Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, det är betydligt dödligare med alkohol. Det skadar organ mer etc, sedan kan förvisso cannabis innebära ökad risk för psykos och ha kognitiv påverkan.

Och du är okej med att det blir mer av i samhället? Jag tycker att man ska kunna söka vård utan att automatiskt bli dömd, och jag vet inte hur vanligt det är att brukare anmäls när de söker vård. Om det görs är det absolut en situation jag tycker vore bra med möjligheten att kunna söka vård utan att vårdgivaren har anmälningsplikt. Men från det till att legalisera, och därmed troligtvis få ett större bruk än idag, är steget långt.

Och jag antar att det som förespråkas skulle vara något liknande Systembolaget. Men vem tillhandahåller drogen under kvällar och helger, om inte de kriminella gängen, som nu har en än större marknad?

Är tanken att Knarkbolaget skulle sälja till en lägre kostnad, med laglig import, kvalitetskontroll och industrimässig förpackning och märkning, skatter, personal och lokaler som måste ligga på centrumnära platser för att vara attraktiva för kunderna så att de inte går till de lättillgängliga langarna istället.

Finns det siffror från de länder som har legaliserat redan hur kostnadsbilden blir mellan den reglerade försäljningen och den oreglerade blir? Och huruvida användningen ökar eller inte i samhället?

@EmmaBovary
Sedan förstår jag inte heller hur mer konkurrens om kunderna skulle göra att gängen blir mindre våldsamma? Är anledningen till att det skjuts så mycket nu att det är för lite konkurrens på cannabismarknaden i Sverige? Om det kom in en försäljare till så skulle gängen inte längre döda varandra (och andra)?

Tycker du att det är bra, eller varför skulle vi vilja ha ytterligare en drog frisläppt?
Därför att frihet är bättre än förbud men framförallt så finns det en stor vinst att hämta i att organiserad brottslighet får en av sina allra största intäktskällor borttagen.

Varför är förbud viktigare än att förhålla sig till kunskap på området?

Tror du alla läkare i USA och Kanada är berusade på jobbet eller?

Sverige är pinsamt efter i den här frågan.

Jag har ingenstans påstått att alla skulle vara det. Men om man vänder på det, tror du att användningen i Sverige skulle vara konstant (eller helst minska) om cannabis legaliserades?

Huruvida det är pinsamt att inte ryckas med av droglobbyismen ligger i betraktarens ögon och är inte en objektiv sanning.

Därför att frihet är bättre än förbud men framförallt så finns det en stor vinst att hämta i att organiserad brottslighet får en av sina allra största intäktskällor borttagen.

Ja, det vore inte illa att få bort halva gängens inkomst, få in tokmycket skattepengar + skapa många nya arbetstillfällen genom att etablera en industri som ett av de första länderna (men inte det allra första) inom EU, låta polisen slippa lägga resurser på att jaga statistikpinnar på att fånga brukare av en lågnivå-drog, införa regleringar och livsmedelskontroller, få dit en ordentlig åldersgräns, avstigmatisera missbruket så de som behöver hjälp från vården vågar söka den etc etc.

Jag skulle hellre vilja ha en kollega som röker på under helgen och myser i sin egen soffa än super skallen av sig och slåss på stan, om man nu får välja vad ens kollegor gör på sin fritid.

Jag har ingenstans påstått att alla skulle vara det. Men om man vänder på det, tror du att användningen i Sverige skulle vara konstant (eller helst minska) om cannabis legaliserades?

Huruvida det är pinsamt att inte ryckas med av droglobbyismen ligger i betraktarens ögon och är inte en objektiv sanning.

Jag skulle faktiskt hoppas på att missbruket minskar när folk vågar söka vård, men det allmänna bruket kan nog mycket väl öka. Så har det blivit i USA och Kanada, "vanligt folk" som väljer cannabis istället för alkohol.

Avloppsvatten-analyserna har väl visat att svenskar använder rätt mycket av alla möjliga rusmedel redan? Bättre att vi har en vit marknad än en svart marknad. Förlorade skattepengar och folk som inte vågar söka vård när dom behöver den. Så 1900-tal.

Om frihet är viktigare än allt annat så finns det mycket som borde legaliseras. Jag ser inte poängen med att använda fler droger mer.

Jag skulle faktiskt hoppas på att missbruket minskar när folk vågar söka vård, men det allmänna bruket kan nog mycket väl öka. Så har det blivit i USA och Kanada, "vanligt folk" som väljer cannabis istället för alkohol.

Som skrivet tidigare, att brukare ska kunna söka vård kan göras utan att uppmuntra fler till att börja använda.

Om frihet är viktigare än allt annat så finns det mycket som borde legaliseras. Jag ser inte poängen med att använda fler droger mer.
Jag ser inte den kopplingen. Inte heller ser man någon sådan entydig i länder som vågat ta steget från att se missbruk som kriminellt till något människor behöver hjälp med.

Som skrivet tidigare, att brukare ska kunna söka vård kan göras utan att uppmuntra fler till att börja använda.

Nej, det kan inte göras utan en avkriminalisering. Norge har väl gjort så för övrigt? Har för mig att dom avkriminaliserat bruk av typ... allt. Men kolla gärna källa på det.

Vill vi flytta pengar från gängen till staten och slå oss in på en ny exportmarknad så är det dock legalisering som gäller.

@EmmaBovary
Sedan förstår jag inte heller hur mer konkurrens om kunderna skulle göra att gängen blir mindre våldsamma? Är anledningen till att det skjuts så mycket nu att det är för lite konkurrens på cannabismarknaden i Sverige? Om det kom in en försäljare till så skulle gängen inte längre döda varandra (och andra)?
Alltså, jag tror inte att det ensamt kan vara en lösning - och det skulle inte heller lösa den eskalerande våldsspiralen just nu. Däremot så vore det kanske värt att testa på sikt, tillsammans med förebyggande åtgärder. Jag förstår också att det kommer leda till att man satsar på andra illegala marknader. Men jag tänker att en stor fördel sett till minskad nyrekrytering vore ett minskat antal unga vuxna som åkt dit för att ha rökt på, och därmed kanske inte ser det som sin enda möjlighet att söka sig till kriminalitet pga. att samhället dömt ut dem.

Jag ser inte den kopplingen. Inte heller ser man någon sådan entydig i länder som vågat ta steget från att se missbruk som kriminellt till något människor behöver hjälp med.
Vi har ju som sagt en väldigt fundamental inställning för att vara ett västeuropeiskt land. Och.. vill vi utröna varför vi numera står ut pga. våldsbrott så kanske det vore värt att nysta i om det finns vissa samband.

Vi har ju som sagt en väldigt fundamental inställning för att vara ett västeuropeiskt land. Och.. vill vi utröna varför vi numera står ut pga. våldsbrott så kanske det vore värt att nysta i om det finns vissa samband.

Ja, jag har flera nordamerikanska vänner som tycker det är jättekonstigt hur Sverige är så liberala i allt annat, är som nåt galet muslimskt land i sin inställning till rusmedel (förutom alkohol) 😅.

Jag kan liksom inte förklara det för dom heller hahah. Vad ska man säga liksom, "Folk tycker det är omoraliskt, men ingen är religiös"?

Ganska balanserad artikel (Kanada legaliserade 2018).

Drogrelaterad kriminalitet bland unga sjönk dramatiskt. En multimiljard-industri som pumpar in skattepengar etablerades. Data på hälsoeffekter saknas.

https://www.cbc.ca/news/politics/cannabis-changed-canada-1.6219493

Den artikeln kändes inte precis betryggande.

"Some experts caution it may be too early to call legalized marijuana an all-round success.

"The research is still quite new, so there's a caveat there," Callaghan said of his work.

Another goal of the Cannabis Act is to protect public health, and on that measure, rising consumption may bring new challenges.

"When we see increases in rates of use, that starts to raise a bit of a warning sign in terms of public health, because we don't want to see more people consuming," said Rebecca Jesseman, the director of policy at the Canadian Centre on Substance Use and Addiction (CCSA), an Ottawa-based non-governmental organization.

Callaghan says his ongoing research suggests youth visits to emergency departments because of poisoning or overuse of marijuana may be trending upward "significantly." That mirrors American trends in states that have legalized marijuana, he said.

But what we know may not be as concerning as what we don't, Jesseman said."

"That's kind of my big worry, that as we move forward, we will take this lack of evidence on harms in the first three years as evidence that legalization and commercialization do not cause increases in use and harms, roll back some of the policies that are currently in place, and a couple of years from now see large increases in use ... and harms and have to deal with them."

Alltså, jag tror inte att det ensamt kan vara en lösning - och det skulle inte heller lösa den eskalerande våldsspiralen just nu. Däremot så vore det kanske värt att testa på sikt, tillsammans med förebyggande åtgärder. Jag förstår också att det kommer leda till att man satsar på andra illegala marknader. Men jag tänker att en stor fördel sett till minskad nyrekrytering vore ett minskat antal unga vuxna som åkt dit för att ha rökt på, och därmed kanske inte ser det som sin enda möjlighet att söka sig till kriminalitet pga. att samhället dömt ut dem.

Jag känner många som har rökt på någon eller ett flertal gånger, men ingen har blivit "utdömd" och inte kunnat få ett jobb pga det. Inte så länge jag kollar bland mina svennebanan-medelklass-vita vänner. Tittar jag bland mina barndomskompisar som hade ett antal socioekonomiska faktorer, hudfärg m.m. som inte var till fördel, så ser det annorlunda ut. Men det är lite mer komplext än att röker man på en gång och råkar åka fast den gången så är man dömd till ett liv i rännstenen, så därför måste droger legaliseras så man undviker det. Vårt samhälle är mycket mer orättvist i grunden, så att skapa en ökad användning av ytterligare en drog kommer inte att lösa det.

Ta en sväng runt Stureplan en helg, inte är det så att alla snörvlande gäster behöver gå till arbetsförmedlingen på måndag om de råkar bli tagna?

Ja, jag har flera nordamerikanska vänner som tycker det är jättekonstigt hur Sverige är så liberala i allt annat, är som nåt galet muslimskt land i sin inställning till rusmedel (förutom alkohol) 😅.

Jag kan liksom inte förklara det för dom heller hahah. Vad ska man säga liksom, "Folk tycker det är omoraliskt, men ingen är religiös"?

Sen måste man ju inte ha USA som föredöme i allt om man inte vill.

Jag ser det som ohälsosamt på samhällsnivå, snarare än omoraliskt. Saker som är destruktiva för samhället är ofta förbjudna liksom. Sen är det alltid några som gör förbjudna saker osv, och det är inte hela världen så länge det är begränsat, men staten uppmuntrar det inte genom att säga att det är tillåtet. Vi har ju t o m hastighetsbegränsningar på vägar, för att människor inte är betrodda att ha friheten att själva bedöma lämplig hastighet. Nu finns ju de som vill ta bort det också, men de känns i alla fall färre än dem som vill ta bort förbud mot droger.

Jag känner många som har rökt på någon eller ett flertal gånger, men ingen har blivit "utdömd" och inte kunnat få ett jobb pga det. Inte så länge jag kollar bland mina svennebanan-medelklass-vita vänner. Tittar jag bland mina barndomskompisar som hade ett antal socioekonomiska faktorer, hudfärg m.m. som inte var till fördel, så ser det annorlunda ut. Men det är lite mer komplext än att röker man på en gång och råkar åka fast den gången så är man dömd till ett liv i rännstenen, så därför måste droger legaliseras så man undviker det. Vårt samhälle är mycket mer orättvist i grunden, så att skapa en ökad användning av ytterligare en drog kommer inte att lösa det.

Ta en sväng runt Stureplan en helg, inte är det så att alla snörvlande gäster behöver gå till arbetsförmedlingen på måndag om de råkar bli tagna?
Saken är också den att vi tycks vara inne i en period av strängare straff, även för "lindrigt" bruk - tom försök till inköp kan liksom straffas nu. Ju hårdare straffen blir desto svårare lär det vara att komma tillbaka.

Saken är också den att vi tycks vara inne i en period av strängare straff, även för "lindrigt" bruk - tom försök till inköp kan liksom straffas nu. Ju hårdare straffen blir desto svårare lär det vara att komma tillbaka.

Ska jag tolka det som att ditt propagerande för legalisering är framför allt en oppositionell protest mot den politik som förs nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar