Svårt att få råttbebisar sålda?

Sv: Svårt att få råttbebisar sålda?

Efter att ha haft råttor i över två år så har jag lärt mig att se vem som är oskyldig och vem som inte är det, så du är genomskådad :p :D

Ja precis.
Speciellt Cacharel, du skulle bara se henne när hon hittat på nåt hyss :angel: Hon och Rex, det är/var mina små gangstrar det :D

haha kan tänka mej det. Yatzie va precis likadan. "näää matte.. vi har inte gjort nåt :angel: " :crazy:

gul_zebra skrev:
Inte bra, riskerar skitdåliga hem, sjukdomar och ohyra...

Har själv två råttor här hemma som kommer från en uppfödare som lämnade de till zoo. De köptes av min granne och bodde där i en liten hamsterbur, åt helt fel mat, ingen färskmat, enda gångerna de fick komma ut var när familjens 7-åring tog ut de bland en massa skrikande och hoppande kompisar utan någon som helst kontroll. Råttorna var kort sagt livrädda när de kom hit, helt ovana med att få komma ut, magra och eländiga och inte ens en liten fjuttmuskel. Nu är de bättre men Krull är fortfarande lite svår att hantera då och då för hon blir helt enkelt rädd för att lyftas, båda har lagt på sig och fått muskler men mer behövs innan jag kommer vara nöjd iaf.

Här har vi Krull dagen efter att de kom hit, så ser man hur magra de blev och att hon barberat (kolla frambenet)... Det hade kunnat förhindras genom att inte lämna råttorna till zooaffär...

333a3f561e44725a927b2a737adb167b.JPG

Alla djur som kommer från en djuraffär kommer inte till dåliga hem... och vad gäller sjukdomar och ohyra, syftar du på djuraffären då, eller i det nya hemmet? För sjukdomar och ohyra kan de få även om de sköts bra, och alla som jobbar på en djuraffär är inte okunniga. Finns faktiskt bra personal oxå. Djuren kan hamna i ett dåligt hem även om man själv säljer de till privatpersoner...
Jag menade ju inte att hon skulle höra av sig till vilken djuraffär som helst, utan någon djuraffär som hon vet är bra och har bra koll vad gäller smådjur.

Jag syftar på djuraffären. Det är väldigt vanligt att det sprids sjukdomar och ohyra på zoo. Speciellt skabb och löss är det mer regel än undantag att råttor på zoo har - tyvärr!

Visst kan de hamna i dåliga hem när man säljer de själv ja, men man har bättre koll på var de hamnar, man kan följa upp deras utveckling, man kan prata med de mycket innan och göra besök och annat om man vill det för att vara säker på att de får det bra i nya hemmet. Hur många zooaffärer gör det? Såvitt jag fått lära mig får en zooaffär inte ens vägra någon att köpa djur, men det kan man som uppfödare.
Det spelar liksom ingen roll om de hamnar på en bra zooaffär eller en dålig, var de hamnar sen kan liksom bli precis var som helst ändå med mycket större risk för ett dåligt hem än om man säljer själv.

Instämmer med zebran.

Ohyra sprids oerhört fort i en djuraffär.

gul_zebra skrev:
Såvitt jag fått lära mig får en zooaffär inte ens vägra någon att köpa djur

Kanske inte vägra.. men avråda och dra upp alla nackdelar som man kan komma på brukar funka rätt bra :angel: Har gjort det själv ett par gånger när det har kommit in olämpliga köpare.. Dock får man inte säga " Nej du får inte köpa en råtta av oss". Vilket är väldigt lustigt med tanke på att man ska tänka på djurens bästa :confused: :crazy:

Precis. Helt sjukt! Okej så folk kan bli "felaktigt vägrade" eller hur man ska säga, men hellre det än råttor (och andra djur) som blir som tex Gunde och Krull - eller varför inte den här stackarn:(

Och sjukdomar är ju inget att ta lätt på heller. SDA ska visst vara rätt illa nere i Danmark tex, och om jag minns rätt kommer många zooråttor därifrån... Har även hört om något fall här i Sverige när det misstänktes att någon fått hem SDA, men minns inte hur det gick om det var SDA eller något annat :confused:

Jag kan ju förresten nämna att Gunde och Krull köptes av de dåliga ägarna på en mycket bra zooaffär med kunnig personal och ägare som bryr sig om sina djur och sköter de ordentligt. Är själv stammis där, har en kompis och en bekant som praktiserar där och mamma känner ägaren. Inte hamnade de i ett bra hem ändå inte...

gul_zebra skrev:
Precis. Helt sjukt! Okej så folk kan bli "felaktigt vägrade" eller hur man ska säga, men hellre det än råttor (och andra djur) som blir som tex Gunde och Krull - eller varför inte den här stackarn:(

Och sjukdomar är ju inget att ta lätt på heller. SDA ska visst vara rätt illa nere i Danmark tex, och om jag minns rätt kommer många zooråttor därifrån... Har även hört om något fall här i Sverige när det misstänktes att någon fått hem SDA, men minns inte hur det gick om det var SDA eller något annat :confused:

Jisses, stackars råtta! :eek:

jo jag hörde oxå nåt om det, vet inte heller om det var det eller inte.

Fast om jag inte har helt fel så kommer väl iaf 70 - 80 % av zooråttorna från Ima**o? Och dom föder väl upp dom själva? :confused:

gul_zebra skrev:
Jag kan ju förresten nämna att Gunde och Krull köptes av de dåliga ägarna på en mycket bra zooaffär med kunnig personal och ägare som bryr sig om sina djur och sköter de ordentligt. Är själv stammis där, har en kompis och en bekant som praktiserar där och mamma känner ägaren. Inte hamnade de i ett bra hem ändå inte...

Det är inte lätt att se om dom är dåliga köpare eller inte. Utåt sett kan dom vara jätteseriösa och intresserade, men när dom väl har råttan hemma så... ja.. : "ojdå intresset förvann visst lika fort, äsch vi låter råttan sitta i sin bur, å så ger vi den mat och vatten lite då och då.." :crazy:

Jo jag kan minnas fel också, att många av deras zooråttor kommer härifrån :confused: Menmen. Illa är det iaf :crazy:
Men jäklar, så många från Im*zo :eek: Scheisse alltså. Var det inte de som hade en medellivslängd på 1½ år bara, eller minns jag fel nu? Minns att det var en diskussion uppe förut på ett annat forum om Im*zo och nån mer, en av grossisterna hade en medellivslängd på 1½ år på råttorna och den andra grossistens råttor hade skitdåligt temperament och bet och hade sig. Vilken som var vilken vet jag inte säkert, men har för mig att det var Im*zo som hade korta livslängden :confused:

Ja det vet jag, det var därför jag skrev att man kan hålla koll på råttan och hur det går i nya hemmet och sådär också ;) Om inte annat så är det väl en del uppfödare som använder kontrakt, så om råttan inte sköts får de ta tillbaka den. Visserligen svårt om råttan säljs till någon på andra sidan landet eller tom utomlands, men det går iaf och risken för dåliga hem minskar ju om en uppfödare säljer råttan själv och håller koll på köparen än om råttan lämnas till zooaffär...

Jo.. dom har den korta livslängden. Har bara för mej att det är 70-80% som kommer därifrån. Hörde det nånstans, men kommer inte ihåg vart.
Att kolla hemmen är väl kanske inte det enklaste alla gånger, dels så måste man ha körkort, och sen blir det ett par resor fram och tillbaka mellan alla köpare. :crazy: men om nån från ett annat land köper en råtta från mej så skulle jag nästan ta för givet att dom tar bra hand om den. Inte f*n köper man en råtta å exporterar den till det nya landet för att sen missköta den? :confused: Smidigare å köpa en i hemlandet i så fall.
:crazy:

Jo kontrakt brukar skrivas, men som sagt.. inte lätt att kolla så att alla sköts rätt. :(

Senast ändrad:

Ok, då hade man nåt rätt iaf då :D

Nä, men man kan iaf. Och tja, det är väl något lättare att hitta bra hem också, för någon som inte sköter råttan rätt kommer nog inte köpa någon av någon som skriver kontrakt och gör hembesök ibland heller. Som det du säger om att köpa råtta utomlands, varför ta sig det besväret liksom om man inte ens är tillräckligt intresserad för att sköta den... Sållar ut många av de oseriösa liksom :)

Ja det gör ju det. och sen brukar privat uppfödda råttor i regel vara dyrare än i djuraffärerna. Jag gav 35:- för den lilla honan jag har här hemma :crazy: :D eller om det va 30:- :confused: men iaf..
Mina ungar har kostat minst 4-5 ggr så mkt. Så där sållas det oxå oseriösa köpare.

Precis :bow:

Billigaste jag betalat var 50 spänn för Gudrun, men då var det för att han inte skulle bli ensam kvar så personalen på zooaffären erbjöd honom för det (skulle köpa Sivert bara, i buren fanns en till hane som skulle hämtas samma dag så kvar skulle Gudrun vara och jag hade inte 200 på mig då - 150 hade jag däremot så det gick ändå :)). Tur för både mig och råttisarna kan jag ju säga, Rex och Reno som det var tänkt att Sivert skulle bo med vägrade bo med andra hanar än varann så Sivert hade ju blivit ensam ett tag tills jag kunnat skaffa en ny hane annars och så Gudrun kvar på zoo...:crazy:
Och även om jag hade kunnat köpa en "bättre" råtta bara 2 veckor senare så kan jag inte annat än vara glad över det, för vem vet var min söta lilla fegis hamnat annars :love:

Precis. Hilda var ju ensam när jag hämtade henne, men 35:- är standard priset på deras råttor :crazy: Skulle va intressant å veta hur många som köper en råtta där bara för att dom är så billiga. :crazy:

Detta står på SRS hemsida..

SRS rekommenderade pris vid försäljning av råttungar till SRS medlemmar är 175 kr/ st resp. 250 kr/ st till icke-medlemar. Och om man jämför dom priserna med zooaffärerna så är det väl rätt förståeligt att dom oseriösa köparna hellre väljer en zooaffär :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 364
Senast: Petruska
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 821
Senast: Lobelia
·
Avel Mitt hingstföl efter Rubinrot är snart 2 mån och jag tycker han är mer lik sin far än sin mor, men eftersom han är första fölet efter...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Rosella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama