Sv: Svårt att få tag i Butta?
Jag tycker att Metacam har funkat jättebra på min häst som inte kunde äta Butta (magen pajade fullständigt) eller Finadyne (matvägrade, gick inte ens nära krubban).
Metacam verkar vara mycket snällare mot magen samt är lätt att få i hästarna (smakar honung).
En nackdel dock: dyrt...
Alexandra_W skrev:Liten spin-off, men förutom finadyne, vad anser ni är ett bra alternativ till butta? Som antiinflammatoriskt och smärtstillande i hälften förebyggande syfte och hälften 'akut' syfte?
Jag inser att jag kommer få problem med att köpa butta till valacken inför stundande lersäsong Han får det jobbigt med hasen när leeeran kommer, och ställs då på butta i 10 - 14 dagar (1 påse morgon och 1 påse kväll, han väger 400 kg, vet inte om det är normal eller lite lägre dos?) Dels är det för att hjälpa honom där och då så det blir behagligare för honom, dels är det för att mota olle (dvs ledinflammation) i grind så det inte utlöses en sådan.
Jag slipper VÄLDIGT gärna ge Finadyne!
Tips? (Jag ska givetvis ta upp det med receptförskrivande veterinär, men alltid bra att vara förbered). Pronaxen 'råkar' jag som av en händelse sitta på ett litet lager av så det vore inte helt fel om det var ett vettigt alternativ
Jag tycker att Metacam har funkat jättebra på min häst som inte kunde äta Butta (magen pajade fullständigt) eller Finadyne (matvägrade, gick inte ens nära krubban).
Metacam verkar vara mycket snällare mot magen samt är lätt att få i hästarna (smakar honung).
En nackdel dock: dyrt...