Svensk vatten - är det SÅ gott?

Docka

Trådstartare
Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar:
1 okastrerad hane, border collie, 8 år
1 kastrerad hane, adopterad från Cypern, 6 år.

De har nu båda, men framförallt min collie, börjat dricka så himla mycket vatten. De dricker massor, och kissar massor. Igen, framförallt min min collie. Han kan stå i en hel minut och kissa på ett och samma ställe, och ibland droppar det fortfarande från honom när han börjar gå igen efter kisseriet, som om han har svårt att sluta.
Nu i natt kissade han i sin bädd, och det har han aldrig gjort (han har aldrig kissat inne ens som valp).

Båda hundarna går 3 ordentliga promenader om dagen, och släpps ut för en kiss i trädgården innan morgon promenaden och efter kvällspromenaden.
De har alltid druckit bra med vatten, men sedan flyttan till Sverige har det blivit extremt. Jag har inte helt koll exakt hur mycket var och en dricker eftersom de delar vattenskål och spenderar tid varje dag med mina föräldrars hund där de också delar skål med honom.
Men det handlar om liter.

Jag får känslan av att de tycker att vattnet är gott, snarare än att de är törstiga. Kan det vara så? Och i så fall, bör jag rationera vattnet (det känns konstigt för mig, jag vill att de ska ha fri tillgång på vatten...) eller är det dags att åka till veterinären och utesluta diabetes eller urin/prostata besvär?

De är båda pigga, glada och väldigt aktiva hundar. Inga underliggande problem.
Vi har introducerat ett nytt foder sedan flytten, som nu är blandat 50/50 med det de alltid fått innan. Men det är inte att de fodret är salt eller att de får det torrt. De är bättre i magen/avföring än någonsin, och som sagt väldigt pigga och glada...

Några idéer?

Hundar som hålls inomhus ska ha fri tillgång till vatten, så tycker definitivt en veterinärkoll är på sin plats om du ens börjar fundera på att bryta mot lagen.

Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar:
1 okastrerad hane, border collie, 8 år
1 kastrerad hane, adopterad från Cypern, 6 år.

De har nu båda, men framförallt min collie, börjat dricka så himla mycket vatten. De dricker massor, och kissar massor. Igen, framförallt min min collie. Han kan stå i en hel minut och kissa på ett och samma ställe, och ibland droppar det fortfarande från honom när han börjar gå igen efter kisseriet, som om han har svårt att sluta.
Nu i natt kissade han i sin bädd, och det har han aldrig gjort (han har aldrig kissat inne ens som valp).

Båda hundarna går 3 ordentliga promenader om dagen, och släpps ut för en kiss i trädgården innan morgon promenaden och efter kvällspromenaden.
De har alltid druckit bra med vatten, men sedan flyttan till Sverige har det blivit extremt. Jag har inte helt koll exakt hur mycket var och en dricker eftersom de delar vattenskål och spenderar tid varje dag med mina föräldrars hund där de också delar skål med honom.
Men det handlar om liter.

Jag får känslan av att de tycker att vattnet är gott, snarare än att de är törstiga. Kan det vara så? Och i så fall, bör jag rationera vattnet (det känns konstigt för mig, jag vill att de ska ha fri tillgång på vatten...) eller är det dags att åka till veterinären och utesluta diabetes eller urin/prostata besvär?

De är båda pigga, glada och väldigt aktiva hundar. Inga underliggande problem.
Vi har introducerat ett nytt foder sedan flytten, som nu är blandat 50/50 med det de alltid fått innan. Men det är inte att de fodret är salt eller att de får det torrt. De är bättre i magen/avföring än någonsin, och som sagt väldigt pigga och glada...

Några idéer?
Veterinärbesök först för att utesluta problem.

Min ena hund kunde ibland hetsdricka vatten och hade ett tag en fix idé om att dricka hur mycket som helst. Utreddes hos veterinär men man kunde inte hitta något problem. Veterinären sa åt oss att ge portioner av vattnet/säga till att han inte får dricka stora mängder. Vi har nu lyckats med att bryta beteendet och han kan ha fri tillgång igen. Skulle absolut inte portionera ut vattnet utan inrådan från veterinär. Det är inte lagligt.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 805
Senast: TantAgda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 528
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 346
Senast: Dopy
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 831
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18