Svårt vänja hund vid båt?

N

Nozer

Sjösatte båten igår, o var ute på premiär turen i det fina sommarvädret idag =)

Problemet är att här hemma har vi en liten voffsing, eller liten o liten...=)

Hur som helst...
Har ni haft med hunden i båten, o hur har det gått isf?
Brukar dom gilla att åka, eller skiter dom ner sig pga att det rör på sig?

Nyfiken på era erfarenheter =)

/Tobbe

Sv: Svårt vänja hund vid båt?

Vi brukar ha med hundar i både roddbåt, gummibåt, kanot och kabåt.
Det har aldrig varit några större problem faktiskt. Vi har bara satt oss o flytetyget sagt åt hunden att hoppa i och så har det varit bra med det :love:

Nog för att det kan vara rätt bökigt att ha en stor bc, som hellre vill simma i vattnet än åka på det i kanoten ibland, men har man bara lydnad på hunden så funkar det också :D

mammas hund älskar att åka båt!
det var nog kärleken till husse som fick honom att hoppa i båten själv, vi har aldrig tvingat honom eller ens försökt få i honom.

jag ska själv lära min hund att åka båt i sommar, har då tänkt att han ska få bekanta sig med båten så att han inte är rädd för den. sen att vi lyfter i honom och befinner oss på grundt vatten och ser hur han tar det, ska köpa en flytväst också. en onödig pryl som stillar mattes tankar :)

Vi sjösatte vår båt i dag.
Vår hund åkte båt förra året då liten valp.
Nu är hunden 1 år. Vi tog med henne ner i dag.
Vi har en båt som är svår att komma i. Man måste gå på sidan på relingen. Det kan inte en stor rottis göra.
Men vi lockade upp henne på fören med godis. Gungade båten lite så hon fick känna på det. Sedan lockade vi upp henne på taket. Där hon satt en bra stund och kollade. Mycke beröm och godis. Sedan lyfte vi i henne. Åkte en tur då hon va ko lugn. Men av va svårare. Då skulle vi lyfta upp henne på taket. Det gick bra. Sedan gick hon av själv.
Så det kommer bli en del träning. Snart kanske hon hoppar i själv
Man kan även köra i väg och låta henne hoppa i bakifrån. Kanske blir så. Hon väger ju en del

Båda mina hundar åker båt ganska ofta. Har aldrig varit något problem, de gillar det båda. Speciellt amrisen. Har aldrig gjort någon affär av det, utan lyft i hundarna och sen har vi farit. :)

64343_1153817846.jpg

Vi har haft hunden med i båten några gånger och det har fungerat jättefint!! På lite större färjor har hon varit lite rädd då vi måste gå över bildäck och det bullrar ju en del, men väl uppe så lugnade hon sig direkt!!

Hemma hos mig har det alltid varit så att när hunden sett att vi gått ner mot båten så hinner man inte ner till båten innan hunden redan har parkerat i den :rofl:

Älskar att åka båt med andra ord!;)

Vi har haft våran med sen han var valp och han älskar det! Tyvärr har han fått för sig att fisk ingår i hans jaktområde så det är lite bökigt att ha med honom när man fiskar, han försöker nypa fisken...

Står vi och fiskar vid strankanten och fisken släpper så har det hänt ett antal gånger att han har kastat sig ut efter den... ;)

Han gillar även att åka surfingbräda och det var en hård kamp att få honom att inse att luftmadrassen inte var något bra val...
Sen kan han simma hur mycket som helst, stanna till på någon sten och sedan simma vidare...

Kompisarna har tre hundar med sig i båten.
En schäfer på 12, en cocker på 4 och en herdehund på 2.
Livat i luckan värre när dom ska av och på.
Men dom har aldrig haft några större problem med sjösjuka eller liknande.
Äldsta var drygt 8 när dom skaffa båt och han vande sig relativt fort.

Min Grand Danois som var livrädd för ALLT åkte tom snabb motorbåt.

Tog någon timme innan han vågade kliva i ( speedboats är ju inte så lätta att komma på om man är snubbelfot )

Efter den dagen älskade han att åka båt, satt längst fram och hans läppar fladdrade i vinden. haha

Ta en dag när ni bara provar att komma på båten, alltså denna dag ska ni inte ha tider att passa m.m

/C

Alla mina fyra hundar har åkt med oss i segelbåten och liten jolle med motor. Det har inte varit något problem med någon av dem. När vi seglar har vi bäddat i ett lite trång utrymme åt dem, där de inte kanar runt.

Alla fyra har blivit väldigt glada då vi sagt att vi ska åka till båten. Men det beror nog mest på att vi är ute så mycket, umgås och gör roliga saker utöver just båtåkandet.

Igår inhandlades flytväst, han blev jättesöt med den, hehe

Imorrgon om vädret e lika fint blir det premiäsrförsök att slänga ner hunden i båten.
Hoppas verkligen det går bra!!!

/Tobbe

Sådär. Premiärturen avklarad =)

gick över förväntan. han satt mest o tittade på allt runomkring =)

Lite bilder från dagen.

DSC00942%20(Medium).JPG

DSC00942%20(Medium).JPG

DSC00942%20(Medium).JPG

/Tobbe

Sådär. Premiärturen avklarad =)

gick över förväntan. han satt mest o tittade på allt runomkring =)

Lite bilder från dagen.

DSC00942%20(Medium).JPG

DSC00944%20(Medium).JPG

DSC00945%20(Medium).JPG

/Tobbe

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?