Jag kanske är naiv, men jag får för mig att de flesta hellre skulle köpa kontrollerade giftfria varor på Systembolaget än behöva ha kontakt med gängen. Om du vill ha en flaska vodka går du ju hellre till systemet än smuggelpolacken utanför bensinmacken, eller hur?
Men som sagt, jag kan mycket väl vara naiv i frågan.
Men vad tror du om kokain då? Verkar ju jättevanligt nu hos "partysvenskarna"? Den tar verkligen emot moraliskt för mig hahaahaa, det skulle nog vara vansinnigt att ha hos systembolaget. Även om jag som vänsterlibertarian egentligen tycker att det ska vara individens ansvar . Men som sagt, moraltanten i mig går bananas vid tanken på att släppa sånt fritt.
Men är det så många idag som har direktkontakt med en "smuggelpolack vid macken"? Min bild är att distributionskedjorna idag är mycket mer sofistikerade så den person som slutkunden möter är en rätt "vanlig kille", som ibland är socialt långt ifrån ens ordinarie umgänge och ibland rätt nära (eftersom "bryggan" sker någonstans tidigare i kedjan). Men jag bygger min bild mest på ett storstadsområde (och då Stockholm, om det spelar någon roll), skummisen vid macken kanske finns kvar som huvudkanal i andra delar av landet.
Jag tror att pris och tillgänglighet är det som huvudsakligen styr folks val av köpkanal. Att tro något annat ser jag som naivt ja . Vi håller på att konsumera sönder vår planet, ändå fortsätter kunderna att prioritera pris och snabb frakt, och skickar obrytt det de inte vill ha till förbränning. Så varför skulle det uppstå en mer ansvarsfull konsumtion inom just detta område?
(Om man läser siffrorna i denna diskussion och adventskalendertråden parallellt, kan man ifrågasätta om det verkligen pågår vare sig en klimatkris eller ekonomisk kris Men ja, jag fattar att ekonomin och intresset för ens påverkan på klimatet såklart är olika.)