Svårt att få tag i Butta?

alazzi

Trådstartare
Är det kris på något sätt? Min vän har letat runt i sitt område utan att få tag i Butta. Det skulle vara 3 månaders väntetid på Butta :eek: !?

Skrämmande att ett sånt vanligt och viktigt preparat inte finns lättillgängligt?

Hur är det i era områden?

Sv: Svårt att få tag i Butta?

Fast det finns ju alternativ till butta ju, finns inte det heller att få tag i?

Ingen aning på tillgången dock, jag har alltid ett lager hemma och har inte behövt fundera på det (fast lersäsongen komemr ju, så hmm, borde fyllas på...)

Menar du Finadyne?

Hon fick tag i det till slut men det hade varit knepigt.

Hur kan man av djurskyddsskäl stå ut med 3 månaders väntetid? Vad ska man göra under tiden?

"Sorry hästen, du får vänta i 3 månader innan vi kan hjälpa dig"???

Vaaaaaaaaaaaaaaa? Vilket område pratar vi om? Jag har hämtat omedelbart i V-H eller city (Scheele).

/Jane

Va usch vad hämskt :crazy:

Jag som har sådär60 påsar hemma för att en viss häst vägra äta det :crazy:

Kag tycker att det är mest skrämmande att ett sådant gift tillåts att ges till en levande varelse.. Oansvarigt och hemskt att utsätta hästen för :mad:

Toffel skrev:
Kag tycker att det är mest skrämmande att ett sådant gift tillåts att ges till en levande varelse.. Oansvarigt och hemskt att utsätta hästen för :mad:

Kan du förklara mera varför det är så hemskt???

Det måste väl vara betydligt värre att låta häste stå och lida...

Så om du fick rejält ont och led skulle du inte ta smärtlindrande medicin???

Och jag som går på en låg dos cellgifter +kortison året om för att orka med min ledvärk...är jag en idiot oxå då,eller???

Men herregud människa, är du djurplågare! :eek:
Känner mig tvungen att upplysa dig om att det står i LAGEN, dvs djurskyddslagen att djur ska skyddas från lidande!
Och att inte behandla en sjuk häst, det klassas som djurplågeri!

Men usch och fy! :eek: :eek:
Hur kan det vara väntetid på ett läkemedel?? Horribelt! :mad:

Hoppas din vän hittar medicin till sin häst!

vi behövde butta akut till våran ena c-ponny hemma för ett par veckor sedan och det var istortsett totalslut men våran underbara veterinär fick skramlat ihop påsar lite varstans i från så till slut fick vi ihop så pass många som vi behövde men gud nu är det bara att tigga och be att ponnyn faktiskt blir bra elelr såpass bra att hon kan leva ett normalt liv (utan mediciner) och trivad med det annars ska vi ta bort henne.

Jag vet att stallets butta tog slut och jag vet inte om de fått tag på ngn ny nu men innan vet jag att de inte fick någon.

Jag har en hel ask nästan hemma som jag inte får använda :smirk: . hade den när shettisen hade lätt fång för nått år sedan.. sedan dess står den där, ska alltså vara rädd om den ifall att :crazy:

Den avvägningen tycker jag du skall lämna till den behandlande veterinären!!
Har ett antal gamla hundar med artroser som tills vidare fungerar utmärkt på NSAID långtidsbehandling, vad skall jag göra med dem avliva eller låta ha ett plågsamt liv.
NSAID skall inte användas i onödan men det har sin plats även i hästpraktiken, satte tex in det igår på en häst med en stakningsskada som jag vet skulle st blickstillla i flera dagar annars vilket inte hade varit ngn hit för dränering o läkning.
Du vet inte vad du talar om, du upprepar bara ett mantra du fått av din guru.
PL

alazzi skrev:

Gissade nästan det.... Men kan inte veterinären skriva ut finadyne istället i såna fall?

Eller... ju mer jag tänker på det desto absurdare verkar det. Apoteken skickar ju också, att inte kunna få fram på 3 månader låter ju som om det enda labbet i världen som tillverkar det har bombats, blåst bort eller översvämmats, typ.

En annan lösning är ju att vänliga bukemänniskor samlar sina överblivna påsar och skickar på posten. Det HAR hänt tidigare i historien :love: . Miss Sixty verkade ju ha en del på lager.

/Jane

Apoteken i Sverige är rent hopplösa. Det händer väldigt ofta, alltför ofta, att de inte har hemma av det man behöver. Ska de nu tvunget vara ett monopol så får de ju i alla fall ha vad de ska ha annars låt apoteken bli privatägda. Lite konkurrens hade nog inte skadat. Jag fick Finadyn till min häst igår, tur att veterinären inte skrev ut Butta.

Hon åkte desperat tillbaka till kliniken och bönade och bad så att hon fick loss några påsar Finadyne åt hästen.

Vad kostar förresten en Buttomgång? Är det dyrt?

KOmmer inte ihåg vad Butta kostar men jag betalade 900 spänn för 10 dagars Finadyne och det är ju dyrare än Butta.

Kollade apotekets hemsida. 20 påsar à 1 gram kostar 251 spänn, misstänker att det behövs 40 då om han ska ha (gissar jag) 3 gram om dagen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 236
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 971
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar