Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även sossarna vill ju samarbeta med SD och regeringen. Det var ju glasklart från Shekarabi i Agenda. Men varför skulle SD och regeringen ta hjälp av sossestyret som har skapat det vi nu har med sprängningar, skjutningar där helt oskyldiga medborgare dödas? Dessutom såg dom ju det inte komma? Sen har väl sossarna inset att pizza och saft o bulle inte gav nåt :grin:
Man verkar ju vilja åt samma håll i vissa frågor iaf, jag antar att du gläds ungefär lika lite åt det som jag (förutom att du säkert känner viss skadeglädje).

Det är ju dock skitsnack att det enbart är sossestyrets fel. På samma vis som ingen borde vara förvånad över att tidölaget inte lyckats få ned våldet som fick låta enkelt i valrörelsen, så är det liksom inte så konstigt att förra regeringen inte lyckades fixa det heller. Vill man peka finger så tycker jag bla. att vi kan peka på nyliberalism och en försvagad välfärdsstat, där många exempelvis utförsäkrats eller inte fått komma in i samhället. Klassklyftor har cementerats. Vilket såklart leder till utanförskap och få möjligheter till en framtid. Massiva straffande åtgärder kommer aldrig kunna lösa det. Jag fattar att du skyller allt på ökad migration, men jag håller inte med.

Tidölaget kommer ge kriminalvården i uppdrag att göra förberedelser för ungdomsfängelser som ska vara klara och tas i drift senast 1 juli 2026. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/abQvM5/tidopartierna-nu-borjar-vi-inratta-ungdomsfangelser
Jag kan där identifiera en aktör, dvs regeringen. Och att det handlar om ett uppdrag till Kriminalvården. Samt att det relaterar till den tidigare genomförda utredningen SOU 2023:44 som lämnat förslag om förändrade straffpåföljder för unga. https://www.regeringen.se/pressmedd...-om-inrattande-av-sarskilda-ungdomsfangelser/

Men vad betyder uppdrag att "göra förberedelser" i sammanhanget? Varför ger de inte uppdrag att inrätta (eller jämförbar formulering)?

Den enda rimliga hypotes jag kan komma på är att det inte fattats några beslut rörande utredningens förslag ännu? Men att man ska förbereda som om det hade funnits beslut? Remisstiden på utredningen är till 14 december och förslaget att ändringarna ska träda ikraft 2028.
Men då kan det inte stämma överens med det @Smoothi skriver att de SKA införas och med ett spikat datum? (Sitter du på annan info, eller har något klargörande om detta med vad som är fastställt eller inte?)

Enligt länken ovan är förslaget inte heller särskilda ungdomsfängelser, utan en fängelsepåföljd som avtjänas inom befintliga fängelseinstitutioner (om än på särskilda ungdomsavdelningar). Svårt att avgöra i vilken utsträckning som detta betyder att det planerandet som uppdraget innebär ska utgå från andra premisser än utredningens befintliga förslag, eller om det mer handlar om en svajig oexakthet i formuleringarna?

Man verkar ju vilja åt samma håll i vissa frågor iaf, jag antar att du gläds ungefär lika lite åt det som jag (förutom att du säkert känner viss skadeglädje).

Det är ju dock skitsnack att det enbart är sossestyrets fel. På samma vis som ingen borde vara förvånad över att tidölaget inte lyckats få ned våldet som fick låta enkelt i valrörelsen, så är det liksom inte så konstigt att förra regeringen inte lyckades fixa det heller. Vill man peka finger så tycker jag bla. att vi kan peka på nyliberalism och en försvagad välfärdsstat, där många exempelvis utförsäkrats eller inte fått komma in i samhället. Klassklyftor har cementerats. Vilket såklart leder till utanförskap och få möjligheter till en framtid. Massiva straffande åtgärder kommer aldrig kunna lösa det. Jag fattar att du skyller allt på ökad migration, men jag håller inte med.
Men sossarna kunde väl inte lyckas när man sa att det inte fanns några problem. Man såg ju det inte komma.

Nu säger ju S att man vill sätta in militären. Något som jag påtalade får mycket länge sedan.

Nej det här löser man inte. det har gått för långt. Man tog inte tag i det från början.

Ang migration så håller gängkriminella från Sverige på att etablera sig i Norge.

Senast ändrad:
Som vanligt...
Kan du ge någon hint om varifrån informationen kommer?

Är det ett förslag, ett klubbat beslut, något steg i processen däremellan?
Utspel från enskilda politiker eller uttalanden från offentliga organ, önskemål eller fakta?
Är det en lag, ett regeringsdirektiv, ett myndighetsbeslut eller något annat?
Vi skulle ju inte ha en massa länkar här var det ju sagt. Vi skulle komma med eget. Därav har jag dragit ner på antal länkar här.

Men följ gärna Strömmers presskonferanser och andra uttalanden han och andra gör. När han eller Regeringen kallar till presskonferens så är det alltid nått på gång som ska genomföras framöver

Säger han "SKA" så blir det ju så eftersom det finns majoritet i Riksdagen

Senast ändrad:
Vi skulle ju inte ha en massa länkar här var det ju sagt. Vi skulle komma med eget. Därav har jag dragit ner på antal länkar här.

Men följ gärna Strömmers presskonferanser och andra uttalanden han gör. När han eller Regeringen kallar till presskonferens så är det alltid nått på gång som ska genomföras framöver
Det går jättebra att skriva "Strömmer sade på dagens presskonferens..." eller "Regeringen ger nu i uppdrag till Migrationsverket.." eller något liknande utan länkar också.

Poängen är att det då går att veta vad det är din kommentar gäller, exempelvis ett aktuellt regeringsuttalande.

Men sossarna kunde väl inte lyckas när man sa att det inte fanns några problem. Man såg ju det inte komma.

Nu säger ju S att man vill sätta in militären. Något som jag påtalade får mycket länge sedan.

Nej det här löser man inte. det har gått för långt. Man tog inte tag i det från början.

Ang migration så håller gängkriminella från Sverige på att etablera sig i Norge.
Men hur har du kunnat missa alla jäkla presskonferenser om att vända på varje sten för att få slut på eländet? Det pågick ett bra tag innan det blev val.

Jag tycker att det är djupt beklagligt. Känner en uppgivenhet inför tilltron på "hårdare tag" istället för förebyggande åtgärder.

Men följ gärna Strömmers presskonferanser och andra uttalanden han och andra gör. När han eller Regeringen kallar till presskonferens så är det alltid nått på gång som ska genomföras framöver

Säger han "SKA" så blir det ju så eftersom det finns majoritet i Riksdagen
Jag vet inte om du medvetet försöker missförstå?

Att kasta in korta "propaganda"-meningar eller citat med länkar utan att själv tillföra något var väl det jag avsåg.

Att kasta in korta citat eller korta egna åsikter utan hänvisning till vad de kommer ifrån, utan länk eller annan hänvisning, är minst lika illa.
Jag håller med @MiaMia i de två inlägg där hon försökt påpeka detta för dig.

I övrigt har jag väl sagt att det är bra om du minskar ned tramsandet.

AB:

Grundskolor inför anställningsstopp​

17.11
Nelly Kronstrand

DELA
Det råder anställningsstopp i alla grundskolor i Göteborg.
Det rapporterar Göteborgs-Posten.
Det är grundskoleförvaltningen som tagit beslutet. Stoppet började gälla från onsdagen och gäller tillsvidare.
– Det kommer att bli katastrof, säger Andrea Meiling, ordförande Sveriges Lärare i Göteborg, till tidningen.

Just nu när skolan behövs som mest, om inte annat än i förebyggande syfte för att få stopp på de allt yngre som rekryteras till gängen, då drar kommunerna ner på skolan. Barn i de mest utsatta områdena behöver mer resurser och stöd än någonsin. Om staten vill göra allvar av sina åtgärder mot brottslighet då kanske de ska lägga mindre pengar på straff och mer på förebyggande.

AB:

Just nu när skolan behövs som mest, om inte annat än i förebyggande syfte för att få stopp på de allt yngre som rekryteras till gängen, då drar kommunerna ner på skolan. Barn i de mest utsatta områdena behöver mer resurser och stöd än någonsin. Om staten vill göra allvar av sina åtgärder mot brottslighet då kanske de ska lägga mindre pengar på straff och mer på förebyggande.
Ja på nåt sätt ska ju den väl tilltagna krigsbudgeten finansieras. Suck. Är så less på den våldsivrande politiken som förs. Var är de humana, fredsbyggande förslagen? Har ingen några hoppfulla visioner?

Någon som såg Ulfs tal till nationen igår? Tyckte att det lät illavarslande mycket som en kopia av SD:s världsbild, och 0% enande.
För mig bör tal till nationen vara där för att skapa trygghet, verka enande och hålla ihop landet. Ulfs tal gjorde inget av detta, utan det kändes mer som ett debattinlägg och ett sätt att föra fram politik. Det var inte en statsminister som representerar landet som höll talet utan en politiker som såg en chans att föra fram politik och skrämselpropaganda.

Tycker ofta han verkar tala till förskolebarn och inte till vuxna människor :cautious:
Så här är det förstår du lille vän :crazy:
En verbal och modersmålstalande person är nog inte målgruppen utan det är personer uppfödda i utlandet och som försökt lärt sig svenska när de var vuxna och kanske redan hade barn och var tvungna att jobba så tiden var knapp och därmed orken.

Du vet problem med att det så kallade livspusslet ska gå ihop.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar