Sen måste man ju inte ha USA som föredöme i allt om man inte vill.
Jag ser det som ohälsosamt på samhällsnivå, snarare än omoraliskt. Saker som är destruktiva för samhället är ofta förbjudna liksom. Sen är det alltid några som gör förbjudna saker osv, och det är inte hela världen så länge det är begränsat, men staten uppmuntrar det inte genom att säga att det är tillåtet. Vi har ju t o m hastighetsbegränsningar på vägar, för att människor inte är betrodda att ha friheten att själv bedöma lämplig hastighet. Nu finns ju de som vill ta bort det också, men de känns i alla fall färre än dem som vill ta bort förbud mot droger.
Fast om vi nu tar cannabis specifikt, inte alla andra rusmedel, vad är det som är skadligt på samhällsnivå med det? Jämfört med alkohol är det ju ett betydligt mindre dramatiskt rus, som gör folk sega och godissugna. Den enda än så länge bevisade negativa hälsoeffekten är väl lungcancer för de som röker produkter? Men för de som tar det i andra former då, hur påverkas samhället av det?
Alla som dricker alkohol kör ju inte rattfulla eller blir alkoholister liksom. Jag tycker vi kan titta på Kanada och Nederländerna som är lite liknande oss kulturellt och demografiskt. Det har ju kommit ut en del analyser om hur samhället påverkats av deras legaliseringar. Snart kan vi kika på statistik från Portugal, Spanien mfl också som har versioner av avkriminalisering (jag har dock inte full koll på vilka som gjort vad).