Nja, det är betydligt dödligare med alkohol. Det skadar organ mer etc, sedan kan förvisso cannabis innebära ökad risk för psykos och ha kognitiv påverkan.
Och du är okej med att det blir mer av i samhället? Jag tycker att man ska kunna söka vård utan att automatiskt bli dömd, och jag vet inte hur vanligt det är att brukare anmäls när de söker vård. Om det görs är det absolut en situation jag tycker vore bra med möjligheten att kunna söka vård utan att vårdgivaren har anmälningsplikt. Men från det till att legalisera, och därmed troligtvis få ett större bruk än idag, är steget långt.
Och jag antar att det som förespråkas skulle vara något liknande Systembolaget. Men vem tillhandahåller drogen under kvällar och helger, om inte de kriminella gängen, som nu har en än större marknad?
Är tanken att Knarkbolaget skulle sälja till en lägre kostnad, med laglig import, kvalitetskontroll och industrimässig förpackning och märkning, skatter, personal och lokaler som måste ligga på centrumnära platser för att vara attraktiva för kunderna så att de inte går till de lättillgängliga langarna istället.
Finns det siffror från de länder som har legaliserat redan hur kostnadsbilden blir mellan den reglerade försäljningen och den oreglerade blir? Och huruvida användningen ökar eller inte i samhället?