Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känns som jag spammar tråden nu, men ändå så är det mer politik än roligt så det platsar nog bättre här än skämttråden. 🙄

1696805250952.webp

Jag har ju länge velat se att man sätter in militären mot gängkriminella och nu äntligen vill man sätta en utredning på detta. Bla vill man låta militären bruka våld mot tex gängkriminella . Kommer verkligen detta att knäcka gängkriminella? Ja det är jag säker på.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1172267

"Rättspolitiken läggs om i hög takt för att trycka tillbaka den grova organiserade brottsligheten. Polisen får nya effektiva verktyg, straffen skärps och utländska medborgare som begår brott ska utvisas."
https://www.dn.se/debatt/ett-misstag-att-lagga-ner-beredskapspolisen/

Jag har ju länge velat se att man sätter in militären mot gängkriminella och nu äntligen vill man sätta en utredning på detta. Bla vill man låta militären bruka våld mot tex gängkriminella . Kommer verkligen detta att knäcka gängkriminella? Ja det är jag säker på.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1172267

"Rättspolitiken läggs om i hög takt för att trycka tillbaka den grova organiserade brottsligheten. Polisen får nya effektiva verktyg, straffen skärps och utländska medborgare som begår brott ska utvisas."
Jag har större förtroende för våra lagstiftande församlingar än så, att de klarar av sitt uppdrag att respektera demokratiska institutioner - så självklart kommer inte militären att få bruka våld mot landets medborgare.

Jag har större förtroende för våra lagstiftande församlingar än så, att de klarar av sitt uppdrag att respektera demokratiska institutioner - så självklart kommer inte militären att få bruka våld mot landets medborgare.
Nu skrev jag våld mot gängkriminella. Jaja det finns majoritet i Riksdagen bara att rösta igenom detta när tillfälle ges. Hur gick det med hemliga tvångsmedel? Jo det röstades igenom och lagen är i kraft som ska slå mot gängkriminella. Så det kommer att gå samna väg med militärt våld mot gängkriminella

Nu skrev jag våld mot gängkriminella. Jaja det finns majoritet i Riksdagen bara att rösta igenom detta när tillfälle ges. Hur gick det med hemliga tvångsmedel? Jo det röstades igenom och lagen är i kraft som ska slå mot gängkriminella. Så det kommer att gå samna väg med militärt våld mot gängkriminella
Nej, jag är fortfarande övertygad om att 100% av gängkriminella (varav säkert 98% är medborgare) kommer att behandlas som polisiärt ärende där det är Big no-no att militär personal utövar våld. Det är en grundsten för det samhälle vi lever i.

Nej, jag är fortfarande övertygad om att 100% av gängkriminella (varav säkert 98% är medborgare) kommer att behandlas som polisiärt ärende där det är Big no-no att militär personal utövar våld. Det är en grundsten för det samhälle vi lever i.
Du är så säker på mycket men du åker på det ena bakslaget efter det andra hela tiden.

Vad eller i vilka situationer tänker du mer exakt att militären ska bruka våld mot gängkriminella?

Rätt tveksamt om de gängkriminella tillhör mänskligheten som behöver skyddas.
Leker man med AK47or så har man passerat gränsen för det allmännas skydd.
Tack vare nya lagen om hemliga tvångsmedel kunde polisen hitta 200kg sprängmedel härom dagen som dom tog i beslag. Det räddade både människor och byggnader :up:

Vad eller i vilka situationer tänker du mer exakt att militären ska bruka våld mot gängkriminella?
Tex när dom ska göra en räd mot en bostad och gripa dom. Då behövs det våld för att oskadliggöra buset eftersom dom har vapen.

Tex när buset tjafsar med ordningsmakten och inte hörsammar den. Kan också bli tjafs i visitationszoner om dom blir verklighet

Jag förstår inte riktigt vad militären ska göra. Om någon tror att de kommer slå in dörren och rusa in maskerade och skrika något i still med, militären här! Händerna över huvudet, så har man nog tittat lite för mycket på amerikanska serier.

Problemet, återigen, är inte gripandet. Som jag vet så har det aldrig öht skett något våld när polisen kommer för att gripa någon. Vad det handlar om är att identifiera gärningsmannen och samla ihop tillräckligt med bevis för att hen ska kunna dömas.

Jag läste någon artikel, kommer ihåg var, där en polis pratade om att 'vanliga' mord är relativt lätta att lösa och görs det till 80% Eftersom det inte varit problem med vittnen och gärningsmannen/offret känt varandra på något sätt. Gängkriminaliteten däremot är så random att ibland så har offret och gärningsmannen aldrig sett varandra.

Nu vet jag ju att du skriver mest för att provocera. Men jag är ändå lite nyfiken på vad du menar att militärt våld ska tillföra i de där situationerna? Ser du framför dig att istället för att polisens insatsstyrka gör gripandet så ska en pluton skyttesoldater betrakta det som strid i bebyggelse? Eller tänker du dig att vi ska skjuta på gängkriminella med artilleri? Ser du framför dig att bilar stoppas genom att vi beskjuter dem med stridsvagnar?

Många pratar om att de gärna vill att militär sätts in men har inte fattat vad militärt våld är.

Nu vet jag ju att du skriver mest för att provocera. Men jag är ändå lite nyfiken på vad du menar att militärt våld ska tillföra i de där situationerna? Ser du framför dig att istället för att polisens insatsstyrka gör gripandet så ska en pluton skyttesoldater betrakta det som strid i bebyggelse? Eller tänker du dig att vi ska skjuta på gängkriminella med artilleri? Ser du framför dig att bilar stoppas genom att vi beskjuter dem med stridsvagnar?

Många pratar om att de gärna vill att militär sätts in men har inte fattat vad militärt våld är.

Med ett Gripen och en last med GBU-49 så behöver vare sig militär eller polis inträda i det utsatta området. Lite som i Gaza just nu.

Vansinne är vad som föreslås, men jag tror också att det handlar om att det "låter bra i folks öron" i den kontext vi lever i, samtidigt som många inte fattar ett dugg av vad det skulle innebära och hur trubbigt det skulle vara även om man skulle acceptera det vansinniga i att sätta in ett militärt försvar mot den egna befolkningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar