Vad menar du inte stämmer rörande riksdagspartierna? Det jag syftade på var att du skrev att du hellre ser legalisering än "hårdare tag", och det är de hårdare tagen jag syftade på med att det här förslaget ställs mot Tidöpartiernas politik. Som att det bara finns de två sakerna att välja mellan.
Inget parti har på nationell nivå sagt att de idag driver en liberalisering av narkotikalagarna, men nästan alla ungdomsförbund vill se en mer liberal narkotikapolitik än sina moderförbund. Det är en ständigt bubblande fråga som brukar poppa upp då och då. Det är det jag menar med att förslagen om liberalisering är inte på något sätt ny, de har bara fått mer intresse just nu. Kriminologen har olika idéer och tankar, precis som andra yrkesgrupper, så att en kriminolog får medieutrymme för det förslaget just nu, ser jag mer som ett resultat av att hen kände att tiden var rätt för att lufta ett sådant förslag och att media har fingret i luften och känner att ett sådant förslag skulle väcka intresse just nu. Men det är inte på något sätt nya idéer, eller har större trovärdighet i att lösa problemet än det haft tidigare.
Men jag är oroad över att man piskar upp så desperat stämning att drogliberalisterna nu "äntligen" når framgång i det de drivit så länge. Och därför reagerar jag när det lyfts här. Sedan hoppas jag att det inte väcker så mycket stöd, men åtminstone sedan i gårkväll så uppfattar jag (tyvärr i min mening) ett ganska stort stöd för en liberalisering på området även här på Buke. Och när trycket på partierna ökar att det verkar som att det är det här som folket vill ha, så kommer de ju att kunna ändra sig även på toppnivån. Särskilt när ungdomspartiernas företrädare blir äldre och får mer makt inom moderpartierna. En del släpper kusin drogromantik när de blir äldre (jag är själv en sådan
) men jag tror också att det till rätt stor del är en kulturfråga i tiden, många av oss som växt upp under 80- och 90-talen har med oss en syn att ju mer frihet desto bättre, vi är uppfostrade i den andan.