Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det märks att du har mindre och mindre att komma med ju längre tiden går. Men som jag sa förut så finns det alltid andra som är villiga att göra jobbet. Nu snart bara 2 månader kvar tills vi tankar billigare diesel :bow:
Men ändå över 20 kr. Och dessutom kan det blir dyrare ändå om man läser utredningen :(

Hörde som omväxling en positiv nyhet på radion på hemväg idag. Det är på förslag att ungdomarna som döms för våld och mord inte enbart ska få villkorligt eller fängelse utan de ska även dömas till studier. Alla som inte gått ut gymnasiet ska dömas till att ta examen och förhoppningsvis kommer det att hjälpa dem att bryta med sitt gamla liv. :)

Det var även positivt att höra ett inslag där en kvinna från Malmö(?) intervjuas om hennes arbete med barn/ungdomar som sitter arresterade i väntan på dom och de som redan sitter i isolering, hur de får dem att öppna upp och sluta med attityder, att de känner sig sedda och lyssnade på, de vågar berätta om hur de har det, sina drömmar och sorger. Hur många av dem som kämpar med sina diagnoser vågar slappna av när de bemöts med omtanke och vänlighet. :heart

Fram för mjukare tag!

Visst är det så att vi har en våldsvåg över Sverige med sprängningar, skjutningar, mord, förnedringsrån, misshandel och att häktesbeläggningen nu är 115% och att det går mot en kollaps när rättsväsendet gör sitt jobb då regeringen ökar på med lagar och verktyg i deras verktygslåda.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ts-hakten-polisens-celler-ocksa-fulla-kollaps
https://omni.se/m-motion-unga-ska-kunna-domas-till-examensplikt/a/q1aGwE

Att vara isolerad och inte ha så många att prata med, ingen mobil eller tv får dom flesta att reflektera över saker och ting. Frågan är hur snabbt verkligheten kommer ifatt när de möter sin kompisar (eller bror som de kallar varann)
Bror kallade vi varandra i Sverige också innan du reformen
Så det torde alltså vara ett svenskt fenomen

Ickesjälvvald isolering har jag väldigt svårt att tro leder till någon positiv reflektion hos unga människor

För mig är det viktigaste att dom blir dömda och inlåsta så dom inte kan fortsätta att begå brott och skapa oreda för samhället och medborgare. Vad dom sen gör på anstalten är för mig 🤷‍♀️

Blir intressant att se vem som blir nytt språkrör för MP, och om de kommer fortsätta vara två eller inte. Det här kan ju ha stor betydelse för nästa val.

Bara det inte blir Helldén.
Det här ser tyvärr ut att gå åt precis det håll jag inte ville att det skulle gå.

Det är flera anledningar till att jag inte gillar det, men en av anledningarna som nämnts som gjort honom till ett "populärt" namn är att han vill se ett större fokus på klimatfrågan enbart. Jag tycker det är en dålig idé för MP (jag tror inte heller det går att separera klimatfrågan från andra frågor) men även en oroväckande utveckling överlag hos egentligen nästan alla partier. Det finns ett slags utbrett ideologiskt döende där L förstås gått allra längst och i princip begått politiskt självmord vid det här laget men där många partier egentligen rör sig bort från ideologier till ett väldigt populistiskt flockbeteende kring vissa sakfrågor.

Det är ju tydliga ideal och värden som gör partier "förutsägbara" i ordets bästa bemärkelse, det är när ett parti har ett antal tydliga värderingar som man vet hur de kommer agera när det uppstår en intressekonflikt till exempel. När ett parti saknar tydliga värden och skäl, då kan man ställas inför att man tvärtom inte längre riktigt vet vad partiet står för, och partiet kan svänga hit och dit efter opinionen i olika viktiga frågor i ett ideologiskt oförklarligt mönster.

Senast ändrad:
Bror kallade vi varandra i Sverige också innan du reformen
Så det torde alltså vara ett svenskt fenomen

Ickesjälvvald isolering har jag väldigt svårt att tro leder till någon positiv reflektion hos unga människor
Ok, själv förknippar jag kallandet av "Bror" med gängkriminella killar som inte har den direkta tryggheten hos sin familj att alla gatans killar istället har blivit brorsor. (Obs min son kallar några av sina vänner för "Bro" han är så vitt jag vet inte gängkriminell)
Med all säkerhet är det inte någon positiv upplevelse för någon som hamnar i isolering om man inte valt det själv. När man i princip bara har sig själv att prata med då blir det lätt att hjärnan tar över och börjar fundera på all skit man gjort vilka man skadat, sårat och förstört livet för. Och rätt var det är dyker det faktiskt upp en person som lyssnar utan att döma och det helt plötsligt känns riktigt bra att få prata. Det jag menade i mitt svar till Mia R, var att det är säkerligen lättare att komma dithän pga. en tids isolering och så fort man kommer tillbaka till verkligheten igen -kanske på fängelse eller släpps fri så då kan man åter distansera sig från det svåra igen och man är inte så intresserad av att prata med någon som är villig att lyssna.

För mig är det viktigaste att dom blir dömda och inlåsta så dom inte kan fortsätta att begå brott och skapa oreda för samhället och medborgare. Vad dom sen gör på anstalten är för mig 🤷‍♀️

Vad som är mest intressant är vad de gör efter att de kommer ut. Recidivrisken är mycket stor och varje person som kan hindras från återfall är en enorm samhällsvinst.

Vad som är mest intressant är vad de gör efter att de kommer ut. Recidivrisken är mycket stor och varje person som kan hindras från återfall är en enorm samhällsvinst.
Men har man suttit inne för tex mord så är det väl inte så intressant för en arbetsgivare att anställa en sån person. Vissa dömda personer som kommer ut är ju per automatik utestängda från vissa jobb.

Men har man suttit inne för tex mord så är det väl inte så intressant för en arbetsgivare att anställa en sån person. Vissa dömda personer som kommer ut är ju per automatik utestängda från vissa jobb.

Det är det som är problemet. Dömda personer, särskilt om de inte har någon utbildning och liknande och bara förvaras, då återvänder de till brottslighet. Det i särklass bästa som kan hända, på individ och samhällsnivå är att personen inte återfaller och det gör man inte genom förvaring utan att aktivt arbeta med a personen har de bästa förutsättningarna att bryta sig ur den onda cirkeln.

Vad tror du är lösningen

Det är det som är problemet. Dömda personer, särskilt om de inte har någon utbildning och liknande och bara förvaras, då återvänder de till brottslighet. Det i särklass bästa som kan hända, på individ och samhällsnivå är att personen inte återfaller och det gör man inte genom förvaring utan att aktivt arbeta med a personen har de bästa förutsättningarna att bryta sig ur den onda cirkeln.

Vad tror du är lösningen
Och när man har brutit sig ur den onda cirkel vad ska hända då? Ska den ha ett jobb då? Arbetsgivaren begär ut en utdrag ur belastningsregistret där det tex står grovt vapenbrott, grov allmänfarlig ödeläggelse, mord, dråp, narkotika,innehav, misshandel, våldtäckt eller vad dom nu har suttit för. Får dom jobb tror du? Vilka jobb ska dom få och inte få?

Vad tycket du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar