Svårt att få råttbebisar sålda?

W

wishmistress

Förut hade jag en underbart trevlig honråtta som jag tog ungar på, hon fick dock bara 2 st, en behöll jag själv och den andra var det ganska lätt att hitta ett nytt hem åt.

Nu har jag sen några månader tillbaka köpt 2 st nya råtthonor, jag tyckte verkligen att det var jättetrevligt och gulligt med råttbebisar så jag har funderat på att låta en av mina nya tjejer bli mamma.

Men nu till frågan: Hur många råttungar har det blivit för er andra? Jag har läst och hört att det ju kan bli upp till 14 stycken!
Var gör man av alla de små liven då? Några kan jag ju behålla själv men inte alla.

Är det svårt att få råttbebisar sålda? Jag är ju ingen eteblerad uppfödare liksom och är inte ett jota intresserad av att avla fram snygga färger etc. Huvudsaken är att råttungarna blir sociala, friska och trevliga sällskapsdjur.

Men är det så många som köper råttor egentligen?
Och om igen, hur får jag dem sålda?

Sv: Svårt att få råttbebisar sålda?

wishmistress skrev:
Förut hade jag en underbart trevlig honråtta som jag tog ungar på, hon fick dock bara 2 st, en behöll jag själv och den andra var det ganska lätt att hitta ett nytt hem åt.

Nu har jag sen några månader tillbaka köpt 2 st nya råtthonor, jag tyckte verkligen att det var jättetrevligt och gulligt med råttbebisar så jag har funderat på att låta en av mina nya tjejer bli mamma.

Men nu till frågan: Hur många råttungar har det blivit för er andra? Jag har läst och hört att det ju kan bli upp till 14 stycken!
Var gör man av alla de små liven då? Några kan jag ju behålla själv men inte alla.

Är det svårt att få råttbebisar sålda? Jag är ju ingen eteblerad uppfödare liksom och är inte ett jota intresserad av att avla fram snygga färger etc. Huvudsaken är att råttungarna blir sociala, friska och trevliga sällskapsdjur.

Men är det så många som köper råttor egentligen?
Och om igen, hur får jag dem sålda?

Eftersom jag själv ej är råttägare har jag ingen aning om det är svårt eller inte att få råttbebisar sålda. Men du skulle ju kunna höra med djuraffären/djuraffärerna där du bor, och höra om de tar emot råttbebisar. Det bästa vore nog att sätta ut en annons någonstanns om att du planerar att para din råtthona, och höra hur många som är intresserade. På så sätt vet du om det är värt att para henne eller inte. Är ju inge kul att stå med en massa bebisar som man inte kan göra av någonstanns sedan...

Antalet råttungar varierar rätt kraftigt, jag har fått allt mellan 6 - 18 st i mina kullar.
Att hitta köpare är inte det lättaste, såvida du inte lämnar in dom till en djuraffär där dom riskerar att blir orm-mat eller säljer dom till vem som helst.

En liten nyfiken fråga.
Hur gamla är honorna och är det zooråttor eller från en uppfödare?

Inte bara 14, det kan bli så mycket som 20 småttingar tom :angel:

Hur lätt det är att sälja beror nog till stor del på vad det är för råttor, om man känner till bakgrunden, temperament, storlekar, sjukdomar, färger osv. Och så är det självklart lättare att sälja råttor om man bor nånstans där det finns mycket råttintresserade eller dit man kan ta sig utan större problem än det är om man bor mitt ute i skogen typ :p

Hör gärna av dig till SRS avelsråd innan du bestämmer dig (http://www.srs.st klicka på avelsråd/avelshaneregister, eller kolla efter Råtz i uppfödarregistret som är samma person) :)

_Ninni_Hedblom_ skrev:
Men du skulle ju kunna höra med djuraffären/djuraffärerna där du bor, och höra om de tar emot råttbebisar.

Inte bra, riskerar skitdåliga hem, sjukdomar och ohyra...

Har själv två råttor här hemma som kommer från en uppfödare som lämnade de till zoo. De köptes av min granne och bodde där i en liten hamsterbur, åt helt fel mat, ingen färskmat, enda gångerna de fick komma ut var när familjens 7-åring tog ut de bland en massa skrikande och hoppande kompisar utan någon som helst kontroll. Råttorna var kort sagt livrädda när de kom hit, helt ovana med att få komma ut, magra och eländiga och inte ens en liten fjuttmuskel. Nu är de bättre men Krull är fortfarande lite svår att hantera då och då för hon blir helt enkelt rädd för att lyftas, båda har lagt på sig och fått muskler men mer behövs innan jag kommer vara nöjd iaf.

Här har vi Krull dagen efter att de kom hit, så ser man hur magra de blev och att hon barberat (kolla frambenet)... Det hade kunnat förhindras genom att inte lämna råttorna till zooaffär...

333a3f561e44725a927b2a737adb167b.JPG

Jag håller med zebran :bow:

Hade lite bråttom när jag skrev mitt inlägg, så jag fick bara ner lite av det jag ville skriva :crazy:

Jag tycker tvärtom!!!!
Att det är svårt att få tag på råttor annat än i djuraffären.........

Det beror ju på var man kollar och var man bor.
Bor man tex i sthlm så är det ju busenkelt, medan det här är desto svårare... Iofs så har iaf jag uppfödare i närheten men de är inte seriösa, har träffat råttor från några som haft både ohyra och dåligt temperament :(
Har du kollat på www.srs.st ? :)

Jaaa...närmsta är 10 mil bort och utan körkort....:angel:
Men jag har haft en zooråtta förut och hon var helt underbar men det är ju inte säkert att det blir lika bra denna gången.

10 mil är ju inte så farligt :p Själv bor jag uppe i Dalarna och har fått råttor från både Västerås och Stockholm. Man kan göra mycket med lite transporthjälp, och vill man träffa råttan innan så finns ju Swebus ;)

Och glöm inte att de ska vara minst två för att må bra också :bow:

Mulles_matte skrev:
En liten nyfiken fråga.
Hur gamla är honorna och är det zooråttor eller från en uppfödare?

Den ena honan är 4 månader och den andra är 3, planerar inte att para nån av dem förrän de har blivit lite äldre men inte om en allt för avlägsen framtid iallafall. Båda är zooråttor men är pigga och glada, i gott hull och äter bra, inte aggressiva eller så, så jag tror inte att det är någon fara med dem.

Råtthonan jag hade för några år sedan köpte jag också från zoo, hon var aldrig sjuk, var fin, snäll och trevlig och blev 4 år så jag har haft tur hittills med mina råttköp.

Tycker också som "Fortfarande Grevinnan" att det var svårare att få tag på råttor från en privatperson.

Skulle jag köpa råttor igen så skulle jag nog iochförsig inte köpt från zoo-affären, efter allt det ni berättat nu :crazy:

aha okej..
Hade jag vart du, så skulle jag vänta minst 2 månade till när det gäller att para den äldsta honan.
En sak till du ska tänka på är, att zooråttor som kommer från stora leverantörer inte har någon känd bakgrund när det gäller sjukdomar och mentalitet. Även om föräldrarna är friska och trevliga när dom paras så kan det visa sej senare, (ex cancer osv) när dom är runt 1-2 år gamla eller senare. Då det oftast är försent, för kullen/arna är redan tagna då. Mentaliteten kan även hoppa en generation, så för att föräldrarna är trevliga så är det inte alltid ungarna blir det.
Att få tag från privatpersoner är inte så svårt.. fast det beror ju som sagt på vart man bor.

Men lycka till med bebbarna :)

Senast ändrad:

Ska man avla på zooråttor så skulle jag nog snarare rekommendera att man dels ska ha en väldigt lång erfarenhet av råttor och avel och att helst avla på hanar iom att man kan vänta längre innan man parar råttorna. Sjukdomar och annat dyker ju ofta upp först senare och med hanar hinner man oftast se sånt om man väntar tills de är tex 2½ år, men det går ju inte med honor.
Och så får man förstår väga in att dåliga gener kan hoppa över en generation också, så även om man har typ den perfekta råttan så kan ungarna få mycoplasma eller tumörer hela högen typ.:crazy:

Såg att du bor i Dalarna förresten, var är de köpta? Har nämnligen köpt ett par pojkar tidigare från Dj*rmagazinet i Borlänge som är 4 månader, tänkte om det kanske är släkt. Isf skulle jag inte rekommendera någon parning, men det kan jag pm:a om om de är köpta där så det inte blir förtal här eller nåt :p

gul_zebra skrev:
Ska man avla på zooråttor så skulle jag nog snarare rekommendera att man dels ska ha en väldigt lång erfarenhet av råttor och avel och att helst avla på hanar iom att man kan vänta längre innan man parar råttorna.
Det blir lite svårt att para två hanar ;) eller svårt å svårt.. går gör det väl, men det blir nog inga ungar :angel:

// J som missuppfattade den meningen lite :D

Senast ändrad:

Skickligt gjort hörrudu :p

Hanar och honor med känd bakgrund menar jag såklart så ingen mer missuppfattar :D

äsch då.. är bara lite seg i skallen.. ser det jag vill se :D
Å så stog det faktiskt "och att helst avla på hanar iom att man kan vänta längre innan man parar råttorna."
:angel: ;)

Jag är seg som satan i gatan men jag fattar ändå så skyll inte ifrån dig nu hörrudu! :devil: :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 364
Senast: Petruska
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 821
Senast: Lobelia
·
Avel Mitt hingstföl efter Rubinrot är snart 2 mån och jag tycker han är mer lik sin far än sin mor, men eftersom han är första fölet efter...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Rosella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama