Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur länge tänker du leva i förnekelse?
Sverige har ju utsetts till näst bästa land i världen där det sprängs näst mest i världen. Bara Mexiko är värre än Sverige. Därför behövs militären sättas in. Polisen själva säger ju att dom inte klarar av gängkriminella och att dom är positiva till militär hjälp. Polisen själva säger ju att dom inte kan vara överallt och skydda alla vilket är ett bevis för att oskyldiga medborgare dödas, misshandlas, får sina hus och lägenheter sprängda.
Vad tänker du att militären ska göra?

Om du klickar på länken som postades här ser du att det rör flera amerikanska städer också. :)
Men varför jämföra med amerikanska städer? Om ett projekt ska bedömas om det är framgångsrikt och välinvesterade pengar och man kör projektet i flera svenska städer och en stad kliver fram och visar på en halvering av skjutningar och de andra städerna visar ingen direkt minskning OCH det kan misstänkas att minskningen i staden som påvisade en halvering -kan bero på en sammanslagning (alltså inte pga. projektet). Då lär man ju verkligen kolla upp om projektet fungerar i just Sverige. Jamen det funkar ju i USA, är inte någon indikering på att då fungerar det här i Sverige ochså. Däremot kan det finnas skäl till att fundera på varför det fungerar i annat land / länder.

Även om de inte lyckades med sin uppgift så är det ändå polisen som är bäst på det. I en demokratisk och rättssäker stat så använder man inte militärt våld mot demonstranter. Inte ens våldsamma sådana.

Och sist jag kollade så har inte Arbetsförmedlingen fått in alla medborgare i arbete. Och trots Konsumentverkets idogna arbete så finns det bilhandlare som lurar sina kunder. Stockholms universistet har inte heller lyckats med att få 100% av studenterna godkända. Ändå är det de myndigheterna som bäst kan lösa de problemen. Stridsvagnar på gatorna är inte lösningen.
Ska bli mycket intressant att se vad militärens uppgift blir mot den organiserade brottsligheten och gängkriminella. Som sagt det finns majoritet i Riksdagen för att ta in militären.

Mitt Grundtips blir att efter utredningen Riksdagen beslutar att ta hjälp av militären på något vis. Gardera sedan med att militären ges ökade befogenheter vart efter tiden går. Precis som med hemliga tvångsmedel, man sätter en lag på plats och sedan ökar man på med förslag som sedan genererar ännu mer möjligheter till hemliga tvångsmedel.

Ska bli mycket intressant att se vad militärens uppgift blir mot den organiserade brottsligheten och gängkriminella. Som sagt det finns majoritet i Riksdagen för att ta in militären.

Mitt Grundtips blir att efter utredningen Riksdagen beslutar att ta hjälp av militären på något vis. Gardera sedan med att militären ges ökade befogenheter vart efter tiden går. Precis som med hemliga tvångsmedel, man sätter en lag på plats och sedan ökar man på med förslag som sedan genererar ännu mer möjligheter till hemliga tvångsmedel.
Så om jag förstår dig rätt har du inga tankar kring vad militären skulle kunna bidra med? Du har bara en stark åsikt om att det vore bra på något sätt men oklart hur?

Du ser alltså fram emot en s.k. polisstat, där storebror ständigt ser dig och hör dig, och kontrollerar alla dina rörelser och aktiviteter.

För det kan ju vara just du som är kriminell, på väg att bli kriminell eller hyser kriminella tankar.

Om man då skruvar åt ett steg till, så kan vi helt begränsa vilka tankar som är lämpliga alls...

Du ser alltså fram emot en s.k. polisstat, där storebror ständigt ser dig och hör dig, och kontrollerar alla dina rörelser och aktiviteter.

För det kan ju vara just du som är kriminell, på väg att bli kriminell eller hyser kriminella tankar.

Om man då skruvar åt ett steg till, så kan vi helt begränsa vilka tankar som är lämpliga alls...
Ja.
Storebror ser redan mig. Tex har polisen här satt upp skyltar i stadsskogen och vissa stadsdelar där man klargör att områden bevakas med drönare. Undertecknat polisen

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2023/juni/kamerabevakning-i-centrala-gavle/

https://www.google.com/search?q=drönar+skylt+polisen&client=ms-android-samsung-rev2&sca_esv=572834593&source=android-home&sxsrf=AM9HkKntKNAk7lGUNbd3RG2sae4rVio3tg:1697110326515&source=hp&ei=NtknZev-HLmTxc8PzZ6ggA8&oq=drönar+skylt+polisen&gs_lp=EhFtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1ocCIVZHLDtm5hciBza3lsdCBwb2xpc2VuSJEMUABYAHAAeACQAQCYAQCgAQCqAQC4AQPIAQA&sclient=mobile-gws-wiz-hp

Senast ändrad:
God nyheter att det finns utrymme för lagen som den är, att det är möjligt att döma en koranbrännare för hets mot folkgrupp så som lagstiftningen ser ut idag. Bättre än de drakoniska förslagen som finns, eftersom att alla koranbränningar inte är hets mot folkgrupp, men det finns ju fall då det är svårt att se akten som något annat. https://omni.se/27-aring-doms-spred-egen-film-fran-koranbranning/a/APyxmn
Inte speciellt förvånande tycker jag.
Det finns trots allt en bakomliggande tanke med både demonstrationsfriheten och brottet hets mot folkgrupp. Som är oändligt mer funktionell i att avgränsa gränserna för samhällsskadliga former av åsiktsyttringar än vad listor på godkända/icke-godkända yttranden/handlingar skulle vara.

Inte speciellt förvånande tycker jag.
Det finns trots allt en bakomliggande tanke med både demonstrationsfriheten och brottet hets mot folkgrupp. Som är oändligt mer funktionell i att avgränsa gränserna för samhällsskadliga former av åsiktsyttringar än vad listor på godkända/icke-godkända yttranden/handlingar skulle vara.
På sätt och vis är det väl förvånande i den mån att det helt enkelt inte prövats i domstol förut? Iaf inte vad jag vet? Många som efterfrågat just det tycks ha varit omedvetna om att det här fallet var på gång (tills det väl togs upp i Aftonbladet för ett tag sedan).

Vem ser fram emot ett övervakningssamhälle? Vem trodde för 5år sedan att politiker (SD ej inräknad) på allvar skulle överväga att tillåta militärt stöd till poliskåren? Ens för 2 år sedan, för 1 år sedan......ens för 3månader sedan?
Om det inte är SD.s fel...Vems fel är det då? Vilka partier har man liksom inte hört säga "Vi tar minsann ansvar för Sverige" och klappat sig självgott på bröstet. Vem?

På sätt och vis är det väl förvånande i den mån att det helt enkelt inte prövats i domstol förut? Iaf inte vad jag vet? Många som efterfrågat just det tycks ha varit omedvetna om att det här fallet var på gång (tills det väl togs upp i Aftonbladet för ett tag sedan).
Jag har ingen aning om i vilken mån det finns/funnits fall som kunde ha varit potentiella kandidater för att tas upp i domstol men som av något skäl inte hamnat där?

Jag menade att det inte är förvånande att få det utfallet, eller att den befintliga lagstiftningen kan sätta en gräns för hur långt en kan gå inom det skydd som yttrande- och demonstrationsfrihet ger. Oavsett om den faktiska handlingen är koranbränning eller något annat. För det är ju syftet med den brottsrubriceringen att sätta de gränserna på det sättet.

Det här är ju bara snömos. Polisen har redan rätt att begära stöd från Försvarsmakten.

Så vilken befogenhet står då din önskelista? Vad är det du önskar att Försvarsmakten får befogenhet att göra som de inte redan har befogenhet till? Vad är det du tror att polisen behöver hjälp med?

Det här är ju bara snömos. Polisen har redan rätt att begära stöd från Försvarsmakten.

Så vilken befogenhet står då din önskelista? Vad är det du önskar att Försvarsmakten får befogenhet att göra som de inte redan har befogenhet till? Vad är det du tror att polisen behöver hjälp med?
Tex har militären riktigt bra vattenkanoner på militära flygplatser. En sån skäckar bil skulle man kunna sätta in vid upplopp när polisen står och tittar på och inte gör nått. En enda bil skulle blåsa bort alla upploppare flera kvarter bort samt släcka alla bilbränder i ett nafs.

När jag gjorde militärtjänst fick vi känna på hur det kändes att bli vattensprutad. Vi stod 600m från släckar bilen. Sedan såg vi vattenstrålen komma mot oss. Alla åkte i backen på 600m avstånd, ingen lyckades stå upp

Tex har militären riktigt bra vattenkanoner på militära flygplatser. En sån skäckar bil skulle man kunna sätta in vid upplopp när polisen står och tittar på och inte gör nått. En enda bil skulle blåsa bort alla upploppare flera kvarter bort samt släcka alla bilbränder i ett nafs.

När jag gjorde militärtjänst fick vi känna på hur det kändes att bli vattensprutad. Vi stod 600m från släckar bilen. Sedan såg vi vattenstrålen komma mot oss. Alla åkte i backen på 600m avstånd, ingen lyckades stå upp
Fast om polisen vill ha vattenkanoner så är det bara att köpa. Så här långt har de inte velat ha vattenkanoner, bland annat för att de orsakar för stora skador på de som blir utsatta. Dessutom menar polisen själva att det har en begränsad taktisk effekt.

Så säg en förmåga som Försvarsmakten har som du tror att polisen skulle vilja ha.

Jag tänker att signalspaning och mer tillgång till helikoptrar och drönare är områden som polisen behöver hjälp med. Dvs datorrelaterade uppgifter och att polisen inte behöver bygga upp egen konkurrerande kompetens inom ett stort område. Tekniken är dyr och att inte dubbelbeskatta befolkningen för dyr kompetens som finns och används inom försvaret verkar vettigt.

Mitt intryck är att polisen ska se till rättssäkerheten och formerna, typ åklagarfrågor,ledning och försvaret blir ett verktyg som vilken kompetenskonsult som helst med god teknikkompetens. Drönarkompetens bygger nog försvaret för fullt just nu efter erfarenheter från Ukraina så där tänker jag att typ polisen ska kunna boka en drönare med en timmas varsel. ”in my dreams” , dvs tror jag.

Jag tänker att signalspaning och mer tillgång till helikoptrar och drönare är områden som polisen behöver hjälp med. Dvs datorrelaterade uppgifter och att polisen inte behöver bygga upp egen konkurrerande kompetens inom ett stort område. Tekniken är dyr och att inte dubbelbeskatta befolkningen för dyr kompetens som finns och används inom försvaret verkar vettigt.

Mitt intryck är att polisen ska se till rättssäkerheten och formerna, typ åklagarfrågor,ledning och försvaret blir ett verktyg som vilken kompetenskonsult som helst med god teknikkompetens. Drönarkompetens bygger nog försvaret för fullt just nu efter erfarenheter från Ukraina så där tänker jag att typ polisen ska kunna boka en drönare med en timmas varsel. ”in my dreams” , dvs tror jag.
Ja, där har Försvarsmakten förmågor som polisen inte har riktigt. Polisen har små taktiska drönare för närspaning men Försvarsmakten har helt andra prylar. Försvarsmakten har utvecklat drönare i snart 20 år så det finns en god förmåga idag.

Och det här är förmågor som polisen kan begära redan idag. Det behövs ingen ny lag och inga nya befogenheter till Försvarsmakten.

Fast om polisen vill ha vattenkanoner så är det bara att köpa. Så här långt har de inte velat ha vattenkanoner, bland annat för att de orsakar för stora skador på de som blir utsatta. Dessutom menar polisen själva att det har en begränsad taktisk effekt.

Så säg en förmåga som Försvarsmakten har som du tror att polisen skulle vilja ha.
Vadå begränsad taktisk effekt. Blir man bortblåst i flera kvarter med vatten så är dom inte så sturska längre. Då kan polisen samla ihop dom och ta dom till stationen.

Se hur dom gör i andra länder med sånna vattenkanoner. Där tycker man inte synd om dom.

Vadå begränsad taktisk effekt. Blir man bortblåst i flera kvarter med vatten så är dom inte så sturska längre. Då kan polisen samla ihop dom och ta dom till stationen.

Se hur dom gör i andra länder med sånna vattenkanoner. Där tycker man inte synd om dom.
Polisen gjorde en utredning om vattenkanoner efter påskupploppen där de kom fram till just den saken. Och det är också en av anledningarna till att många andra länder inte använder dem.

Det finns en intressant artikel om detta i Polistidningen.

Polisen gjorde en utredning om vattenkanoner efter påskupploppen där de kom fram till just den saken. Och det är också en av anledningarna till att många andra länder inte använder dem.

Det finns en intressant artikel om detta i Polistidningen.
En låtsas utredning efterom dom inte har använt vattenkanoner. Använd vattenkanoner och utred sedan den verkliga effekten. Varför skulle staten, polisen köpa vattenkanoner när staten redan har dom. Bara att låna in. Mer samarbete mellan polis o militär spar pengar och bättre nyttjande av resurser. Det är inte bara köpa o köpa. Det är säkert en anledning till att man vill sätta in militären

En låtsas utredning efterom dom inte har använt vattenkanoner. Använd vattenkanoner och utred sedan den verkliga effekten. Varför skulle staten, polisen köpa vattenkanoner när staten redan har dom. Bara att låna in. Mer samarbete mellan polis o militär spar pengar och bättre nyttjande av resurser. Det är inte bara köpa o köpa. Det är säkert en anledning till att man vill sätta in militären

Ja, det "låter bra" för människor som inte har nån aning om vad militären egentligen skulle göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV