Svenskar vill inte arbeta - utbruten ur Gräddfil för flyktingar från Ukraina

Ja det är ju samma sak. Helt vansinnig och det var väl ungefär det enda som var vettigt med coronagalenskapen att det "försvann" samt att det tydligt visades hur kontraproduktivt det är
Fast innan karensdagen alls infördes så var det ju betydligt fler som var ”sjuka” vid intressanta sporthändelser på tv än andra dagar så även borttagandet är kontraproduktivt eftersom en del helt uppenbart drabbas av latmasken. Märkte det tydligt på jobbet även nu under covid och det var ju inte de energiskt arbetande människorna som var borta oftare direkt.

Jag skulle vilja ha en begränsning för hur många betalda första sjukdagar som man kunde ha per år till två, tre stycken innan karensdagen slog in. Möjligtvis att det utökades något när man har riktigt små barn och för de som har läkarintyg på migrän eller liknande. Men mer än så är inte normalt att vara sjuk för de flesta.
 
Just det utbildad arbetskraft, inte en teorinisse från universitet...
Efter en betydande hisseffekt är det inte bara teorinissar på universiteten längre.
Det härjar en hel del knegare och diverse klokt folk med praktiska yrken på lärosätena. ;)

MVH,
utbildad sjuksköterska*

* har förvisso en fil. kand. i omvårdnadsvetenskap ( = teorinisse)
...men också en yrkesexamen som sjuksköterska ( = utbildad arbetskraft)
Hur fan suger en på den karamellen - när det ena kan kanske inte ens skiljas från det andra?
 
Efter en betydande hisseffekt är det inte bara teorinissar på universiteten längre.
Det härjar en hel del knegare och diverse klokt folk med praktiska yrken på lärosätena. ;)

MVH,
utbildad sjuksköterska*

* har förvisso en fil. kand. i omvårdnadsvetenskap ( = teorinisse)
...men också en yrkesexamen som sjuksköterska ( = utbildad arbetskraft)
Hur fan suger en på den karamellen - när det ena kan kanske inte ens skiljas från det andra?
Haha det här är så sant! Tänker på lärare, sjuksköterskor, läkare, präster, antikvarier, poliser (för visst har man höjt till minst en kandidat nu?)... Listan kan göras lång.
 
Ja en person gjorde det ju i TS och jag ser dagligen den här typen av retorik i sociala medier
nu är ju du TS bevisligen i tråden eftersom ditt inlägg är först? Men oavsett, om du ens insinuerar, vilket jag anser att du gör att jag, som tog upp det i den andra tråden att det är svårt att rekrytera svenskar, att jag polariserar eller röstar på borgare, rasister och nazister så kan jag berätta att jag har aldrig röstat på ett blått parti i hela mitt liv, inget brunt heller, och kommer aldrig göra.
Det är du som driver denna tråd och skriver om lathet osv. Så sluta "skugg-hänvisa" till mitt inlägg då jag aldrig nämnt politik, lathet osv.
Jag ser inget av den retorik du menar eftersom jag inte umgås med sådana människor.
 
nu är ju du TS bevisligen i tråden eftersom ditt inlägg är först? Men oavsett, om du ens insinuerar, vilket jag anser att du gör att jag, som tog upp det i den andra tråden att det är svårt att rekrytera svenskar, att jag polariserar eller röstar på borgare, rasister och nazister så kan jag berätta att jag har aldrig röstat på ett blått parti i hela mitt liv, inget brunt heller, och kommer aldrig göra.
Det är du som driver denna tråd och skriver om lathet osv. Så sluta "skugg-hänvisa" till mitt inlägg då jag aldrig nämnt politik, lathet osv.
Jag ser inget av den retorik du menar eftersom jag inte umgås med sådana människor.
Nu la du saker i min mun jag aldrig sagt. Jag har pratat om att det på ansiktsboken är den typen av klientel som driver det här som en politisk agenda. Jag har aldrig sagt att du driver detta som en politisk agenda
 
Haha, fast med dagens inflation har dom ju inte fel tyvärr.

ALLTID när jag sett folk klaga på att folk inte vill jobba och att just deras industri skriker efter folk så är det samma problem. Arbetsvillkor och dålig lön. Du får liksom välja ett. Antingen betalar du bättre och folk står ut med sämre tider och villkor för att lönen helt enkelt är värt det. Eller så får du ge bättre villkor och arbetstider som väger upp lägre lön.

Tycker det är lite sådär att klaga på att arbetarna inte tar vilken skit som helst vilken ålder dom än är i. Grattis till dom ungdomarna som trycker på löner och villkor säger jag istället. Heja heja.
Mjao, med måtta. Att påstå att 150 spänn i timmen inte är värt att kliva ur sängen för? Så pratar bara en mycet privilegiad människa tycker jag, särskilt en som är ung och som eventuellt inte står med hyra och liknande att betala. Det är ju en riktigt usel inställning.
 
Senast ändrad:
Mjao, med måtta. Att påstå att 150 spänn i timmen inte är värt att kliva ur sängen för? Så pratar bara en mycet privilegiad människa tycker jag, särskilt en som är ung och som eventuellt inte står med hyra och liknande att betala. Det är ju en riktigt usel inställning tycker jag.
Eller en som inte vet hur det faktiskt ser ut med löner. Det låter ju inte som om det är några särskilt erfarna personer som deltagit i diskussionen. De lär växa upp de också när livet tränger sig på.
 
Eller en som inte vet hur det faktiskt ser ut med löner. Det låter ju inte som om det är några särskilt erfarna personer som deltagit i diskussionen. De lär växa upp de också när livet tränger sig på.
Givetvis, men @Acer tog ju just det inlägget som ett exempel på en inställning som borde hyllas. ;) Nu förstår jag att det var lite 'glimten i ögat' men ändå, det är en rätt förkastlig attityd hos de ungdomarna.
Det är ju synd om folk växer upp utan större uppfattning om arbete och pengar än så, om inte annat blir det en kalldusch för dem så småningom.
 
Mjao, med måtta. Att påstå att 150 spänn i timmen inte är värt att kliva ur sängen för? Så pratar bara en mycet privilegiad människa tycker jag, särskilt en som är ung och som eventuellt inte står med hyra och liknande att betala. Det är ju en riktigt usel inställning.
Och för dessa ungdomar kan vi föräldrar göra vårt jobb och helt enkelt inte försörja dem om de inte tar jobb för att försörja sig. Det är en vansinnigt usel inställning, men den kräver oftast vuxenstöd för att inte bli helt outhärdligt omöjlig att hålla fast vid.

(Samtidigt tror jag att mycket sånt är snack för att visa sig tuff inför kompisarna också.)
 
Givetvis, men @Acer tog ju just det inlägget som ett exempel på en inställning som borde hyllas. ;) Nu förstår jag att det var lite 'glimten i ögat' men ändå, det är en rätt förkastlig attityd hos de ungdomarna.
Det är ju synd om folk växer upp utan större uppfattning om arbete och pengar än så, om inte annat blir det en kalldusch för dem så småningom.
Nu ska jag leka amatörpsykolog De Luxe
Vi lever i ett samhälle som driver tesen att vi lever för att arbeta. Det är den rådande retoriken i arbetslinjen. Ditt värde som människa bestäms av ifall du arbetar och till viss del hur mycket du arbetar.
Vi lever också i ett samhälle som uppfostrar våra barn till "kungar". Vi boostar deras egon konstant och lär dem att deras värde är oöverträffat.
Vi lever dessutom i ett samhälle som konstant tjatar om att vi ska bygga vårt eget varumärke.

Om vi lägger ihop de här tre sakerna med ungdomar som är uppfostrade till kungar som vet att de är mer värda än alla andra och som bygger ett varumärke i form av "Jag AB" som plötsligt inser att de ska "torka skit" för en låg lön när de vet att de är BÄST så blir det problem. Att då komma dragande med arbetslinjens retorik om att ditt värdet ligger i att du arbetar blir ett rejält uppvaknande som troligen leder till protester för ungdomen VET ju att den är bäst varför ska h*n "torka skit"

Ja jag drog det till sin spets men jag tror att vi med den extrema individualism vi har idag skapar den här motsägelsen och ett problem när barnet plötsligt inte ses som kung utan arbetsmyra.
 
Mjao, med måtta. Att påstå att 150 spänn i timmen inte är värt att kliva ur sängen för? Så pratar bara en mycet privilegiad människa tycker jag, särskilt en som är ung och som eventuellt inte står med hyra och liknande att betala. Det är ju en riktigt usel inställning.
Min syster sa ”jag tar inget jobb som inte ger 30 000 efter skatt” De hade haft sån där företags-träff i skolan och det var ju bara ”skitlöner”.
 
För att få pengar och eventuellt bidra till familjens inkomster om det behövs. Vill du inte ha pengar och din familj är nöjd med att försörja dig så finns det ingen anledning, eller jo kontakter och arbetslivserfarenhet.
Även om vi var fattiga så är det ju så att även fattiga familjer får pengar för sina barn i Sverige så att de ska slippa jobba medan de är i skolålder, så jag behövde inte jobba för att bidra med pengar till hushållet. Jag bodde inte hemma när jag hade uppnått den åldern där man betalar hem och inte längre går i skolan.
 
Givetvis, men @Acer tog ju just det inlägget som ett exempel på en inställning som borde hyllas. ;) Nu förstår jag att det var lite 'glimten i ögat' men ändå, det är en rätt förkastlig attityd hos de ungdomarna.
Det är ju synd om folk växer upp utan större uppfattning om arbete och pengar än så, om inte annat blir det en kalldusch för dem så småningom.

Mycket glimt :laugh:


Men ändå, är det inte konstigt att vi ska bli så irriterade på när dom sätter sina värden? Egentligen, varför skall det istället då glorifieras att man sliter för mindre än man är värd, vilket vi gamlingar oftast gör ändå. Våra löner har ju knappast hunnit med, huspriserna går upp, maten går upp etc etc.


Är det verkligen så mycket bättre attityd? Vem är det som tjänar på den?
 
Yes, rasism och misogyni var vardag i varenda jäkla byggbarack och arbetsplats som betongarbetare, diversebyggare och kyllagerarbetare. Helt barockt. Inom mitt yrke händer det att man stöter på skit också, men det är sådär nån gång om året. Inte varje dag, måndag till fredag, till frukost, lunch och däremellan under jobbet ute på arbetsplatsen . Jag hoppas innerligt att det blivit lite bättre sedan dess.

Det är inte bland akademiker som rasisterna tagit flest röster.
Tack för den kängan. Är en såndär lagerarbetare och tidigare jobbat på industri som just nu sliter röven av mig för chefen inte har stake och dela upp semestern jämt.

Förlåt så hemskt mycket jag ska med en gång ta mössan i handen inför er med högre utbildning och veta min plats i samhället.

Tårarna började faktiskt rinna när jag läste detta inlägg. Är säkert för att jag är inne i tredje veckan nu med 13 timmar på jobbet flera av dagarna för att försöka att få det att gå ihop på jobbet.
 
Grejen är ju att ALLA behövs. Cheferna behövs, civilingenjörer behövs. Långtradarchaufförer och kassörskorna behövs. För att inte tala om vilket jäkla liv det blir om städet inte skulle dyka upp!

Sluta förakta "enkla jobb" och akademiker. Vi behövs allihopa.
Jag är, till min skam, förvånad över att det är extremt lite sådant på nuvarande jobb (industri). Det är fortfarande mansdominerat men det är ändå rätt många kvinnor som jobbar där och det ses inte som ett dugg konstigt av de manliga kollegorna. De som jag jobbar närmast med (mitt skiftlag) har noll misogyni och rasism. Jag är lite feg när det gäller praktiska saker jag inte riktigt har koll på men de är väldigt peppande så jag har lärt mig göra saker jag aldrig trodde jag jag skulle kunna eller våga.
Tack, dessa inlägg värmer mer än ni kan ana:heart:heart:heart
 
Tack för den kängan. Är en såndär lagerarbetare och tidigare jobbat på industri som just nu sliter röven av mig för chefen inte har stake och dela upp semestern jämt.

Förlåt så hemskt mycket jag ska med en gång ta mössan i handen inför er med högre utbildning och veta min plats i samhället.

Tårarna började faktiskt rinna när jag läste detta inlägg. Är säkert för att jag är inne i tredje veckan nu med 13 timmar på jobbet flera av dagarna för att försöka att få det att gå ihop på jobbet.
Hur kunde du ta det inlägget personligt? Det står ju ingenstans i det att folk utan akademisk examen är mindre värda. Det står bara att misogyni och rasism är ett större problem bland lägre utbildade. Det siktar ju absolut inte på dig.
 
Hur kunde du ta det inlägget personligt? Det står ju ingenstans i det att folk utan akademisk examen är mindre värda. Det står bara att misogyni och rasism är ett större problem bland lägre utbildade. Det siktar ju absolut inte på dig.
Jo det siktar in mot mig då det riktar in sig på min grupp.
Det riktar in sig på både min och mina underbara kollegor (nuvarande och tidigare).
 
Jo det siktar in mot mig då det riktar in sig på min grupp.
Det riktar in sig på både min och mina underbara kollegor (nuvarande och tidigare).
Ja om du vill ta illa vid dig så gör det men om du läser inlägget utan glasögonen att det är elakt så ser du att det inte alls är det som står, inte ens i närheten av det du tolkar in. Läs orden istället för en dolt budskap så lär du hamna mycket närmare sanningen av vad den som postade menar. Den personen har nämligen aldrig hittills uttryck ens i närheten av de åsikter du läser in i inlägget och inlägget i sig hintar ingenstans om att de åsikterna finns där nu heller.
(Tips för att tolka inlägget, titta på vilken grupp som röstar mest på SD och tolka det sedan på individnivå)
 
Wow. Här är jag - 50 plus - och har FORTFARANDE inte haft ett jobb där jag har fått ut 30 000 kr efter skatt.... :D Det kan nog bli lite tufft om man ska vänta på det....tänker jag....
Försökte förklara att går man 3 årig naturbrukslinje och har inget driv att varken lära sig nåt där eller fortsätta plugga efteråt eller någon som helst ambition för något så kan det va svårt….
Well, hon hamnade på en fabrik som gjorde fönster (genom AF), sen blev hon arbetslös för hon fick såklart sparken… Då ville hon hellre skaffa barn och bli sjukskriven. Så där är hon nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp