Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har uttalat mig väldigt lite om hur lagen exakt bör se ut, det jag vänt mig emot är att öppna upp för mycket. Bara för att det är orimligt höga straff idag, behöver man ju inte svänga pendeln till att införa lagliga försäljning (där debatten började).

Nä jag håller med dig, det är två olika frågor.

Mildare straff mot brukare / funktionell avkriminalisering / hel avkriminalisering

Vs

Legalisering

Jo, det har gått i helt fel riktning. Avkriminalisering skulle skydda svennebananerna och kidsen.

Hårdare lagstiftning mot brukare ---> tilltron till staten förstörs ---> "gängstaten" växer

Om alla som åker fast med lite cannabis i blodet åker in i fängelse, så är det inte så konstigt att fängelserna är överfulla. Med böter och/eller vård för ringa brott, så skulle man också få mer plats för dem som borde sitta inne.

Om alla som åker fast med lite cannabis i blodet åker in i fängelse, så är det inte så konstigt att fängelserna är överfulla. Med böter och/eller vård för ringa brott, så skulle man också få mer plats för dem som borde sitta inne.

Jopp. Och om det vore lagligt att odla en planta eller två för eget bruk, skulle de flesta "svennarna" aldrig ha kontakt med gängen igen.

Sätts man i fängelse för att ha rökt en joint numera? 😳😳 Jag är ju numera i svennebananmedelåldern med mer ostbågar än cannabis till fredagsmyset, så jag har inte hängt med. Jag har förstått att lagarna skärpts sedan jag var ung, men så mycket hade jag inte tänkt mig. I så fall tycker jag att man kan backa tillbaka tills jag var ung, det var lagom 😊
Men det är fortfarande straffsatsen jag i första hand vill justera, att det är orimligt höga straff idag måste ju inte innebär att man tar bort själva brottet i sig. I någon land som togs upp i tidigare artiklar kunde man som dömd välja själv mellan böter och gått i ett vårdprogram, det tycker jag lät bra.
Jag tror tyvärr det, att det inte bara krävs att man också innehar en liten mängd på sig för att det ska betraktas som ringa. Men visst, det här rör ju mer straffvärde och inte legalisering. Jag är väl överlag mer för avkriminalisering än legalisering (även om jag är öppen för att se över det senare), men... om straffen skulle vara relativt låga - helst innefatta vårdprogram och att man av samhället inte skulle "straffas" i efterhand, skulle jag vara mer okej med kriminalisering.

Det är inte ens tillåtet att ha små ziplocpåsar hemma längre, jag tror du måste uppdatera dig om hur straffen ser ut. Man kan bli dömd för "förberedelse till ringa narkotikabrott" utan att ha rört i narkotika. Tror ingen blivit det ännu dock, det är det senaste påhittet från regeringen.

Inte så rättssäkert tycker jag. Ett löjligt slöseri med polisresurser också.

Polisen jagar statistik-pinnar, utan att gängen påverkas negativt alls. Istället så påverkas gängen positivt av det! För varje brukare som blir dömd och hamnar i ett utanförskap pga nästan omöjligt att bli anställd, så får gängen en chans att rekrytera en till.
Exakt, det är verkligen helt stolligt! Låt folk få ha sina ziplockpåsar ifred! Lägg till att det från och med igår blev tillåtet av avlyssna (alltså även elektroniskt som mejl) utan brottsmisstanke, och i praktiken så kan man övervaka vad anhöriga till någon, kanske rentav någons barn, säger. Känns så otroligt mörkt.

Jopp. Och om det vore lagligt att odla en planta eller två för eget bruk, skulle de flesta "svennarna" aldrig ha kontakt med gängen igen.

En eller två blir sedan fem eller tio och så tillåter vi också "gårdsförsäljning", och sedan har vi ett ökat bruk, inga skattepengar och arga gäng 🙄 Nja, där är jag inte med på att legalisera. Däremot behöver det inte vara där man lägger de största polisiära resurserna jämfört med andra brott.

Exakt, det är verkligen helt stolligt! Låt folk få ha sina ziplockpåsar ifred! Lägg till att det från och med igår blev tillåtet av avlyssna (alltså även elektroniskt som mejl) utan brottsmisstanke, och i praktiken så kan man övervaka vad anhöriga till någon, kanske rentav någons barn, säger. Känns så otroligt mörkt.

Jo, men igen, att saker och ting blir mörkare är inte ett skäl till att kasta allt överbord i ivern att vara emot. Lite sans och balans behövs, och än så länge har ingen av er presenterat några evidens för att samhället blir bättre av att göra narkotikalagarna mer tillåtande, utöver det som krävs för att möjliggöra vård.

En eller två blir sedan fem eller tio och så tillåter vi också "gårdsförsäljning", och sedan har vi ett ökat bruk, inga skattepengar och arga gäng 🙄 Nja, där är jag inte med på att legalisera. Däremot behöver det inte vara där man lägger de största polisiära resurserna jämfört med andra brott.

De länder som avkriminaliserat har just det undantaget, 1-2 plantor för eget bruk. Men fler plantor och försäljning fortfarande olagligt, det blir beslagtaget.

Jag hörde på radion en ambivalent narkotikapolis prata om att gängen hade hittat en ny metod att knyta ungdomar till sig hårt på en gång.

De anvisas att sälja narkotika på platser där polisen med hyfsad sannolikhet kommer att ta dem - och då uppstår en rejäl skuld för det beslagtagna knarket och därmed har man en lojal barnsoldat som vill försöka göra rätt för sig för att undvika våld och hot mot sig själv och den egna familjen.

Som polisen uttryckte sig så kändes det inte helt bra med sådana beslag längre.

Jag hörde på radion en ambivalent narkotikapolis prata om att gängen hade hittat en ny metod att knyta ungdomar till sig hårt på en gång.

De anvisas att sälja narkotika på platser där polisen med hyfsad sannolikhet kommer att ta dem - och då uppstår en rejäl skuld för det beslagtagna knarket och därmed har man en lojal barnsoldat som vill försöka göra rätt för sig för att undvika våld och hot mot sig själv och den egna familjen.

Men gud vilken grym strategi. Minns du vilken kanal du hörde det på?

Jag förstår att polisen var ambivalent, för det är ju hemskt att gängen så kallsinnigt leker med ungdomars liv. Men det är fortfarande polisens strategi samt straff och annat efter brottet (som möjlighet till skydd) som är bättre att fokusera på, än att legalisera försäljning av narkotika på allmän plats för att ungdomarna ska slippa åka fast.

Jag lyssnade på en debatt (den skrämde mig verkligen) om en lärare som upptäcker att 2 ungdomar i skolan går beväpnade. Hon anmälde det till rektorn och dagen efter kommer de här två grabbarnas bröderoch tar in henne i en bil och binder henne och hotar henne och hennes familj. Hon står på sig och vill anmäla. Men när hon får höra vad för skydd som erbjuds henne och hennes familj -drar hon tillbaka anmälan.

P1.

+ @Thaliaste

Polisen var ambivalent men med det menade han mer att det inte längre var odelat positiva känslor kring den typen av beslag som ger gängen ännu mer makt över en utsatt ungdom. Det andades inget kring att legalisering eller att undvika beslagen skulle vara bättre.

Jo det förstod jag var polisens tanke, men jag trodde att du tog upp det i tråden som ett argument för varför narkotikalagarna borde liberaliseras.

Jo det förstod jag var polisens tanke, men jag trodde att du tog upp det i tråden som ett argument för varför narkotikalagarna borde liberaliseras.

Jo, men det var nog extremt indirekt i hur gängen använder narkotikan som maktmedel. Så nåt kvalificerat argument tänker jag inte att det är.

Jo, men det var nog extremt indirekt i hur gängen använder narkotikan som maktmedel. Så nåt kvalificerat argument tänker jag inte att det är.

Ok. ATT vi har ett jätteproblem med narkotika och kriminella gäng idag tror jag ingen ifrågasätter. Jag ser en ökning av narkotikabruk i samhället som en stor risk för att gängen kan behålla sin makt, så därav att jag ser det så problematiskt att införa lagar som troligtvis skulle medföra ett ökat bruk.

Nu tänker jag slänga ut hela min uppväxt och min erfarenhet av försäljning/bruk av narkotika.

Hela min familj var storbrukare av cannabis. De sålde/innehade större mängd cannabis och jag minns att vi då och då hade polisen som sökte igenom våran lägenhet när jag var barn. Pappa hade unga springpojkar som sålde så han blev i princip aldrig tagen och cannabisen förvarades där ingen ens tänkte sig för att leta.

Min bror märker man att han är missbrukare. Han pratar konstigt/långsamt och rör sig ibland ryckigt. Hans utseende har absolut ändrats pga cannabisen. Men då är han storrökare och behöver röka minst fyra/fem gånger om dagen för att fungera.

Jag hade verkligen inte velat se cannabis fritt förutom i så fall i medicinsk syfte. Men det säger jag med viss försiktighet. Droger/alkohol förstör precis lika mycket och ruinerar/slår sönder familjer. Skillnaden är att alkoholen är accepterad och laglig, tyvärr.

Logiken hos många. :meh:

1696427451343.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar