Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visserligen, men det är ett problem för moderaterna att de tappar väljare i Stockholm pga SD och vem vet hur det kommer fortgå i resten av landet när det är dags att rösta och alla luftslott visar sig vara just det, luftslott. Finns det öht någon grupp som fått det bättre under nuvarande regering?
Klimatkrisförnekarna? De har blivit bekräftade genom nuvarande regerings ganska raka besked om att man skiter i klimatmålen.

De som gillar populism framför kunskap är nog också ganska glada efter allt orerande om hårdare straff och mer repression.

Eller de som på riktigt tror att gängkriminalitet kan stoppas genom att genomföra fler utvisningar av människor som inte har legala skäl att vara i Sverige.

Men i praktiken är det ingen som får det bättre mer än av typen att det är ganska varmt och skönt att kissa i byxorna.

Grejen är att inte ens det som varit bra med Moderaternas tidigare politik finns kvar ett uns av, när de ska samarbeta med ett parti som har helt andra kärnvärden. Jag ser inget av ett friare och öppnare samhälle, ett fördjupat internationellt samarbete inom Europa och FN, en politik för företagande, en politik för arbetskraftsförsörjning och minskat inkomstskattetryck.

Det är bara elände utför ett sluttande plan kvar.

Jag är inte tillnärmelsevis lika dystopisk, jag har så mycket positiva upplevelser av människor och mänskligheten fortfarande - och det är många som inte låter det där politiska klimatet och hatet krypa in under skinnet och förstöra möjligheterna att göra bra saker.

Jag har en viss aning om att människor med lite mer förmåga till empati för sina medmänniskor och lite mer kunskap än genomsnittet kommer att vilja ta mer ansvar framöver och inte låta dumheten och enfalden styra. Jag ser tecken i många länder i Europa.
Men kommer de få chansen med tanke på att antalet som är utan både empati och kunskap verkar vara så oerhört många fler än de som besitter dessa egenskaper?

Men kommer de få chansen med tanke på att antalet som är utan både empati och kunskap verkar vara så oerhört många fler än de som besitter dessa egenskaper?
Det vet jag inte. Jag menar nog att jag ser mer än en enda dystopisk utveckling på kartan - det finns många andra vägar från nu till sen som kan bli verklighet.

(Trots allt har mänskligheten funnits länge och det känns ganska egoistiskt och trångt att tänka att man själv är med i den yttersta tiden med någon signifikant sannolikhet, även om människor gärna velat framföra sådana dystopier om civilisationens snara undergång i deras tid i tusentals år.)

Det vet jag inte. Jag menar nog att jag ser mer än en enda dystopisk utveckling på kartan - det finns många andra vägar från nu till sen som kan bli verklighet.

(Trots allt har mänskligheten funnits länge och det känns ganska egoistiskt och trångt att tänka att man själv är med i den yttersta tiden med någon signifikant sannolikhet, även om människor gärna velat framföra sådana dystopier om civilisationens snara undergång i deras tid i tusentals år.)
Jag håller helt med jag bara utgår från hur samhället förändrats det sista decenniet i hela västvärlden där kakistokrati verkar vara modellen för dagen med ett kolossalt kunskapsförakt och hyllande av ignorans och egoism. Jag hoppas att folk snart kommer till insikt om vart den här vägen riskerar att leda. Än har jag dock inte sett någon rörelse i den riktningen mer än inom små slutna grupper, och de grupperna har nog aldrig försvurit sig åt galenskapen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwexzB/intern-kritik-inom-moderaterna-hemmasnickrad-strategi

Ibland blir jag matt när jag läser varför M inte tycker att det är problematiskt med ett nära samarbete med SD

Den senare hypotesen benämns i partiledningen som ”SD-spöket” – att moderata väljare skräms bort av närmandet till Sverigedemokraterna och istället går till Socialdemokraterna.

Hur ska ni förhålla er till de som är kritiska till närmandet till SD?

– Huvudpoängen är “Är oron befogad”. Många saker som folk är oroade över är inte hotade, som aborträtten, fri- och rättigheter, domstolar, det är en ogrundad oro, säger Martin Borgs.

Så vet alla att det är inga problem eftersom några få grundläggande demokratiska principer just nu inte är hotade. Samtidigt som Tidö de facto håller på att montera ner många andra grundläggande friheter och rättigheter vi har i Sverige.

Gör ett *kl* här
Ända sen SD kom in i Rikadagen har det målats upp hur dystopiskt och fruktansvärt Sverige skulle bli. Inget som ni har målat upp har inträffat och kommer heller inte att inträffa. Demokaratin är kvar och kommer att vara kvar :)

"Moderaterna vann regeringsmakten men kräftgången i Stockholm fortsatte. Sedan dess har läget blivit än värre i huvudstaden, visar interna mätningar. En kuggfråga är fortsatt samarbetet med SD på nationell nivå. ”Stockholmarna tycker inte om dem. Det är på ganska goda grunder”, säger Christofer Fjellner (M)."

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar