Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
En verbal och modersmålstalande person är nog inte målgruppen utan det är personer uppfödda i utlandet och som försökt lärt sig svenska när de var vuxna och kanske redan hade barn och var tvungna att jobba så tiden var knapp och därmed orken.

Du vet problem med att det så kallade livspusslet ska gå ihop.
När det hålls tal till nationen brukar målgruppen vara bredare än så...

Såg bara början men klarade inte av mer. Tonen var som till olydiga dagisbarn, inte det minsta förtroendeingivande. Gissar att han försöker verka pedagogisk, men det blir bara helt fel.
Tbh så tycker jag att Magdalena Andersson har lite liknande tendenser när hon håller tal. Men det gör ju inte att det känns bättre när Ulf gör samma, kryddat med mängder av främlingsfientlighet.

För mig bör tal till nationen vara där för att skapa trygghet, verka enande och hålla ihop landet. Ulfs tal gjorde inget av detta, utan det kändes mer som ett debattinlägg och ett sätt att föra fram politik. Det var inte en statsminister som representerar landet som höll talet utan en politiker som såg en chans att föra fram politik och skrämselpropaganda.
Ulf har ännu inte gjort ett enda framträdande där jag tycker att han visar statsministerkvaliteter.

Det här tycker jag är en ypperlig text om den obehagliga utveckling som sossarna faktiskt gjort, och jag antar att jag borde köpa Bjerelds essä. Jag tycker att socialdemokraterna varit ett skämt som oppositionsparti, antingen så har de hållit med om grova förslag Tidölaget lagt fram, eller varit tyst om den människofientlighet som genomsyrar många av dessa. De har precis som Bjereld skriver anammat en auktoritär högerretorik och verkar bry sig mycket lite om frihetsvärlden. Det är djupt sorgligt.

https://www.expressen.se/debatt/nej-sd-valjarna-kan--inte-vinnas-tillbaka/
Ja men eller hur! Jag är så besviken på hur de agerar i opposition, trodde faktiskt att de hade kunnat vara bra där. Det finns ju hur mycket som helst att ta fasta på och protestera mot, istället för att försöka vinna tillbaka väljare som uppenbarligen vill ha något annat kan de väl fokusera på att vara en motpol och behålla de väljare de faktiskt har?

Ja men eller hur! Jag är så besviken på hur de agerar i opposition, trodde faktiskt att de hade kunnat vara bra där. Det finns ju hur mycket som helst att ta fasta på och protestera mot, istället för att försöka vinna tillbaka väljare som uppenbarligen vill ha något annat kan de väl fokusera på att vara en motpol och behålla de väljare de faktiskt har?

De har en oerhörd medvind i opinionen just nu - och jag får nog säga att jag föredrar socialdemokratisk populism framför SD-marionetters populism alla dagar i veckan.

Eftersom jag aldrig röstat på dem så är jag inte så "besviken", men håller med om att det är en otäck utveckling vi ser på stora delar av den politiska skalan.

Jag tycker att socialdemokraterna till del har valt fel väg när man följer med strömmen mot en mer repressiv politik. Det bottnar säkert i en vilja att följa med någon sorts ström som man tror att de egna väljarna föredrar. Jag tycker att det är synd att man inte stått för sina grundvärden på ett tydligare sätt.

Däremot tycker jag att sossarna gör ett bra jobb i opposition. Jag tycker att de är tydliga, synliga och lyfter att det finns ett annat alternativ.

Önskar verkligen att sossarna skulle lyssna mer på Katalys och Reformisterna, som jag överlag tycker har en mänskligare syn på hur socialdemokratisk politik skulle kunna se ut. Men som @sjoberga säger så har S medvind i opinionen (vilket de väl brukar få ganska lätt genom att vara det största partiet, om man är i opposition., utan att egentligen göra något).

Jag tycker att socialdemokraterna till del har valt fel väg när man följer med strömmen mot en mer repressiv politik. Det bottnar säkert i en vilja att följa med någon sorts ström som man tror att de egna väljarna föredrar. Jag tycker att det är synd att man inte stått för sina grundvärden på ett tydligare sätt.

Däremot tycker jag att sossarna gör ett bra jobb i opposition. Jag tycker att de är tydliga, synliga och lyfter att det finns ett annat alternativ.
Tycker du det? Jag tycker inte de ger några alternativ men jag kanske läst dåligt

Önskar verkligen att sossarna skulle lyssna mer på Katalys och Reformisterna, som jag överlag tycker har en mänskligare syn på hur socialdemokratisk politik skulle kunna se ut. Men som @sjoberga säger så har S medvind i opinionen (vilket de väl brukar få ganska lätt genom att vara det största partiet, om man är i opposition., utan att egentligen göra något).
Ja precis, så de vill väl inte riskera nåt. Men det är trist tycker jag, hade önskat en vassare opposition.

Tycker att de lyfter att de finns som alternativ, men sedan tycker jag att de är dåliga med att presentera välutvecklade förslag som skiljer sig åt mot de som redan ligger.
Men det är inte så mycket idé att lägga tid på att ta fram en massa detaljerade förslag som ändå inte har någon chans i riksdagen. Jag tror att de helt enkelt är nöjda med att kommunicera att de hade gjort annorlunda om de varit vid makten.

Men det är inte så mycket idé att lägga tid på att ta fram en massa detaljerade förslag som ändå inte har någon chans i riksdagen. Jag tror att de helt enkelt är nöjda med att kommunicera att de hade gjort annorlunda om de varit vid makten.
Ja, jag inser ju att det är så det ligger till. Men hade såklart önskat att de gjort annorlunda ;) Och allra helst hade hållit sig ifrån förslag som att sätta in militär, drönare med ansiktsigenkänning och liknande hemskheter.

Folket vill inte ha verkliga lösningar, är väl största problemet. Vi tror att hårda tag är mycket bättre än förebyggande arbete. Och sedan har vi inte tålamod att vänta kanske ett decennium eller mer, vi kräver något som ger resultat på någon månad.

Vill vi förresten prompt testa något nytt grepp mot gängkriminaliteten så tycker jag att man borde se över möjligheterna att legalisera narkotika. Det hjälper såklart inte mot våldspiralen vi ser just nu, men det kan hända att det påverkar på sikt. Tom. kriminologen som media älskar att vända sig till numera, Manne Gerell, skriver på sin twitter att han under ett riksdagsseminarium la fram legalisering av cannabis som förslag på åtgärd som kan minska gängens attraktionskraft.

Vill vi förresten prompt testa något nytt grepp mot gängkriminaliteten så tycker jag att man borde se över möjligheterna att legalisera narkotika. Det hjälper såklart inte mot våldspiralen vi ser just nu, men det kan hända att det påverkar på sikt. Tom. kriminologen som media älskar att vända sig till numera, Manne Gerell, skriver på sin twitter att han under ett riksdagsseminarium la fram legalisering av cannabis som förslag på åtgärd som kan minska gängens attraktionskraft.
Jag tror att det är helt fel väg att gå. Jag lyssnade förresten på P1s podd Konflikt i veckan där de i ett av sina senaste avsnitt berättar om hur kokainhandeln i Colombia är en stor del av de gängkonflikter vi har här. Fler vill in på en allt mer växande marknad.

Ja, jag inser ju att det är så det ligger till. Men hade såklart önskat att de gjort annorlunda ;) Och allra helst hade hållit sig ifrån förslag som att sätta in militär, drönare med ansiktsigenkänning och liknande hemskheter.
Det här med att Försvarsmakten ska stötta polisen är i grunden en helt genomrutten idé. Till viss del är det helt ok och sker ju redan idag. Dvs FM kan stötta polisen med unika förmågor som t ex taktiska helikoptertransporter eller eftersök till havs. De har också sensorer som ingen annan myndighet har tillgång till. Men att gå längre än så är bara dåligt. Vi kan inte använda militär personal istället för polis.

Jag tror att det är helt fel väg att gå. Jag lyssnade förresten på P1s podd Konflikt i veckan där de i ett av sina senaste avsnitt berättar om hur kokainhandeln i Colombia är en stor del av de gängkonflikter vi har här. Fler vill in på en allt mer växande marknad.
Okej, jag får väl erkänna att jag lät lite för svepande när jag skrev legalisera narkotika överlag, det framstår som lite mindre omvälvande med just cannabis bara. Och jag tror inte att det är riktigt så enkelt att det per automatik skulle lösa många konflikter, däremot är det ett faktum att Sveriges samtal om narkotika präglas av fundamentalism på en nivå som är mer åt det extrema hållet om man jämför med många andra länder. När alternativet verkar vara att se över om militären kan få bruka våld mot enskilda (https://www.dn.se/sverige/overbefal...-om-vi-kan-stodja-polisen-da-ska-vi-gora-det/) så låter nästan allt bättre i mina ögon...

Ja, jag har nog aldrig trott att gängkrigen handlat om cannabis utan mer kokain och att bl a de som nyttjar och göder gängen är de som partysnortar istället för tar en öl eller några glas vin på Stureplan och andra ställen.

Ja, jag har nog aldrig trott att gängkrigen handlat om cannabis utan mer kokain och att bl a de som nyttjar och göder gängen är de som partysnortar istället för tar en öl eller några glas vin på Stureplan och andra ställen.
Fast jo, cannabis utgör en stor del av det som gängen drar in pengar på. Det har polisen uttalat sig massor med gånger om, sedan åtminstone 2018.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar