Svårt att få tag i Butta?

Sv: Svårt att få tag i Butta?

Alexandra_W skrev:
Liten spin-off, men förutom finadyne, vad anser ni är ett bra alternativ till butta? Som antiinflammatoriskt och smärtstillande i hälften förebyggande syfte och hälften 'akut' syfte?

Jag inser att jag kommer få problem med att köpa butta till valacken inför stundande lersäsong :crazy: Han får det jobbigt med hasen när leeeran kommer, och ställs då på butta i 10 - 14 dagar (1 påse morgon och 1 påse kväll, han väger 400 kg, vet inte om det är normal eller lite lägre dos?) Dels är det för att hjälpa honom där och då så det blir behagligare för honom, dels är det för att mota olle (dvs ledinflammation) i grind så det inte utlöses en sådan.

Jag slipper VÄLDIGT gärna ge Finadyne!

Tips? (Jag ska givetvis ta upp det med receptförskrivande veterinär, men alltid bra att vara förbered). Pronaxen 'råkar' jag som av en händelse sitta på ett litet lager av så det vore inte helt fel om det var ett vettigt alternativ :devil:

Jag tycker att Metacam har funkat jättebra på min häst som inte kunde äta Butta (magen pajade fullständigt) eller Finadyne (matvägrade, gick inte ens nära krubban).
Metacam verkar vara mycket snällare mot magen samt är lätt att få i hästarna (smakar honung).
En nackdel dock: dyrt...

*lånar knapp*

Vill inte verka helt bakom flötet, har vart borta en tid från hästarna verkar det som, men i alla fall, va f-n är butta? Söker på nätet med hittar nada, läser igenom tråden men hittar nada.. :|

IrpaSnirpa skrev:
*lånar knapp*

Vill inte verka helt bakom flötet, har vart borta en tid från hästarna verkar det som, men i alla fall, va f-n är butta? Söker på nätet med hittar nada, läser igenom tråden men hittar nada.. :|
Fenylbutazon

godaråd skrev:
Jag tycker att Metacam har funkat jättebra på min häst som inte kunde äta Butta (magen pajade fullständigt) eller Finadyne (matvägrade, gick inte ens nära krubban).
Metacam verkar vara mycket snällare mot magen samt är lätt att få i hästarna (smakar honung).
En nackdel dock: dyrt...

Mmm, jag skulle ju gärna slippa både Metacam och Finadyne som alternativ. Metacam för att hästen helt enkelt tycker det smakar pest och kolera, finadyne går bra så, men som sagt, det är ju inte billigt. Därför jag undrade om det fanns något annat bra alternativ till butta :angel:

Men, får väl höra vad vet har för förslag.. och så hålla en tumme att det inte blir så lerigt i år heller ;)

Skojar du?? Du vet alltså inte varför det är sk livstids karens på butta?! :rofl:

Du visar en så stor okunskap att det är skrämmande! Skrämmande att du över huvud taget har djur! För risken att dina djur lider om de råkar ut för en olycka, den är ju så uppenbar att det formligen skriker om det!
Snälla du, för hästarnas skull tänk om!

Är det fel på buttan för att du är så dålig att ge häst medicin i munnen?
Hästar som är hysteriska tex när de ska få tänderna raspade, ska man skippa att göra det då? Enligt dina mått mätt så tycker du väl det? Eftersom hästar ska slippa det de inte tycker om.

Och att du är noga med hagmockning har väl inget som helst att göra med hur du hanterar en skadad häst?! :confused:

Bara för att de som har sina hästar inne i stallet 23 timmar/dygn är djurplågare, så betyder det faktiskt inte att alla som inte har det automatiskt inte är det...

kopparberg skrev:
Skojar du?? Du vet alltså inte varför det är sk livstids karens på butta?! :rofl:

Du visar en så stor okunskap att det är skrämmande! Skrämmande att du över huvud taget har djur! För risken att dina djur lider om de råkar ut för en olycka, den är ju så uppenbar att det formligen skriker om det!
Snälla du, för hästarnas skull tänk om!

Är det fel på buttan för att du är så dålig att ge häst medicin i munnen?
Hästar som är hysteriska tex när de ska få tänderna raspade, ska man skippa att göra det då? Enligt dina mått mätt så tycker du väl det? Eftersom hästar ska slippa det de inte tycker om.

Och att du är noga med hagmockning har väl inget som helst att göra med hur du hanterar en skadad häst?! :confused:

Bara för att de som har sina hästar inne i stallet 23 timmar/dygn är djurplågare, så betyder det faktiskt inte att alla som inte har det automatiskt inte är det...

:bow:

Är helt på din linje Kopparberg..

//Gränges med en ponny som under sina 5 sjuka år stoppat i sig det mesta i medicinväg och det som fungerat bäst har vart just Butta. Andra preparat som tex Finadyne har han blivit dålig av. Är oerhört tacksam att just Butta finns trots att det är livstids karens.
Hade det inte funnits så hade inte heller min Cruss funnits idag.!

Knapplån.
Fick idag papper angående butta, företaget som paketerar har gått o kk, leveranserna beräknas komma igång igen i mitten på november.
PL

Det sitter faktiskt ett gäng och packar butta dygnet runt 7 dagar i veckan här nere i södra Sverige...

Tur att jag har 50 påsar sparat sedan tidigare om nu min Cruss skulle få något problem. Han tål ju inte finadyne.

Vad ger du för smärtlindrande när det behövs??

Under dom 15-20 år jag har haft häst så har jag bara fått butta utskrivet EN gång. Mina hästar är i stort sett aldrig sjuka och aldrig så dom har smärta som kräver vetvård.. Så jag har väl egentligen inte tänkt allt för mkt på detta om jag ska va ärlig för det har aldrig behövts.

Många här på forumet och hästägare över landet i övrigt måste antigen ha väldig otur med sina hästar eller så gör dom uppenbarligen FEL med dom för jag har aldrig varit med om så mkt bekymmer någonsin. Mina har väl haft småsår eller möjligtvis lätta förkylningar några år tillbaka i tiden, men inte i närheten av de problem folk har härinne, vad händer med alla dessa stackars hästar?

Jag är djurplågare minsann och var dum nog att lyssna på en mer medicinerfaren person som kom med de uttalanden jag trodde gällde för karens och butta.. Dumt så klart, skulle tagit reda på sanningen själv. Men min personliga sanning är iaf följande: Jag har väldigt friska och glada, lugna, harmoniska och i alla som träffat dessa hästars ögon, mkt trevliga individer. Dom är egentligen aldrig skadade eller sjuka och behöver inte mediciner.. Och att va tvungen att behandla hästar så vansinnigt som många tycks behöva säger mer om lidande hos deras hästar än hos mina. Men det är min åsikt. Andras åsikter här tycks vara att det är inget fel i att hästar blir skadade och sjuka stup i kvarten så länge dom inte har ont så kan dom stå där med skiten, eller?

Nej, att kalla någon djurplågare är ett mkt starkt påhopp.. Men jag var klumpig som uttalade mej som jag gjorde på första sidan. Den som måste ha smärtlindring får skaffa det!

Det är ganska vanligt att man frågar om sjuka/skadade hästar på en diskussionssida som gäller just hästvård. Visst är förebyggande arbete viktigt men olyckor händer, har alltid hänt och kommer alltid att hända.

Och då är det väl jättebra att det går att fråga andra om råd?

De hästar jag har haft under mitt beskydd har också hållt sig hela och friska men sen köpte jag min pärla som började redan som tvååring med att göra en vurpa i hagen med ledinflammationer som följd. Och tre omgångar butta bla. Hon mådde som en prinsessa, åt buttan utan knot i maten och blev bra.

Så ska man låta bli att fråga om hjälp och råd för att man inte vill "erkänna" att man har en häst som skadat sig eller blivit sjuk? Är man en sämre hästägare för att hästen har blivit smittad med kvarka och behöver vård? Eller busat vilt med polarna i hagen och vrickat sig?

Har svårt att tro att folk i allmänhet medicinerar mer än vad veterinären föreskriver.

Jo men jag menade om du har en häst som behöver smärtlindring vad ger du då??

Var till vet igår. Butta är restat i hela landet pga att förpackningsföretaget gjort kk. Ska finnas åter i nov.

(Om någon redan sagt detta ber jag om ursäkt, har inte läst hela tråden.)

Toffel skrev:
Under dom 15-20 år jag har haft häst så har jag bara fått butta utskrivet EN gång. Mina hästar är i stort sett aldrig sjuka och aldrig så dom har smärta som kräver vetvård.. Så jag har väl egentligen inte tänkt allt för mkt på detta om jag ska va ärlig för det har aldrig behövts.

Många här på forumet och hästägare över landet i övrigt måste antigen ha väldig otur med sina hästar eller så gör dom uppenbarligen FEL med dom för jag har aldrig varit med om så mkt bekymmer någonsin. Mina har väl haft småsår eller möjligtvis lätta förkylningar några år tillbaka i tiden, men inte i närheten av de problem folk har härinne, vad händer med alla dessa stackars hästar?
Ha, ha *luttrat skratt* Tänk att sådär kunde JAG ha skrivit för en fem år sen. Utan att ljuga. Jag har haft ponnyer sen jag föddes (och innan dess hade mina systrar dem). Den första köptes som 12-åring, den andra som ohanterad, vanvårdad 2-åring. Den första blev 33 år, den andra 18 år. Den första träffade vet EN gång i sitt liv (förutom vacc & tandrasp då), den andra träffade vet typ tre ggr, och alla under sina sista tre år i livet.

Jag skaffade när jag var i tonåren storhäst. Fick förmånen att ha henne hos mig i 8 år (köpte henne när hon var 12, tog bort henne när hon var 20 pga att hon inte mådde mentalt bra av pensioneringen). Hon träffade vet lite mer iofs, hon fick en kolik och en MYCKET atypisk livmoderinflammation. Den sistnämnda tog sisådär 5 vetbesök innan det var ordning på den. Sen blev det ett par för fång.

Sen kom valacken och millennieförbannelsen och jag fick fasiken ALLT jag kanske 'borde' haft på alla dessa år på en gång. Och sen har det liksom bara fortsatt.

Och TYVÄRR så är samtligt jävla skit mina hästar i modern tid råkat ut för (och det är ju som de flesta vet MYCKET det) ren jädra OTUR. Jag hade inte kunnat göra ett dugg för att förhindra det (eller jo, jag hade väl k unnat förhindra en del hagskador genom att helt sonika vägra låta dem leva ett riktigt hästliv).

Så, man ska nog akta sig för att dra alltför stora växlar på att man haft skadefria hästar läänge.. och att om man har skadade hästar ofta så måste nåt vara fel.. Det är lite för svartvitt.

Däremot om hästarna hela tiden får 'samma sjuka', har upprepade koliker, man får förslitningshältor hela tiden etc - då kan man med rätta börja fundera vad fan man GÖR för fel. Men det gör de flesta hästägare jag vet med som är i den situationen (även om de inte alltid förmår se svaret).

Men som jag sagt förr i liknande trådar, jag är VÄLDIGT tacksam om du (eller någon annan som känner sig manad) kan tala om exakt VAD jag ska göra/skulle ha gjort (mer än ställa hästarna på stall mer och i tristare, mindre hagar och utan kompisar) för att förhindra en enda av de 'miljarder' grejer mina krakar råkar ut för?

Toffel skrev:
Mina hästar är i stort sett aldrig sjuka och aldrig så dom har smärta som kräver vetvård.. Så jag har väl egentligen inte tänkt allt för mkt på detta om jag ska va ärlig för det har aldrig behövts.

Det där är också en sak. Om du tittar på de som har 'mycket' sjuka/skadade hästar och 'mycket' veterinärbesök så märker du att de oftast (inte alltid såklart) är väldigt noga med att genast kolla upp hästen om den inte känns okej. För mig finns det inte 'smärta som inte kräver vetvård och smärta som kräver vetvård' sådär rakt av. Utan har hästen ont/visar OBEHAGStecken och det inte ger sig på ett par dagar högst och jag inte har en förklaring jag är HELT säker på både vad det är och vad man bäst gör åt den, då får veterinären kika på hästen.

Samma sak, en häst som känns lite loj och slö och 'off', MITT första steg är inte 'öka havren', utan att fundera på varför hästen är slö och off, och hittar jag inget givet svar så kollas den upp med blodprov etc.

Osv.. Jag vet många hästägare som i ÅR 'gnäller' på att deras häctar är stela i en sida, lite knackiga i början av ridpassen/galoppen/etc, har dålig framåtbjudning (eller för den delen bara rusar), hästen är bråkig och trasslar, sätter sig emot, stegrar osv osv. Men utan att kolla upp hästen, och utan att ens fundera om problemet kan vara 'medicinskt'. Naturligtvis är det inte 'fel' på alla dessa hästar, men jag kan sätta min årslön på att många av dem skulle visa t ex böjprovsreaktioner, ryggömhet etc vid en hältundersökning.

Och jag skulle GÄRNA vilja kunna 'gå bakåt i tiden' och se om ponnyerna skulle gått igenom ett böjprov eller ej ;)

Precis sådana som säger att deras hästar aldrig är halta och så är dom aldrig ens inne och kollar upp dom hos en veterinär :smirk:

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 236
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 971
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar