Svartsjukebeteende

P

prallan

Jag behöver lite hjälp och input här. Vi har tre hundar, en gammal tik, en femårig hane och en tvåårig tik. Den unga tiken är ny i familjen och det uppstår lite situationer som jag och min man inte är ense över hur vi ska hantera. Den gamla tiken är inte överförtjust i den unga tiken, när vi är hemma, ute fungerar det kanon. Hanen är väldigt vaktig över mig men även min man mot den unga tiken, och han vill gärna inte att hon gosar med oss i sängen, när han ligger där. Jag vet inte om jag ha förlegade metoder och jag tänker fel.
Jag agerar på detta vis, att för att den gamla tiken ska acceptera den unga bättre, ger jag den gamla "fördelar" såsom mat först. Min man ser inga fördelar med det, utan ger den unga först för hon är ivrigast.
Nu ikväll lackade hanen till rejält på den unga tiken och vi körde ner bägge hundarna, men min man ville ropa upp den unga tiken vilket jag sa nej till, för att det skulle förvärra situationen, om unga fick komma upp men inte hanen. Min man blev jättesur på "att jag alltid ska ha rätt", men för mig är det så djup förankrat att det är så.

Hoppas på lite input, så att det blir det bästa för alla hundarna :heart

I de fall så har jag kört ner den hunden som "vaktar" mig då det är ett oacceptabelt beteende för mig och ska därför inte belönas. De hundar som kan uppföra sig får också ligga i närheten men vid minsta gruff så skickas vederbörande iväg en stund. De andra hundarna får vara kvar om de inte gjort nåt. Har jag skickat iväg flera hundar så får naturligtvis bägge komma tillbaka efter en stund så länge de uppför sig. Jag lockar inte upp nån hund till mig utan de får komma tillbaka efter en stund själva. Om det rätt eller fel vet jag inte men det fungerar bra för mig och alla tre hundar kan ligga på en utan bråk vilket är avkopplande men lite trångt.

I de fall så har jag kört ner den hunden som "vaktar" mig då det är ett oacceptabelt beteende för mig och ska därför inte belönas. De hundar som kan uppföra sig får också ligga i närheten men vid minsta gruff så skickas vederbörande iväg en stund. De andra hundarna får vara kvar om de inte gjort nåt. Har jag skickat iväg flera hundar så får naturligtvis bägge komma tillbaka efter en stund så länge de uppför sig. Jag lockar inte upp nån hund till mig utan de får komma tillbaka efter en stund själva. Om det rätt eller fel vet jag inte men det fungerar bra för mig och alla tre hundar kan ligga på en utan bråk vilket är avkopplande men lite trångt.
Vi körde ner bägge. Men mannen ville ropa upp tiken, men jag tänker att det kan göra så hanens svartsjuka späds på?

Här är det hunden som missköter sig och muckar gräl som åker ut. Dom andra får vara kvar med oss.

Men era är mer uppvuxna tillsammans. Här är det en ny halvvuxen tvåårig hund. I min värld är det annorlunda situation.

Om vi "prioriterar" den nya hunden, tänker jag att de andras reaktioner inte kommer att mildras, vilket är mitt mål (att våra äldre hundars reaktioner ska mildras alltså).

Senast ändrad av en moderator:
Vi körde ner bägge. Men mannen ville ropa upp tiken, men jag tänker att det kan göra så hanens svartsjuka späds på?

Bråkade bägge hundarna?
I mitt tycke så favoriserar man ingen hund utan oönskat beteende innebär "time-out" oavsett vilken hund, time-outen är inget långt straff heller utan jag skickar iväg hunden och den får återkomma inom kort om den väljer det men då ska den vara avslappnad och inte visa några tecken på stress, oro eller aggressivitet (inte heller överdriven inställsamhet). Är hunden inte avslappnad så skickas den iväg en vända till. Avslappnad hund = belöningen att få ligga tillsammans med matte/husse och ev. flockmedlemmar i soffan/sängen/under stolen. Tycker mina hundar fattat rätt fort det gäller att man är konsekvent.
Jag tror inte hundar tänker i termer av svartsjuka men tycker att det onödigt att locka tillbaka en hund när man precis kört ner dem utan bättre att de får komma tillbaka själva efter en stund med rätt inställning. Har de inte rätt inställning så kan man välja att skicka iväg dem en vända till.

Men era är mer uppvuxna tillsammans. Här är det en ny halvvuxen tvåårig hund. I min värld är det annorlunda situation.

Om vi "prioriterar" den nya hunden, tänker jag att de andras reaktioner inte kommer att mildras, vilket är mitt mål (att våra äldre hundars reaktioner ska mildras alltså).

Jag tror inte att hundarna ser det annorlunda. Den som orsakar problem får gå iväg och bara vara med när den sköter sig. Det handlar ju inte om att prioritera den andra hunden utan om att tala om för den som missköter sig att man inte beter sig dumt.

Bråkade bägge hundarna?
I mitt tycke så favoriserar man ingen hund utan oönskat beteende innebär "time-out" oavsett vilken hund, time-outen är inget långt straff heller utan jag skickar iväg hunden och den får återkomma inom kort om den väljer det men då ska den vara avslappnad och inte visa några tecken på stress, oro eller aggressivitet (inte heller överdriven inställsamhet). Är hunden inte avslappnad så skickas den iväg en vända till. Avslappnad hund = belöningen att få ligga tillsammans med matte/husse och ev. flockmedlemmar i soffan/sängen/under stolen. Tycker mina hundar fattat rätt fort det gäller att man är konsekvent.
Jag tror inte hundar tänker i termer av svartsjuka men tycker att det onödigt att locka tillbaka en hund när man precis kört ner dem utan bättre att de får komma tillbaka själva efter en stund med rätt inställning. Har de inte rätt inställning så kan man välja att skicka iväg dem en vända till.

Tack snälla för förklaringen!

Hur tänker ni i matsituationen. Den äldre tiken som ogillar den yngre, är det inte bättre att ge den äldre mat först?

För att alfatiken äter först? För att den äldre tiken inte ska se sin plats som alfatik hotad om den yngre får mat före.

Observera att jag inte påstår att jag har rätt, jag berättar endast hur jag har tänkt tidigare och börjar omvärdera ifall jag tänker fel, så att svara på mina frågor med motfrågor, för inte ursprungsfrågan framåt.

Jag har hanterat det som de andra säger. Den hunden som surar får gå undan. Kan handla om 5 sekunder bara, men just det där att "ska du grina får du gå" tycker jag hjälper bra. Däremot kan jag belöna att hunden lämnar för att slippa eventuella konflikter mellan mig och hund i framtiden. Säger matte att man ska lämna så är det inte otrevligt men man får heller inte vara med, typ. Det tycker jag brukar göra situationen mer avslappnad också, det blir liksom inte så farligt för hunden att gå undan och förlora platsen.

Sen om man ser det nödvändigt eller inte är ju upp till var och en, men jag är nog lite skadad sen Viggo som har varit väldigt osäker och haft mycket vakt för sig där jag belönade allt som innebär att han gick undan, både på lydnad och eget initiativ. Vilket hjälpte väldigt effektivt.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 590
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024