Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kanske är naiv, men jag får för mig att de flesta hellre skulle köpa kontrollerade giftfria varor på Systembolaget än behöva ha kontakt med gängen. Om du vill ha en flaska vodka går du ju hellre till systemet än smuggelpolacken utanför bensinmacken, eller hur?

Men som sagt, jag kan mycket väl vara naiv i frågan.

Men vad tror du om kokain då? Verkar ju jättevanligt nu hos "partysvenskarna"? Den tar verkligen emot moraliskt för mig hahaahaa, det skulle nog vara vansinnigt att ha hos systembolaget. Även om jag som vänsterlibertarian egentligen tycker att det ska vara individens ansvar 😅. Men som sagt, moraltanten i mig går bananas vid tanken på att släppa sånt fritt.

Men är det så många idag som har direktkontakt med en "smuggelpolack vid macken"? Min bild är att distributionskedjorna idag är mycket mer sofistikerade så den person som slutkunden möter är en rätt "vanlig kille", som ibland är socialt långt ifrån ens ordinarie umgänge och ibland rätt nära (eftersom "bryggan" sker någonstans tidigare i kedjan). Men jag bygger min bild mest på ett storstadsområde (och då Stockholm, om det spelar någon roll), skummisen vid macken kanske finns kvar som huvudkanal i andra delar av landet.

Jag tror att pris och tillgänglighet är det som huvudsakligen styr folks val av köpkanal. Att tro något annat ser jag som naivt ja 😉. Vi håller på att konsumera sönder vår planet, ändå fortsätter kunderna att prioritera pris och snabb frakt, och skickar obrytt det de inte vill ha till förbränning. Så varför skulle det uppstå en mer ansvarsfull konsumtion inom just detta område?

(Om man läser siffrorna i denna diskussion och adventskalendertråden parallellt, kan man ifrågasätta om det verkligen pågår vare sig en klimatkris eller ekonomisk kris 🤔😄 Men ja, jag fattar att ekonomin och intresset för ens påverkan på klimatet såklart är olika.)

Och vi behöver verkligen snacka om integration, gettofiering, arbetsmarknaden, och hur vi stoppar rekryteringen av unga till gängen.

Piska *funkar inte*. Längre fängelsetider blir bara dyrare för samhället, och för gängmedlemmar är det bara "the cost of doing business".

Hur motiverar vi folk, och hur tar vi bort de hinder som finns, så att alla istället känner att de har en trygg plats i samhället? Att de kan få jobb, få en lägenhet, ha råd med det dom vill göra? Hur gör vi skolorna till trygga platser igen?

Varför försvann de lokala poliskontoren? Var är kvarterspoliserna? Var är fritidsgårdarna? Var är alla ungdomsföreningar som erbjuder aktiviteter för underhållning (inte elitsatsning)?

Hur kommer vi tillrätta med korruptionen som nu finns i ALLA led? Kommun, region, rättsapparaten?

Vi gör ju liksom samma misstag som USA mfl gjorde på 90-00-talet.

Det är helt sjukt att vi nu lever i ett Sverige som larpar the Wire. Vi ska ju vara de pragmatiska, vetenskapliga.

Vi har ett massivt gängproblem som vi själva skapat. Vi måste snacka om det, på riktigt. Inte signalskrika om knarkmoral eller utvisningar (gängmedlemmarna är ju 2-3 gen eller etniska svenskar, det går inte att utvisa våra egna medborgare).

Vad ska vi göra?

Fast vi måste väl kunna prata om ämnet utan att kalla det för drogromantik? Precis som i alkohol-tråden, att allt drickande inte är alkoholromantiserande?

Jag tycker det är skönt att vi är några som vågar ta steget och snacka om det. Själv dricker jag knappt alkohol, men jag är så vansinnigt trött på alla "tabu-ämnen" i svensk social kultur, det är jobbigt att tassa runt.

Just nu har vi ett massivt problem i Sverige med flertalet stora gäng/maffia-strukturer. En del av det dom tjänar pengar på är rusmedel som i nuläget är (ur ett internationellt perspektiv) hårt förbjudna. Kan vi påverka detta på något sätt? Kan vi jämföra med prohibitionstiden och maffians framväxt i USA? Hur har andra länder gjort?

Och runt rusmedel i allmänhet, hur skyddar vi unga och de i riskzonen för missbruk? Hjälper förbud? Stjälper förbud? Varför har vi så hög dödlighet i missbruksproblematiken jämfört med andra länder? Hur har andra länder gjort? Vilken modell skulle passa svensk kultur och vara mest gynnsam?

Vi måste kunna prata om det liksom. Det här är inget som försvinner för att vi hyschar ner det.

Det är ju det vi gör, pratar om det! Men man måste ju också få anse att droger har vissa negativa effekter och att det därför inte är självklart att individen ska få ha full frihet, och att tycka att det är en dålig idé att öka tillgången på narkotika, utan att bli betraktad som moraltant eller att man försöker tysta någon för att man inte håller med.

Det jag skrivit om drogromantik var i sammanhanget att jag försöker förklara att jag inte ser de förslag som kommer upp nu som nya på något sätt, att de skulle kommit fram nu pga den situation med gängvåld vi har. De här argumenten har jag hört under alla år sedan jag var ung, men de har tidvis hörts mer eller mindre uppe på den nationella arenan. Men det är inget nytt, det har bara fått luft under vingarna och mer intresse från personer som tidigare inte tittat åt de förslagen.

Jag är övertygad om att en inte obetydlig andel av dem som brukar cannabis idag, gör det som någon typ av självmedicinering. Jag ser det som mycket viktigare att vården utvecklas för att kunna hjälpa dessa människor, och t ex genom medicinska preparat om det finns vara lämpligt. Att istället göra allt cannabis laglig för alla är jag rädd istället ger en enkel väg ut, genom att då kan ju alla fortsätta att självmedicinera istället. Enkelt och billigt för staten, när incitamentet för kontrollerad vård minskar för både staten och individen. Men jag är rädd för att det leder till svårare konsekvenser, och ett längre eget bruk innan man söker hjälp, när normen flyttas från nollbruk till en flytande egen bedömning av vad man själv tycker funkar (och arbetsgivarna, som ska kontrollera mer när bruket ökar).

Och vi behöver verkligen snacka om integration, gettofiering, arbetsmarknaden, och hur vi stoppar rekryteringen av unga till gängen.

Piska *funkar inte*. Längre fängelsetider blir bara dyrare för samhället, och för gängmedlemmar är det bara "the cost of doing business".

Hur motiverar vi folk, och hur tar vi bort de hinder som finns, så att alla istället känner att de har en trygg plats i samhället? Att de kan få jobb, få en lägenhet, ha råd med det dom vill göra? Hur gör vi skolorna till trygga platser igen?

Varför försvann de lokala poliskontoren? Var är kvarterspoliserna? Var är fritidsgårdarna? Var är alla ungdomsföreningar som erbjuder aktiviteter för underhållning (inte elitsatsning)?

Hur kommer vi tillrätta med korruptionen som nu finns i ALLA led? Kommun, region, rättsapparaten?

Vi gör ju liksom samma misstag som USA mfl gjorde på 90-00-talet.

Det är helt sjukt att vi nu lever i ett Sverige som larpar the Wire. Vi ska ju vara de pragmatiska, vetenskapliga.

Vi har ett massivt gängproblem som vi själva skapat. Vi måste snacka om det, på riktigt. Inte signalskrika om knarkmoral eller utvisningar (gängmedlemmarna är ju 2-3 gen eller etniska svenskar, det går inte att utvisa våra egna medborgare).

Vad ska vi göra?

Dessa frågor har enligt min mening mycket bättre möjligheter att leda till något positivt, än att öka narkotikan i samhället 👍

Det är ju det vi gör, pratar om det! Men man måste ju också få anse att droger har vissa negativa effekter och att det därför inte är självklart att individen ska få ha full frihet, och att tycka att det är en dålig idé att öka tillgången på narkotika, utan att bli betraktad som moraltant eller att man försöker tysta någon för att man inte håller med.

Det jag skrivit om drogromantik var i sammanhanget att jag försöker förklara att jag inte ser de förslag som kommer upp nu som nya på något sätt, att de skulle kommit fram nu pga den situation med gängvåld vi har. De här argumenten har jag hört under alla år sedan jag var ung, men de har tidvis hörts mer eller mindre uppe på den nationella arenan. Men det är inget nytt, det har bara fått luft under vingarna och mer intresse från personer som tidigare inte tittat åt de förslagen.

Jag är övertygad om att en inte obetydlig andel av dem som brukar cannabis idag, gör det som någon typ av självmedicinering. Jag ser det som mycket viktigare att vården utvecklas för att kunna hjälpa dessa människor, och t ex genom medicinska preparat om det finns vara lämpligt. Att istället göra allt cannabis laglig för alla är jag rädd istället ger en enkel väg ut, genom att då kan ju alla fortsätta att självmedicinera istället. Enkelt och billigt för staten, när incitamentet för kontrollerad vård minskar för både staten och individen. Men jag är rädd för att det leder till svårare konsekvenser, och ett längre eget bruk innan man söker hjälp, när normen flyttas från nollbruk till en flytande egen bedömning av vad man själv tycker funkar (och arbetsgivarna, som ska kontrollera mer när bruket ökar).

Ja, jag håller med dig där, jag tror också att de med riskbruk och missbruk självmedicinerar, och att vår psykvård behöver bli mer tillgänglig och mångfacetterad för att kunna stötta alla som behöver stöd.

Men hur får vi ner gängen? Vi blir aldrig av med dom, men som det är nu kan vi ju inte ha det.

Vi kommer inte heller få folk att bruka sina rusmedel mindre med strängare lagstiftning, eller uppmaningar från politiska ledare, så funkar inte folk tyvärr, helt uppenbarligen 😅.

Jag läste en Guardian-artikel om att vi tydligen nu har 15-åringar som köper kilon med kokain och har 10-12-åringar som säljer det åt dom... det är ju helt fruktansvärt. Det är långt gånget.

Hur mycket det än må skava, så tror jag att vi inte har så mycket val längre. På ett eller annat sätt måste vi se till att folk som vill ha rusmedel kan köpa dom på ett sätt som är långt borta från gängen, att polisen får mer pengar och tid att lägga på att sätta dit ledarna i gängen istället för brukare och lågnivåsnubbar, och så har vi ju uppenbarligen numera massa kids som behöver tryggare sammanhang så de inte dras in i gängverksamheten.

Det kanske är naivt, men jag tror ändå att nästan alla egentligen INTE vill bli inblandade i gängen. Vare sig som köpare eller säljare. Att det kanske vore möjligt att be folk om att ta sitt ansvar, och inte köpa från gängen - om ett annat alternativ erbjuds.

Något som också måste prioriteras att hanteras är vapentillförseln. Det kom mycket vapen från Balkan tidigare, och när kriget i Ukraina är slut kommer det finnas enorma mängder vapen som är ute på en svart marknad. Med tanke på att Ukraina dessutom högst troligen kommer att komma in i EU snarast möjligt, så behöver man verkligen bestämma sig för hur man ska hantera detta och inte vänta tills vapnen redan spridits över hela kontinenten.

Dessa frågor har enligt min mening mycket bättre möjligheter att leda till något positivt, än att öka narkotikan i samhället 👍

Jag tror den lär öka oavsett 🤷.

Det har ju gjort det hittills. När jag växte upp i Norrbotten fanns det noll tillgång till annat än smuggelsprit. Bara tre år senare, för min lillebrors generation, fanns det en hel del.

Och nuförtiden kan kidsen få tag på typ vadsomhelst, inklusive fentanyl och okända kinakemikalier.

Lagstiftningen har ju inte blivit mildare senaste 20 åren, men tillgång och bruk har rusat ändå.

Något som också måste prioriteras att hanteras är vapentillförseln. Det kom mycket vapen från Balkan tidigare, och när kriget i Ukraina är slut kommer det finnas enorma mängder vapen som är ute på en svart marknad. Med tanke på att Ukraina dessutom högst troligen kommer att komma in i EU snarast möjligt, så behöver man verkligen bestämma sig för hur man ska hantera detta och inte vänta tills vapnen redan spridits över hela kontinenten.

Agreed.

Jag tror vi behöver lägga enormt mycket mer pengar i Tullverket, våra gränser är ju i princip vidöppna för smuggling. Av vapen, narkotika, stöldgods och kvinnor.

Ja, jag håller med dig där, jag tror också att de med riskbruk och missbruk självmedicinerar, och att vår psykvård behöver bli mer tillgänglig och mångfacetterad för att kunna stötta alla som behöver stöd.

Men hur får vi ner gängen? Vi blir aldrig av med dom, men som det är nu kan vi ju inte ha det.

Vi kommer inte heller få folk att bruka sina rusmedel mindre med strängare lagstiftning, eller uppmaningar från politiska ledare, så funkar inte folk tyvärr, helt uppenbarligen 😅.

Jag läste en Guardian-artikel om att vi tydligen nu har 15-åringar som köper kilon med kokain och har 10-12-åringar som säljer det åt dom... det är ju helt fruktansvärt. Det är långt gånget.

Hur mycket det än må skava, så tror jag att vi inte har så mycket val längre. På ett eller annat sätt måste vi se till att folk som vill ha rusmedel kan köpa dom på ett sätt som är långt borta från gängen, att polisen får mer pengar och tid att lägga på att sätta dit ledarna i gängen istället för brukare och lågnivåsnubbar, och så har vi ju uppenbarligen numera massa kids som behöver tryggare sammanhang så de inte dras in i gängverksamheten.

Det kanske är naivt, men jag tror ändå att nästan alla egentligen INTE vill bli inblandade i gängen. Vare sig som köpare eller säljare. Att det kanske vore möjligt att be folk om att ta sitt ansvar, och inte köpa från gängen - om ett annat alternativ erbjuds.

Om jag inte trodde att det kommer att leda till så mycket negativa konsekvenser så skulle jag vara villig att låta dig få pröva hur naiv din tanke är 🙂 Jag är själv mån om att behålla min tilltro till att de flesta människor vill vara en positiv kraft och inte en negativ. Samtidigt så inser jag att jag också måste förhålla mig till att min förhoppningsfulla syn på människor inte alltid infrias, och att många inte tänker som jag och att vi alla är en del av vårt gemensamma samhälle. Som jag skrev tidigare, när inte folk väljer bort det billigaste och enklaste inom andra områden har jag mycket svårt att tro att det skulle vara annorlunda här.

Jag har ännu inte heller sett något realistiskt förslag. Jag tror inte på ett systembolag som det ser ut idag (och jag ser det inte som önskvärt att avskaffa systemet i samma veva, för att öka tillgängligheten via kvartersbutiker) och jag tror inte på småskalig hemmaförsäljning och inte heller på cannabiscaféer där man brukar på plats. Detta utifrån argumententet att det är gängens försäljning som ska slås ut, det kan däremot finnas andra effekter som dessa tre alternativ ger (men inget som jag känner till idag som jag tycker är värt att legalisera försäljning för).

Agreed.

Jag tror vi behöver lägga enormt mycket mer pengar i Tullverket, våra gränser är ju i princip vidöppna för smuggling. Av vapen, narkotika, stöldgods och kvinnor.

Ja, och det är därför jag skjuter in mig så hårt på att liberalisering inte alltid leder till ett himmelrike. Kanske ibland i något provokativa ordalag, men jag är i grunden rätt liberal själv och har därför under årens lopp också mött väldigt mycket av den dogmatiskt liberala argumentationen. Att gränserna är så öppna mellan länderna inom EU är ju ett resultat av tanken att öppna gränser och fri rörlighet är det som ska värderas högst, även om det leder till negativa konsekvenser. Utanför EU är vi mycket mer kontrollerande och protektionistiska.

Ja, och det är därför jag skjuter in mig så hårt på att liberalisering inte alltid leder till ett himmelrike. Kanske ibland i något provokativa ordalag, men jag är i grunden rätt liberal själv och har därför under årens lopp också mött väldigt mycket av den dogmatiskt liberala argumentationen. Att gränserna är så öppna mellan länderna inom EU är ju ett resultat av tanken att öppna gränser och fri rörlighet är det som ska värderas högst, även om det leder till negativa konsekvenser. Utanför EU är vi mycket mer kontrollerande och protektionistiska.

Ja, jag håller med dig om att det är väldigt polariserat och det tjänar ingenting till att beskriva det ena eller andra som helvete eller himmelrike (återigen, vi är väl inte religiösa längre?). Jag har som sagt känt en del hippies och dom kan verkligen ha rosa fluffiga moln för ögonen. Avkriminalisering leder inte till mirakel, eller att folk förändras.

Men nu behöver vi skademinimera. Vi måste nyktert (haha) och vetenskapligt granska alternativen, och välja det som leder till minst skada för samhället.

Lägga undan dogma för ena eller andra "sidan", sluta pearlclutcha eller vara tonårsrebelliska, utan på riktigt, granska frågan.

Fortsätter vi som vi gjort hitills, ja då fortsätter väl utvecklingen som den gjort hitills? Något annat vore minst sagt ett mirakel.

I min stad med ca 100 000 invånare ligger amfetaminanvändadet i samma nivå som sthlm.
Partyknarkandet bland unga är skyhögt, (hur har dim råd) jo dom löper av nån som vill ha en tjänst.. å sen eskalerar det mer och mer.
Vi har numera skjutningar (gängrelatetade) flera ggr i veckan.

Jag åkte bil förbi ett ställe som 20 min senaste blev beskjutet.

Skjutningar mitt på dan bland folk vid tågstation.

Ungdomar blir frikända flr dödsskjutning för att polisen gjorde för dålig utredning.

Jag är rädd för vart Sverige har hamnat.

I mitt jobb blir jag hotad för att jag ber om legitimation. Dvs jag gör de svensk lagstiftning kräver av mig.

Vad menar du inte stämmer rörande riksdagspartierna? Det jag syftade på var att du skrev att du hellre ser legalisering än "hårdare tag", och det är de hårdare tagen jag syftade på med att det här förslaget ställs mot Tidöpartiernas politik. Som att det bara finns de två sakerna att välja mellan.

Inget parti har på nationell nivå sagt att de idag driver en liberalisering av narkotikalagarna, men nästan alla ungdomsförbund vill se en mer liberal narkotikapolitik än sina moderförbund. Det är en ständigt bubblande fråga som brukar poppa upp då och då. Det är det jag menar med att förslagen om liberalisering är inte på något sätt ny, de har bara fått mer intresse just nu. Kriminologen har olika idéer och tankar, precis som andra yrkesgrupper, så att en kriminolog får medieutrymme för det förslaget just nu, ser jag mer som ett resultat av att hen kände att tiden var rätt för att lufta ett sådant förslag och att media har fingret i luften och känner att ett sådant förslag skulle väcka intresse just nu. Men det är inte på något sätt nya idéer, eller har större trovärdighet i att lösa problemet än det haft tidigare.

Men jag är oroad över att man piskar upp så desperat stämning att drogliberalisterna nu "äntligen" når framgång i det de drivit så länge. Och därför reagerar jag när det lyfts här. Sedan hoppas jag att det inte väcker så mycket stöd, men åtminstone sedan i gårkväll så uppfattar jag (tyvärr i min mening) ett ganska stort stöd för en liberalisering på området även här på Buke. Och när trycket på partierna ökar att det verkar som att det är det här som folket vill ha, så kommer de ju att kunna ändra sig även på toppnivån. Särskilt när ungdomspartiernas företrädare blir äldre och får mer makt inom moderpartierna. En del släpper kusin drogromantik när de blir äldre (jag är själv en sådan 🙂) men jag tror också att det till rätt stor del är en kulturfråga i tiden, många av oss som växt upp under 80- och 90-talen har med oss en syn att ju mer frihet desto bättre, vi är uppfostrade i den andan.
För sakens skull så vill jag förresten påpeka att innan jag utvecklades åt vänsterhållet i vuxen ålder (alltså först när jag var 30+ som jag röstat på vänsterpartiet) så har jag också erfarenheter av ungdomsförbund som varit mer extrema än moderpartiet i exempelvis frågor som narkotikapolitik, herregud det känns så konstigt att ens tänka på det nu, men jag var liksom aktiv i MUF ett tag, men jag stod inte ut med den där typen som jag antar är samma som du beskriver. Det var absolut något drömskt med individens frihet som tilltalade mig då, och det gör det väl till viss del nu också. Men jag har istället blivit mjukare i nästan alla frågor, vill ha ett STARKT socialt skyddsnät och inser att det liksom inte kan lösas med fördelningspolitiken jag då naivt trodde "bara" var ett annat alternativ. Jag var nog mindre drogliberal då än vad jag är nu, lustigt nog. Men jag existerar liksom inte i något organiserat politiskt sammanhang, mer aktiv vad gäller patientfrågor.

PS. vill lägga till att jag aldrig riktigt trott att den där osynliga handen skulle lösa allt, inte ens när jag läste en delkurs i ekonomisk historia under samma eehh lite mer skamsna period DS. 😅

... angående det jag skrev att vi har problem med korruption på alla nivåer.

Jag korrigerar mig själv, vi har problem med infiltration också. Det är så stora summor i rörelse nu att...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ekobrottsmyndigheten-varnar-gangkriminella-oppnar-vardcentraler

Mmmm tvätta pengar genom att äga en vårdcentral. Och eh, 14,6 miljarder har betalats ut i felaktiga bidrag? Det är mycket pengar det... "Multikriminella".
Väldigt praktiskt, de får betalt för att förvara ungdomar som de sedan rekryterar direkt ur fickan sas.

Ja, jag håller med dig om att det är väldigt polariserat och det tjänar ingenting till att beskriva det ena eller andra som helvete eller himmelrike (återigen, vi är väl inte religiösa längre?). Jag har som sagt känt en del hippies och dom kan verkligen ha rosa fluffiga moln för ögonen. Avkriminalisering leder inte till mirakel, eller att folk förändras.

Men nu behöver vi skademinimera. Vi måste nyktert (haha) och vetenskapligt granska alternativen, och välja det som leder till minst skada för samhället.

Lägga undan dogma för ena eller andra "sidan", sluta pearlclutcha eller vara tonårsrebelliska, utan på riktigt, granska frågan.

Fortsätter vi som vi gjort hitills, ja då fortsätter väl utvecklingen som den gjort hitills? Något annat vore minst sagt ett mirakel.

Ja, vi ska agera klokt, och då tror jag inte att det är rätt väg att kasta ut allt gammalt för pga nuvarande situation. En del bilister kör för fort och kör påverkade, men ingen föreslår att vi ska ta bort hastighetsbegränsningarna eller gränser för alkohol och droger, med förhoppningen att det skulle få bilisterna att hålla hastigheten och köra nyktert.

Ja, vi ska agera klokt, och då tror jag inte att det är rätt väg att kasta ut allt gammalt för pga nuvarande situation. En del bilister kör för fort och kör påverkade, men ingen föreslår att vi ska ta bort hastighetsbegränsningarna eller gränser för alkohol och droger, med förhoppningen att det skulle få bilisterna att hålla hastigheten och köra nyktert.
Jämförelsen haltar då det finns stark evidens för att skador minimeras med hastighetsgränser och nykterhet i trafiken. Emedan kriminell status för narkotikabruk snarare visar evidens för det omvända. Folk dör, skadas och tvingas till ett brottsligt leverne som gynnar den organiserade brottsligheten istället för att kunna få hjälp med de problem narkotikan ger. De största andelarna dödsfall bland brukare finns i länder med förbud.

För sakens skull så vill jag förresten påpeka att innan jag utvecklades åt vänsterhållet i vuxen ålder (alltså först när jag var 30+ som jag röstat på vänsterpartiet) så har jag också erfarenheter av ungdomsförbund som varit mer extrema än moderpartiet i exempelvis frågor som narkotikapolitik, herregud det känns så konstigt att ens tänka på det nu, men jag var liksom aktiv i MUF ett tag, men jag stod inte ut med den där typen som jag antar är samma som du beskriver. Det var absolut något drömskt med individens frihet som tilltalade mig då, och det gör det väl till viss del nu också. Men jag har istället blivit mjukare i nästan alla frågor, vill ha ett STARKT socialt skyddsnät och inser att det liksom inte kan lösas med fördelningspolitiken jag då naivt trodde "bara" var ett annat alternativ. Jag var nog mindre drogliberal då än vad jag är nu, lustigt nog. Men jag existerar liksom inte i något organiserat politiskt sammanhang, mer aktiv vad gäller patientfrågor.

Vill då också poängtera att det är helt okej att vara liberal också 😁 Jag har inte menat att ifrågasätta all liberal politik, utan när den blir dogmatisk. Det jag inledde med var att det är en grupp som brukar framföra legalisering som lösning, och de andra två grupperna brukar vara yngre samt de som brukar själva.

Så det var så jag kom in på det. Annars har jag historiskt ofta legat närmare de (social)liberala partierna än Vänsterpartiet, så jag är inte någon antagonist mot liberaler i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar