Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sverige är ett demokratiskt land och vi har ju röstat och väljarna har sagt sitt. Varför sitta o älta det?
Jag pratar om den politiska situationen i relation till hur det har varit sedan långt, långt innan det senaste valet. Att förstå vägen hit kan ge insikter om hur man nu ska ta sig vidare, delvis i samband med nästa val men också generellt och sett till civilsamhället (och civilsamhällets relation till vad som händer eller inte händer politiskt). Att din analys sträcker sig högst fyra år tillbaka i tiden kan inte jag ta något ansvar för, det är ju något du får hantera.

5 § Den som, för att gå en främmande makt eller motsvarande tillhanda, obehörigen anskaffar, befordrar, lämnar eller röjer en uppgift om försvarsverk, vapen, förråd, import, export, tillverkningssätt, underhandlingar, beslut eller något förhållande i övrigt vars uppenbarande för en främmande makt eller motsvarande kan medföra men för Sveriges säkerhet döms för spioneri till fängelse i högst sex år.

Detsamma ska gälla, om någon i samma syfte obehörigen framställer eller tar befattning med en skrift, en teckning eller något annat föremål som innefattar en sådan uppgift. Lag (2022:1519).
7 § Den som, utan syfte att gå en främmande makt eller motsvarande tillhanda, begår en gärning som avses i 5 § döms, om uppgiften rör något förhållande av hemlig natur, för obehörig befattning med hemlig uppgift till böter eller fängelse i högst två år.

För obehörig befattning med hemlig uppgift döms också den som, utan syfte att gå en främmande makt eller motsvarande tillhanda, begår en gärning som avses i 6 a §.

En gärning enligt andra stycket ska inte utgöra brott, om den med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig. Lag (2022:1519).

Det är det de är häktade för.

Sverige är ett demokratiskt land och vi har ju röstat och väljarna har sagt sitt. Varför sitta o älta det?

Vad röstade de borgerliga väljarna på egentligen? Kraftigt sänkta drivmedel direkt efter valet, omedelbart börja bygga ny kärnkraft etc. Vad fick man som borgerligväljare? Ingenting av vad som lovades...

Varför tänker jag på Kejsarens nya kläder just nu..?

Hoppar in i tråden. Såg den här på Facebook. Tänkvärt.

IMG_6501.webp

Funderar, vad är dåligt med att avskaffa sekretessen mellan myndigheter? Antar att det borde finnas gott om anledningar till det, men jag kan inte komma på några.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forslag-ta-bort-sekretessen-mellan-alla-myndigheter
Om det bara gäller företag och dokumenterad pågående brottslighet där enskilda medverkar så är jag för det.

Men om även enskilda personer som inte misstänks för brott skulle ingå så finns det många nackdelar, kom på dessa på rak arm:
Det skulle utbytas mycket info som inte behöver eller ska utbytas.
Den personliga integriteten och rätten till privatliv urholkas/försvinner.
Människor skulle bli mindre benägna att söka hjälp om deras uppgifter sprids mer fritt till andra myndigheter.
Personer med skyddad identitet skulle bli mer otrygga.

Moderaterna beskriver sig som den ”nya mittpunkten i svensk politik”. Vilket tyvärr är en del sanning, men man kunde också valt några andra slogans

”Nya Moderaterna, halvvägs till rasismen!”
”Nya Moderaterna, numer halvvägs mot ett stängt auktoritärt samhälle!”
”Nya Moderaterna, vi siktar på makten mitt i prick, men om inte det går så är vi beredda att ställa upp på vad som helst för att vara kvar vid makten.”

Det är inte mycket som är kvar av förra nya Moderaterna.

Moderaterna beskriver sig som den ”nya mittpunkten i svensk politik”. Vilket tyvärr är en del sanning, men man kunde också valt några andra slogans

”Nya Moderaterna, halvvägs till rasismen!”
”Nya Moderaterna, numer halvvägs mot ett stängt auktoritärt samhälle!”
”Nya Moderaterna, vi siktar på makten mitt i prick, men om inte det går så är vi beredda att ställa upp på vad som helst för att vara kvar vid makten.”

Det är inte mycket som är kvar av förra nya Moderaterna.
Man vill ha tillbaka kvinnliga storstadsväljare, men undviker den enorma elefanten i rummet, som alla politiska kommentatorer uppger som huvudskäl till att de väljarna valt andra partier; samarbetet med SD.

Man vill ha tillbaka kvinnliga storstadsväljare, men undviker den enorma elefanten i rummet, som alla politiska kommentatorer uppger som huvudskäl till att de väljarna valt andra partier; samarbetet med SD.
Men det är den elefanten som gör att de åtnjuter statsministerposten och epitetet regering, även om de har väldigt lite inflytande på politiken för att kalla sig regering.

Det politiska klimatet i Sverige, och övriga delar av världen är hemsk, undrar hur länge det dröjer innan allt hat som sprids kommer leda till att vi får ett nytt världsomfattande krig och att större delen av civilisationen brakar ihop.
Jag är inte tillnärmelsevis lika dystopisk, jag har så mycket positiva upplevelser av människor och mänskligheten fortfarande - och det är många som inte låter det där politiska klimatet och hatet krypa in under skinnet och förstöra möjligheterna att göra bra saker.

Jag har en viss aning om att människor med lite mer förmåga till empati för sina medmänniskor och lite mer kunskap än genomsnittet kommer att vilja ta mer ansvar framöver och inte låta dumheten och enfalden styra. Jag ser tecken i många länder i Europa.

Men det är den elefanten som gör att de åtnjuter statsministerposten och epitetet regering, även om de har väldigt lite inflytande på politiken för att kalla sig regering.
Visserligen, men det är ett problem för moderaterna att de tappar väljare i Stockholm pga SD och vem vet hur det kommer fortgå i resten av landet när det är dags att rösta och alla luftslott visar sig vara just det, luftslott. Finns det öht någon grupp som fått det bättre under nuvarande regering?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar