Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
gul_zebra skrev:Inte bra, riskerar skitdåliga hem, sjukdomar och ohyra...
Har själv två råttor här hemma som kommer från en uppfödare som lämnade de till zoo. De köptes av min granne och bodde där i en liten hamsterbur, åt helt fel mat, ingen färskmat, enda gångerna de fick komma ut var när familjens 7-åring tog ut de bland en massa skrikande och hoppande kompisar utan någon som helst kontroll. Råttorna var kort sagt livrädda när de kom hit, helt ovana med att få komma ut, magra och eländiga och inte ens en liten fjuttmuskel. Nu är de bättre men Krull är fortfarande lite svår att hantera då och då för hon blir helt enkelt rädd för att lyftas, båda har lagt på sig och fått muskler men mer behövs innan jag kommer vara nöjd iaf.
Här har vi Krull dagen efter att de kom hit, så ser man hur magra de blev och att hon barberat (kolla frambenet)... Det hade kunnat förhindras genom att inte lämna råttorna till zooaffär...
gul_zebra skrev:Såvitt jag fått lära mig får en zooaffär inte ens vägra någon att köpa djur
gul_zebra skrev:Precis. Helt sjukt! Okej så folk kan bli "felaktigt vägrade" eller hur man ska säga, men hellre det än råttor (och andra djur) som blir som tex Gunde och Krull - eller varför inte den här stackarn
Och sjukdomar är ju inget att ta lätt på heller. SDA ska visst vara rätt illa nere i Danmark tex, och om jag minns rätt kommer många zooråttor därifrån... Har även hört om något fall här i Sverige när det misstänktes att någon fått hem SDA, men minns inte hur det gick om det var SDA eller något annat
gul_zebra skrev:Jag kan ju förresten nämna att Gunde och Krull köptes av de dåliga ägarna på en mycket bra zooaffär med kunnig personal och ägare som bryr sig om sina djur och sköter de ordentligt. Är själv stammis där, har en kompis och en bekant som praktiserar där och mamma känner ägaren. Inte hamnade de i ett bra hem ändå inte...