Svårt beslut...

E

eihops

Behöver lite råd och tips om vad ni skulle göra om ni var i min situation.
Jag har en ponny på 13 år som haft fång 5 gånger varav 1 gång riktigt akut. Vi har genomgått röntgen flera gånger och det har inte skett någon hovbensrotation eller någon förändring alls på hovbenet. Problemet är det att hon får fång samma tid varje år, oavsett om hon går på bete eller i en nästintill jordhage, är tjock eller smal, tränas eller inte tränas. Det händer under juni månad varje år vilket leder till att hon får stå på box under hela juli och under augusti-september gå ensam i en liten jordhage. Inte nog med att hon har fången så lider hon av väldig eksem sommartid, det har blivit bättre i och med att jag börjat med eksemtäcke men hon kliar fortfarande när hon får tillfälle.
Frågan är nu, är det ett drägligt liv hon lever? Att få fång nästintill varje sommar, tvingas stå på box för att sedan stå ensam i en hage och samtidigt ha eksem. Är det egoistiskt att låta henne leva vidare? Vad tror ni hon mår bäst utav? Kan förövrigt tillägga att hon förövrigt mår bra och är pigg o alert.

Sv: Svårt beslut...

Om hon får fång varje juni och har fått det i fem år så har ni ju tydligen inte hittat orsaken. Dvs om ni kan hitta den så finns det hopp. Vad händer just i juni? Något måste utlösa det.

Har hon testats för IR och PPID? Är hon brunstig i juni? Kommer exemen samtidigt med fånganfallen?

hon har inte fått det 5år i rad, utan 5 gånger totalt men iår och förra året har hon fått det. Eksem börjar redan i mars/april och håller på till slutet av september. Vi har försökt klura på vad det är som sker just i juni och kom att tänka på att vi brukar släppa dom på sommarbete då men iår släppte vi henne aldrig där men hon fick fång i alla fall.
Hon är inte testad för IP eller PPID, det enda veterinär utlåtandet vi fått är att hon troligen lider utav cushings syndrom men det är inget konstaterat utan bara vad veterinären trodde då hon ofta får fång och har exsem. Hon har även en extrem så kallad "hingstnacke" som pendlar mellan att vara stenhård och mjuk.

Tycker du själv att hon har ett bra liv eftersom du frågar här? Inte illa menat alltså. Jag tycker inte det är ett bra liv. Vet att det är flera/många här som tycker att det är väl inget fel , hästen ser ju glad ut när den får hö året runt.

Jag tycker att du själv kan bestämma dig för vad du tycker är det bästa för din häst. Det finns människor som till varje pris försöker hålla sina djur vid liv så länge som möjligt och det finns de som anser att det inte är värt att lägga speciellt många strån i kors för att vårda ett djur. Jag menar alltså att vad du än gör så kommer det att finnas de som tycker du gör rätt och de som tycker du gör fel. Det viktigaste är att du själv tar ett beslut som du kan stå för, inte vad andra tycker är drägligt eller odrägligt för just din häst. Lita på din egen känsla, du känner din häst och dina förutsättningar allra bäst!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 262
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 991
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 738
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 969
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka