Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag har nog aldrig trott att gängkrigen handlat om cannabis utan mer kokain och att bl a de som nyttjar och göder gängen är de som partysnortar istället för tar en öl eller några glas vin på Stureplan och andra ställen.
Det handlar om i princip alla droger som är illegala och man därmed kan ha monopol på inom ett område.

IMG_5930.webp

Cannabis är en större intäktskälla än kokain (som också är stor)

Vill vi förresten prompt testa något nytt grepp mot gängkriminaliteten så tycker jag att man borde se över möjligheterna att legalisera narkotika. Det hjälper såklart inte mot våldspiralen vi ser just nu, men det kan hända att det påverkar på sikt. Tom. kriminologen som media älskar att vända sig till numera, Manne Gerell, skriver på sin twitter att han under ett riksdagsseminarium la fram legalisering av cannabis som förslag på åtgärd som kan minska gängens attraktionskraft.

När jag tar bussen till jobbet eller hamnar framför kirurgen vill jag verkligen inte att de som jobbar har brukat cannabis. Är försiktigt positiv till vad utveckling av medicinsk cannabis kan ge, men ett allmänt bruk - nej tack, ser inget positivt i det.

Nej precis. Och jag gissar att det är en spontan reaktion för många just för att det varit så tabu att ens tala om här.

Det är snarare så att många inte vill ha ytterligare en drog som påverkar medarbetare på jobbet, och jag tycker att det är en sund reaktion att inte staten ska ge signalen att det inte är så farligt att nyttja droger. På det personliga planet höjer jag inte så mycket på ögonbrynen över att någon brukar cannabis någon gång, knappast jag går i taket över så länge det görs med förnuft och man inte köper det via de kriminella gängen. Men att staten ska legalisera det är en helt annan sak.

Min bild är snarare att de som förespråkar legalisering vanligtvis antingen har en naiv syn, brukar själva eller tillhör den dogmatiskt liberala skaran.

Det är snarare så att många inte vill ha ytterligare en drog som påverkar medarbetare på jobbet, och jag tycker att det är en sund reaktion att inte staten ska ge signalen att det inte är så farligt att nyttja droger. På det personliga planet höjer jag inte så mycket på ögonbrynen över att någon brukar cannabis någon gång, knappast jag går i taket över så länge det görs med förnuft och man inte köper det via de kriminella gängen. Men att staten ska legalisera det är en helt annan sak.

Min bild är snarare att de som förespråkar legalisering vanligtvis antingen har en naiv syn, brukar själva eller tillhör den dogmatiskt liberala skaran.
Mjo, men hur skulle någon förnuftig någon gång ibland-cannabisköpare kunna säkerställa att de inte köper av ett kriminellt gäng isf? Visst, går väl att odla själv men det framstår kanske som onödigt riskfyllt än att köpa en enstaka gång så länge det är olagligt?

Mjo, men hur skulle någon förnuftig någon gång ibland-cannabisköpare kunna säkerställa att de inte köper av ett kriminellt gäng isf? Visst, går väl att odla själv men det framstår kanske som onödigt riskfyllt än att köpa en enstaka gång så länge det är olagligt?

Det finns en inte obetydlig odling av folk som inte tillhör något gäng, som gör det för eget och vänners bruk.

Tycker du att det är bra, eller varför skulle vi vilja ha ytterligare en drog frisläppt?
Jag tror tbh att cannabis på många vis är bättre att ha i omlopp än alkohol, även om det känns onödigt att påpeka eftersom att det liksom inte kommer ändras. Och jag är överlag drogliberal, och tycker att människor straffas ut för lätt pga detta, även om jag aldrig dricker mer än något halvt glas alkohol en gång per år ungefär och på min höjd testat att röka på en enda gång.

Jag tror tbh att cannabis på många vis är bättre att ha i omlopp än alkohol, även om det känns onödigt att påpeka eftersom att det liksom inte kommer ändras. Och jag är överlag drogliberal, och tycker att människor straffas ut för lätt pga detta, även om jag aldrig dricker mer än något halvt glas alkohol en gång per år ungefär och på min höjd testat att röka på en enda gång.

Hur mycket erfarenhet av cannabisbrukare har du?

Hur mycket erfarenhet av cannabisbrukare har du?
Både sådana som gjorde det på någon fest emellanåt, och några enstaka som ägnade på tok för mycket tid åt det och någon annan som odlade hemma. Men det är inte jättemycket nej. Överlag tycker jag dock att det är mer trivsamt att vara i närheten av någon som rökt på än som fått en snefylla (även om jag noterat viss paranoia hos de som ägnat större delen av tiden åt det).

Både sådana som gjorde det på någon fest emellanåt, och några enstaka som ägnade på tok för mycket tid åt det och någon annan som odlade hemma. Men det är inte jättemycket nej. Överlag tycker jag dock att det är mer trivsamt att vara i närheten av någon som rökt på än som fått en snefylla (även om jag noterat viss paranoia hos de som ägnat större delen av tiden åt det).

Men om du nu ogillar alkoholens påverkan på folk (får intrycket av det), varför vill du då ha en till fri drog på motsvarande nivå? Din argumentation låter mest som en form av alkoholtrots, om det är tillåtet så ska minsann det här också vara tillåtet. Men blir samhället bättre av ytterligare en fri drog?

Men om du nu ogillar alkoholens påverkan på folk (får intrycket av det), varför vill du då ha en till fri drog på motsvarande nivå? Din argumentation låter mest som en form av alkoholtrots, om det är tillåtet så ska minsann det här också vara tillåtet. Men blir samhället bättre av ytterligare en fri drog?
Jag har absolut sett folk som varit mycket mer illa däran av alkohol än cannabis (även de som drog åt att konsumera på tok för mycket), och jag själv mår rätt piss bara jag dricker minsta lilla. Just det senare är sekundärt dock. Däremot så framstår det som att människan alltid kommer vilja ha något slags rusmedel som rekreation, och jag ser helt enkelt inte cannabis som värre än alkohol. Mitt FRÄMSTA skäl till att vilja avkriminalisera är dock att jag vill att människor som behöver söka hjälp på ett eller annat sätt ska kunna få det utan att vara rädda för att åka dit. Och som du sa är jag positivt inställd till medicinsk cannabis. Legalisering är väl kanske mer för att kriminella gäng inte ska ha monopol på marknaden.

Riskerna med cannabis verkar vara betydligt större än alkohol dock, framförallt att det sitter kvar så mycket längre innan det går ur hjärnan vad jag kan hitta vid en snabb googling.

Riskerna med cannabis verkar vara betydligt större än alkohol dock, framförallt att det sitter kvar så mycket längre innan det går ur hjärnan vad jag kan hitta vid en snabb googling.
Nja, det är betydligt dödligare med alkohol. Det skadar organ mer etc, sedan kan förvisso cannabis innebära ökad risk för psykos och ha kognitiv påverkan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar