Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om regeringen vill ha fler poliser på gatorna borde de se över lönerna och utbildningen för att göra jobbet attraktivt, som det är nu fylls inte platserna och vem vill riskera livet för en skitlön? Höj polisens status och låt dem sköta det de är utbildade till.
i och för sig sant, men det är en myt att poliser riskerar livet. Antalet arbetsskador med dödlig utgång är extremt lågt bland poliser. Värre för jordbrukare, byggnadsarbetare.

i och för sig sant, men det är en myt att poliser riskerar livet. Antalet arbetsskador med dödlig utgång är extremt lågt bland poliser. Värre för jordbrukare, byggnadsarbetare.
Väldigt få jordbrukare eller byggnadsarbetare som riskerar att bli skjutna på jobbet.

Hör hur Ulf beskriver läget i Sverige. Jag fattar inte hur man har tillåtit den organiserade brottsligheten och gängkriminella att växa sig in och hota det svenska systemet. Narkotika är inte längre den största intäkten för gängkriminella.

Lyssna även på vad Strömmer har att säga. Jag har aldrig varit med om en regering som jobbar så hårt med förslag och att dom sedan ska bli till lagar. Man matar på med det ena efter det andra hela tiden under överseende av SD. Nu jädrans är det "krig" mot gängkriminella :)

Det börjar 48:15 in i filmen pga att mötet med säkerhetsrådet blev fördröjt.

https://www.youtube.com/live/64dl_5stHTQ?si=__x3q85w_8ONQvhO
Låter som Göbbels och Wunderwaffen.

Dvs man har ingen aning om vad som funkar. Men det låter förstås bra.

(En Tigerstidsvagn var imponerande, men den gick inte att lätt transportera på tåg, drog 100-liter milen och man behövde byta motor jämt och ständigt. Det hade varit bättre att arbeta på ett mer sammanhållet vapensystem)

Bara en allmän reflektion, tänk om vi människor överlag var bättre på att inte dela in alla i "vi" och "dom", oavsett om det gäller politik, hudfärg, sexuell läggning med mera. Kan inte säga att jag är bättre än andra, snarare är jag fullständigt värdelös när det kommer till att faktiskt diskutera med någon som inte tycker ungefär som mig, trots att jag i grunden är väldigt mellanmjölkig i mina åsikter.

Polis vill sätta in militären redan nu då dom är överbelastade. Hur ska det här sluta?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwepkz/polisens-vadjan-i-valdsvagen-maste-fa-hjalp-av-militar
En anonym polisanställd som inte vill uppge sitt namn tycker det här enligt Aftonbladet. Jag skulle först skriva att jag är förvånad över att du anser att Aftonbladet är en bra källa till kunskap men ändrade mig. Hur som helst så är det sällan som jag anser att nämnda kvällstidning är en pålitlig källa. Och i kombination med anonyma källlor ännu mindre så.

Ur ett lekmannaperspektiv är det lätt att tro att det är en smart och smidig lösning att låta militär spana på en plats som är intressant för polisen. Problemet uppstår när det de facto dyker upp två unga killar med en termos i handen. Vad ska soldaterna göra? De har inte polismans befogenhet så de kan inte gripa killarna. Så länge de inte vet att termosen innehåller något annat än varm choklad så uppstår inte heller något nödvärnsläge. Det enda man har gjort är att placera ut ett antal unga män och kvinnor beväpnade med automatkarbiner men utan befogenhet att ingripa.

Min uppfattning är att om polisen behöver stöd med en bevakningsuppgift som de inte har resurs till själva så får de väl köpa in tjänsten från ett lokalt bevakningsföretag.

En anonym polisanställd som inte vill uppge sitt namn tycker det här enligt Aftonbladet. Jag skulle först skriva att jag är förvånad över att du anser att Aftonbladet är en bra källa till kunskap men ändrade mig. Hur som helst så är det sällan som jag anser att nämnda kvällstidning är en pålitlig källa. Och i kombination med anonyma källlor ännu mindre så.

Ur ett lekmannaperspektiv är det lätt att tro att det är en smart och smidig lösning att låta militär spana på en plats som är intressant för polisen. Problemet uppstår när det de facto dyker upp två unga killar med en termos i handen. Vad ska soldaterna göra? De har inte polismans befogenhet så de kan inte gripa killarna. Så länge de inte vet att termosen innehåller något annat än varm choklad så uppstår inte heller något nödvärnsläge. Det enda man har gjort är att placera ut ett antal unga män och kvinnor beväpnade med automatkarbiner men utan befogenhet att ingripa.

Min uppfattning är att om polisen behöver stöd med en bevakningsuppgift som de inte har resurs till själva så får de väl köpa in tjänsten från ett lokalt bevakningsföretag.

Det här är så oerhört viktigt att tänka på (och skaffa sig mer information om om en tycker militär mot civila är en god idé). Bara för att både poliser och militärer har vapen så betyder det inte att de i övrigt har samma träning och befogenheter. Jag tror många gemene man klumpar ihop militär och polis, just pga att båda har vapen och funderar inte längre än så.

Sedan ska vi också komma ihåg att vi vill inte att militären börjar lösa civila problem i fredstid... för den militära lösningen är inte vacker eller demokratisk.

AF är ju sosse så det ska man väl kunna lita på

Det är tydligen helt okej för sittande moderat statsminister att en riksdagsledamot i stort sett önskar livet ur den förra moderata statsministern? Hur mycket lågt kan de sjunka, när detta bara ses som "slarvigt"?

https://www.expressen.se/kultur/victor-malm/stegrud-maste-avga--efter-orden-om-reinfeldt/
Det var väldigt karaktäristiskt för företrädare och väljare ur det partiet, som ett inlägg direkt från Avpixlat, och har man valt att nära samarbeta för att sitta i regering, blir ”slarvigt” det man kan uttrycka.

Jag tänker nog att den där planen att sjunka så lågt det krävs har funnits med oss ett tag nu så min förvåning är minimal.

Jag tänker nog att den där planen att sjunka så lågt det krävs har funnits med oss ett tag nu så min förvåning är miminimal.
Ja det märks att du har mindre och mindre att komma med ju längre tiden går. Men som jag sa förut så finns det alltid andra som är villiga att göra jobbet. Nu snart bara 2 månader kvar tills vi tankar billigare diesel :bow:

Jimmies tal till Nationen idag var mycket bra. Hur kunde det gå så snett för det trygga Sverige?
Jag tycker det är bra att de som i praktiken företräder regeringen och driver mycket av deras sanslöst vanvettiga politik kliver fram och talar till nationen och inte bara låter sina marionetter sköta kommunikationen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar