Svårt att få tag i Butta?

Sv: Svårt att få tag i Butta?

Det är inte klokt att det ska vara 3 mån väntetid på ett sådant preparat.

Dock kan det verka som om preparatet ibland skrivs ut i onödan tror jag.
Jag har fått den bilden av att vissa tar till det vid minsta lilla, väldigt onödigt.
Speciellt om det blir brist på det, och de som verkligen skulle behöva inte får tag
på preparatet...

Jag ger mina hästar butta när dom behöver och skulle aldrig byta. Förstår inte att detta skulle vara svårt att få tag på. Be veterinären skriva ut, hur kan det vara ett problem.

Hon har alltså ett recpet redan på Butta men sen när hon skulle lösa ut det på apoteket så var det restnoterat.

Min häst vägrade äta Butta och fick istället något som hette Metacam eller liknande. Det skulle vara likvärdigt enligt klinikveterinären. Kan de vara något du kan använda istället?

Här finns det inte, skulle få det egentligen men fick ta något annat för att det inte fanns att få tag i:(

Det är tyvärr inte ovanligt att preparat blir restnoterade en längre tid.
Det finns inget som säger att butta generellt skulle vara bättre än de andra per os preparaten utom prismässigt.
På individuell nivå kan det skilja så att om man får dålig effekt av ett kan man ev få bättre effekt av ett annat men detta gäller åt alla håll.
Teoretiskt menar man att metacam skall vara snällast för magen.
PL

Liten spin-off, men förutom finadyne, vad anser ni är ett bra alternativ till butta? Som antiinflammatoriskt och smärtstillande i hälften förebyggande syfte och hälften 'akut' syfte?

Jag inser att jag kommer få problem med att köpa butta till valacken inför stundande lersäsong :crazy: Han får det jobbigt med hasen när leeeran kommer, och ställs då på butta i 10 - 14 dagar (1 påse morgon och 1 påse kväll, han väger 400 kg, vet inte om det är normal eller lite lägre dos?) Dels är det för att hjälpa honom där och då så det blir behagligare för honom, dels är det för att mota olle (dvs ledinflammation) i grind så det inte utlöses en sådan.

Jag slipper VÄLDIGT gärna ge Finadyne!

Tips? (Jag ska givetvis ta upp det med receptförskrivande veterinär, men alltid bra att vara förbered). Pronaxen 'råkar' jag som av en händelse sitta på ett litet lager av så det vore inte helt fel om det var ett vettigt alternativ :devil:

Toffel skrev:
Kag tycker att det är mest skrämmande att ett sådant gift tillåts att ges till en levande varelse.. Oansvarigt och hemskt att utsätta hästen för :mad:

Jättehemskt, bara snäppet mindre hemskt än att låta ett djur LIDA och ha ONT.. Fy sådana djurägare det finns alltså, som följer svensk djurskyddslag och gör ett sjukt/skadat djurs tillvaro så dräglig som möjligt :devil:

(Om nån missat det innehåller ovanstående en redig dos ironi)

/Alexandra - som har en tioårig greyhoundhane med (misstänkt) dubbla diskbråck. UTAN 'gift' så är han stel som gud vet vad, ylar/skriker när han reser sig och lägger sig och vill inte springa. MED 'gift' (paraflex comp) så är han som innan, mjuk och smidig, ingen stelhet, inga problem att resa/lägga sig och spöar skiten ur hälften så gamla tiken under deras fullt ös medvetslös-lek på gräsmattan. Men jag är verkligen hemsk som ger honom 'gift'.

Förresten, du tar aldrig typ magnecyl eller värktabletter va? Ta och kolla lite vad det är klassat som för läkemedel och prova igen ;)

Det finns bara två preparat som är registrerade för lite längre bahandling o det är butta o metacam.
PL

Senast ändrad:

Jag "fick" 10 påsar Finadyne i fredags vid ett akut veterinärbesök i fredags.

peter_lundin skrev:
Det finns bara två preparat som är registrerade för lite längre bahandling o det är butta o metacam.
PL

vad är längre behandling? *nyfiken* Menade du mina 10 - 14 dagar? Isf måste Finadyne t ex 'missbrukas' ganska hårt då jag vet hur många hästar som helst (inkl min egen) som käkat Finadyne i just 10 - 14 dagar i rad.

Eller svarade du på något annat och jag snillade ihop det?

Men om man då BORTSER från vad som är registrerat för 'längre behandling' och går till vad som faktiskt används etc då? :Devil:

(unghästen fick 4 v pronaxen rek btw, tror hon knaprat tre, första burken är iaf snart slut och det skulle behövas lite mer än en burk)

Ja finadyne "missbrukas" en hel del även av undertecknad.
När det gäller pronaxen finns det av naturliga skäl ingen som helst bedömning av hur länge det är lämpligt att behandla.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Ja finadyne "missbrukas" en hel del även av undertecknad.
När det gäller pronaxen finns det av naturliga skäl ingen som helst bedömning av hur länge det är lämpligt att behandla.
PL

Nej, liite svårt då det inte ens är registrerat för häst (vilket för övrigt gör Agrias vägran att ersätta Cartrophen än mer obegriplig, de ersatte nämligen pronaxenet). Vet att kliniken rätt 'länge' rek/skrivit ut pronaxen rätt flitigt så de går väl på sin erfarenhet.

Men, skit i godkännanden etc, vilka preparat som används på häst är jämförbara med butta? Hur står sig pronaxen (om vi kallt förutsätter att det fungerar såsom tänkt på häst) i jmf med butta t ex? NÅT jäkla skit lär jag ju ha istället för butta liksom, och jag vill inte ha varken metacam eller finadyne om jag slipper.

Nej jag är inte djurplågare. Är bara ärlig.. Butta är rena rävgiftet och idag skulle jag se till att få något annat alternativ. Har gett min häst butta en gång för några år sedan och om jag nu inte har fel så är det sedan livstids karens på en häst som fått detta? Det säger väl allt.. Jag skulle aldrig låta min häst stå och lida, men inte heller använda hur giftiga substanser som helst för att de ska bli bra. Med det sagt menar jag inte att hästen skulle få stå där med smärta, självklart inte.

Jag har tack och lov inte ofta skadade hästar, knappt aldrig. Så jag faller sällan under djurskyddslagen om man säger så. Men OM hästen å andra sidan är sjuk (minsta lilla grej) så tvekar jag inte att ringa vet.

P.S Min häst vägrade äta buttan i fordret, och jag fick spruta i munnen, det var butta i hela stalltaket och den innan så lätt avmaskade hästen är bråkig även vid dessa tillfällen! Men där är ett annat ex, jag mockar mina hagar väldigt noga (all skit) varje vecka och avmaskar mindre för att inte behöva ge för mkt giftiga substanser. Natrligtvis måste man kompensera avmaskningen som jag gör genom att mocka, samt ha stora hagar. Men det jobbet tar jag gärna för att slippa flera avmaskningar per år. Jag jobbar ganska mkt extra med mina hästar och deras miljö för att hålla dom så friska som möjligt. I mina ögon är folk som har hästarna på stall 23 tim/dygn, eller helt ensamma däremot djurplågare. Dessa hästar får leva ett helt liv i depression och där hjälper inga gifter i världen.

Hur mycket vet du om varför det är livstids karens på butta. Tydligen ingenting!
Visserligen är butta inte mitt favoritpreparat men du vet inte vad du talar om!
PL

Har gett min häst butta en gång för några år sedan och om jag nu inte har fel så är det sedan livstids karens på en häst som fått detta? Det säger väl allt..

Nej, det säger BARA att butta inte har ett MRL-värde. Och då blir det automatiskt livstids karens. det är EU som kräver MRL-värden på allt som ges till livsmedelsproducerande djur, och de betraktar hästar som just livsmedelsproducerande. Karensen säger INGET om hu giftigt det är.

Innan EU-reglerna trädde i kraft så var det en fastställd, ganska kort slaktkarens på butta. Och det finns INGA studier whatsoever som visar att det på något vis inte var bra för slutkonsumenten. Faktum är att människor äter en hel del butta, fast då har det annat namn, men NSAID-preparat är ett av de absolut vanligaste preparatgrupperna, och jag lovar att du mer än en gång ätit människovarianten till butta.

Jag skulle aldrig låta min häst stå och lida, men inte heller använda hur giftiga substanser som helst för att de ska bli bra. Med det sagt menar jag inte att hästen skulle få stå där med smärta, självklart inte.

Så VAD skulle du ge den istället för butta, som nu är så himla mycket 'bättre'? *s*

VAD är det i butta som du anser är 'rävgift'?

P.S Min häst vägrade äta buttan i fordret, och jag fick spruta i munnen, det var butta i hela stalltaket och den innan så lätt avmaskade hästen är bråkig även vid dessa tillfällen!

vet du varför? Jo för att butta smakar BESKT, nåt så in åt helsike. (jag srattar varje gång jag läser i fass att butta föredras väl av hästar vid oral giva tack vare smakförbättrande medel..hoho). Min valack TYCKER OM beska saker, och äter butta utan knot, han skulle äta det ur handen på mig. Med kblstoet vägrade äta butta och konstrade vilt när man sprutade i munnen. Helt enkelt för hon ansåg (vilket jag kan förstå) smakade FAN.

Människovarianten på butta var butta o den förbjöds faktiskt i sverige för en massa år sen, bivberkningsmässigt är olika NSAID inte helt lika.
Butta är ett gammalt preparat med dålig dokumentation men samtidigt finns det en mångårig erfarenhet av preparatet på häst med inte alltför mkt biverkningar dock med varnig för långtidsbeh av små ponnier.
Att sen inte Toffel kan begripa att illasmakande saker inte måste vara giftiga är ju ganska betecknande.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Människovarianten på butta var butta o den förbjöds faktiskt i sverige för en massa år sen, bivberkningsmässigt är olika NSAID inte helt lika.
Butta är ett gammalt preparat med dålig dokumentation men samtidigt finns det en mångårig erfarenhet av preparatet på häst med inte alltför mkt biverkningar dock med varnig för långtidsbeh av små ponnier.
Att sen inte Toffel kan begripa att illasmakande saker inte måste vara giftiga är ju ganska betecknande.
PL

Okej, I stand corrected =)

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 236
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 971
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar