Svårt att få i häten salt?

Det är om jag fattat det rätt natriumet som ger den salta smaken.

Teoretiskt borde man ju kunna tillgodose saltbehovet hos en häst som absolut inte kan tänka sig att slicka på saltsten/äta salt i maten/dricka saltlösningen genom att ge den saltpasta i munnen. Jag vet dock inte om det finns några negativa aspekter på den tillförseln.

Enklast för de som inte vill ha salt för de inte tycker om smaken (?) borde dock att vara att ge saltet i något som döljer smaken. Jag ger ju inte mina något sockrigt, men för en normal häst så att ge en matsked salt blandat i säg melass borde dölja smaken nog om det blandas i det vanliga fodret?

Mina får 3 dl (mätt torrt) lucern som blöts upp. I det får de 1 matsked "bordssalt". I början hade jag ett kryddmått salt, och sen ökade jag succesivt. Nu äter de utan problem sin lucern med 1 msk salt, men det krävdes tillvänjning. Första försöket var med en msk och de kollade bara på mig och gick från maten. Jag provade med en tesked salt, samma resultat. Men ett kryddmått och de åt. Sen var det "bara" saaakta öka på. Så det borde gå att vänja de flesta om man börjar med yttepyttelite. Men om inte så som sagt, melass eller annat som döljer smaken? Alt då saltpasta men det skulle vara det sista jag personligen provade.

Då brukar inte behovet finnas för hästen. Är du osäker så be veterinären att ta ett blodprov, då för mycket salt är mer skadligt än för lite.
Du får nog läsa på lite. Hästen har ett underhållsbehov varje dag även utan arbete. Hästens mat innehåller väldigt lite Na.
De kraftfoderblandningar som finns får man ge rätt mycket av (oftast 3kg) för att komma upp i underhållsbehovet. Svettas då hästen behöver den ännu mer.

Vår stallägare har hängt en saltsten där vi borstar hästarna utomhus. De slickar då på den för att ha något att pyssla med när de står där också. Kan ju vara en idé

Är 1msk om dagen "rekommenderad"dos?

Nej. Det är jag som räknat om underhållsbehovet för min till mått helt enkelt.

Underhållsbehovet av salt för en 500 kg häst är 11 gram natrium. Om man ger koksalt måste man ge 25 gram för att få 11 gram natrium. Min väger inte 500 kg utan under, så jag ger 20 gram salt per dag, vilket med mitt salt (det kan nog skilja om det är fint eller grovt etc) motsvaras av en matsked. Den lilla får också 20 gram salt/dag trots att han väger ännu mindre, men han har lättare att svettas.

0OBS att underhållsbehov = det som de behöver för att ersätta det de förlorar av att bara stå rakt upp och ner, alltså det som försvinner
med urin och träck. Det är inte inräknat en enda svettförlust i det.

Ang saltpasta är det iaf inte något jag skulle prova. När jag gick ridlärarutbildningen läste vi om en undersökning (minns inte vem som gjort den eller vilket år, tyvärr) där de provat olika sätt att få i hästar salt efter hård ansträngning. Snabbast återhämtade de sig om de fick fysiologisk koksaltlösning (9 g salt/l vatten) att dricka (förstås hade de även tillgång till vanligt vatten), näst bäst var att ge salt i fodret och det allra sämsta var att ge saltpasta direkt i munnen; det gav i princip ingen effekt. Anledningen till det skulle vara att kroppen uppfattade saltpastan som ett överskott på salt, och därför började avge mer i urinet.

Min häst började äta upp sitt salt (innan dess åt hon så mycket hon själv ville, inte så mycket hon fick i krubban) när hon började få vetekli; det var visst tillräckligt gott... ;-)

Min häst har vattenhink problemet är att hon dricker helst ute i hagen och hur vet man då att de verkligen får i sig tillräckligt? Hon har ätit salt i maten men de senaste dagarna vill hon inte ens ha sin mat då gräset har börjar växa och det är tydligen så mycket godare. Snart får jag väl allvarligt fundera på natriumtabletter då det är natrium som behövs inte NaCl egentligen är väl själva kloriden onödig det är natrium som är det viktigaste? Eller smakar rena natriumtabletter salt också? Och om hästen inte dricker tillräckligt så är väl risken för kolik ganska stor?

Du lär märka om hästen inte dricker ordentligt på allmäntillståndet, om du vill testa närmare kan du "nypa" hästen i skinnet, håll en liten stund och släpp sedan, om skinnet behåller sin "nypta" form länge och huden inte faller tillbaka snabbt utan segar sig tillbaks, kan det vara så att den är uttorkad (det behöver inte vara så, men risken finns), det går även utmärkt att göra detta test på sig själv. Prova och ställ hinken med saltvatten i hagen annars.
Du måste dock ha i åtanke att om hästen är äldre kommer huden också vara långsammare (likadant på humansidan), och ja för lite vätskeintag ökar risken för kolik.
Om hästen äter mycket gräs nu, måste du ju tänka på att gräset (speciellt denna årstiden) innehåller en hel del vatten. Tror det är ovanligt att hästar som ansträngs normalt och har tillgång till bra vatten inte dricker tillräckligt. Vet däremot en del travtränare med hästar i hård träning som ger vätskedropp när hästen gjort en extrem ansträngning (jag kan inte gå i god för om detta är vare sig behövligt eller ger bättre resultat, ser iofs inget negativt med det heller även om det är en ganska extrem åtgärd).

Natriumtabletter känns onödigt att lägga pengarna på eftersom vad jag kan se de är vanligt salt. Natrium i ren form är en alkalimetall, men när det reagerat med klorid blir det salt. Så ska du ha i hästen mineralet natrium måste du även ge kloriden, dvs salt. Lägg de pengarna på svettersättning istället, då får hästen i sig annat behövligt också.

Jag tror inte du behöver oroa dig, för om hästen skulle få brist så lär du märka det innan det blir akut.

Är 1msk om dagen "rekommenderad"dos?

Salt ger du efter behov, det beror ju helt på individen, och du kan som jag nämnt inte överdosera. Mina hästar jag haft och gett salt (hästar på runt 170cm) har fått ca ½-1 dl salt extra om dagen ½ dl morgon och/eller kväll i kraftfodret.

Fast min häst har redan drabbats av natriumbrist en gång och det märkte jag inte förrän hon började sätta vinterpäls. Jag tror inte hon kommer att drabbas av någon akut natriumbrist snarare så att när hon under en längre tid inte får i sig tillräckligt så blir det till slut brist och jag vill helst inte komma dit igen.

Och eftersom de nu äter gräs så dricker de ju givetvis mindre så det känns rätt meningslöst att ge saltvatten då gräs innehåller en väldigt massa vatten så förmodligen lär hon inte dricka alls om vattnet är salt.
Och hon har ju ätit salt i maten men nu vill hon inte ha mat längre nu är det bara gräs som gäller :meh: Jag brukar ge betfor och havre enbart för att kunna blanda i salt och övriga mineraler men nu äter hon inte upp. Jag prövade att blanda salt i sirap men det ska till en väldig massa sirap för att dölja saltsmaken, jag smakade själv och saltet tog definitivt överhanden över sirapen.

Tanken med natriumtabletter var att man kanske kan få henne att svälja dom hela och då inte känna saltsmaken? Hon har även fått elektrolytblandning men eftersom hon inte äter sin mat så faller liksom allting.

@superstar Hur många gånger per dag är du i stallet?

Man skulle ju kunna lösa upp saltet i vatten och spruta in det i munnen med hjälp av en spruta.

Finns ju även större modeller av spruta så man kan lösa det i större mängd vatten.

Om man delar upp det i 2-3ggr per dag så borde inte koncentrationen bli så stor på en gång.

alltså.... haft hästen inne under natten, gett mkt salt i fodret som han ätit upp, ändå drack han bara ca 5 liter. Släppte ut i ösregnet nu och hoppas att han lyckas klämma i sig vatten från det blöta gräset. Hur länge kan man försöka truga i hästen vatten själv, med "långsamt hudnyp" innan man ringer vet? Det är typ sista centimetern av vecket som inte går tillbaka. han dricker ingenting när han står inne, enda som försvunnit från hinken nu när han stått inne 2 nätter irad är de fem liter somvar borta imorse. Förra natten drack han inget, trots fem kilohösilage.

:(

Fast min häst har redan drabbats av natriumbrist en gång och det märkte jag inte förrän hon började sätta vinterpäls. Jag tror inte hon kommer att drabbas av någon akut natriumbrist snarare så att när hon under en längre tid inte får i sig tillräckligt så blir det till slut brist och jag vill helst inte komma dit igen.

Tanken med natriumtabletter var att man kanske kan få henne att svälja dom hela och då inte känna saltsmaken? Hon har även fått elektrolytblandning men eftersom hon inte äter sin mat så faller liksom allting.

Läget blir akut tillslut även om det har tagit lång tid att komma dit, men det är ju som sagt onödigt att det ska gå så långt.

Jag menade mest att tabletterna var onödiga i den bemärkelsen att det inte skulle vara någon Cl i dem, för det är det. Om det nu är det enda sättet att få i hästen salt så ge tabletterna då. @Tora hade ju en bra idé om att lösa upp det i vatten och sedan spruta in i munnen, det borde hjälpa lite tycker man ju.
Jag är ingen expert på att tvångsmata hästar, mina åt ju som sagt saltet som det är i maten bara (även om det var en hel del salt).

Tvångsmata hästar är inte det lättaste speciellt som salt gärna blir den dominerande smaken, det är det som är det stora problemet att salt verkar ta överhanden över alla andra smaker. Men natriumtabletter verkar bara innehålla 0,5 gram per tablett, eftersom det är tänkt till människa, så då blir det typ 40 tabletter, minst, per dag, känns lite väl dyrt faktiskt. Jag får nog prova att blanda salt med typ sirap, för det har jag hemma, och ge med spruta i munnen, hon är inte alls omöjlig att spruta i munnen så det borde fungera en tid i alla fall. Men då blir det väl som saltpasta och enligt Cheval_Elin har det mycket sämre effekt :confused:

Vad finns det för elektrolytblandningar på marknaden? Finns det något i flytande form? Verkade det smakligt? Svårt att säga förstås :crazy: Tyvärr bor jag lite avsides så här omkring finns inte så många foderåterförsäljare och de som finns har inte så mycket i lager. Dessutom så verkar alla foderåterförsäljare helt övertygade om att deras produkter äter ALLA hästar....utom min som inte äter nåt

Senast ändrad:
@Snowball

Du får väl beställa på nätet eller något helt enkelt.
Vet inte exakt vad det finns för grejer på marknaden men några jag hittar/vet är:
Krafft Svettersättning.
Everyday Electrolyte - som även innehåller smaksatt dextros, kanske kan vara ngt för kräsna hästar?
Vitargo Electrolyte - citrus smak på den, tyvärr även sötningsmedel (aspartam).

Sen finns det väl en hel drös till kan jag tro, googla runt lite vetja.
Ang saltpasta är det iaf inte något jag skulle prova. När jag gick ridlärarutbildningen läste vi om en undersökning (minns inte vem som gjort den eller vilket år, tyvärr) där de provat olika sätt att få i hästar salt efter hård ansträngning. Snabbast återhämtade de sig om de fick fysiologisk koksaltlösning (9 g salt/l vatten) att dricka (förstås hade de även tillgång till vanligt vatten), näst bäst var att ge salt i fodret och det allra sämsta var att ge saltpasta direkt i munnen; det gav i princip ingen effekt. Anledningen till det skulle vara att kroppen uppfattade saltpastan som ett överskott på salt, och därför började avge mer i urinet.

Min häst började äta upp sitt salt (innan dess åt hon så mycket hon själv ville, inte så mycket hon fick i krubban) när hon började få vetekli; det var visst tillräckligt gott... ;-)

Kan det varit detta ni läste?

Hur märker man om hästen har saltbrist?

"Hästens blod har en högre halt av natriumklorid - dvs koksalt - än vad människan har. När hästen svettas förlorar den därför förhållandevis stora mängder koksalt. Dessa mängder tas i första hand från blodet. En häst som arbetar hårt under en timme kan förlora upp till 130 g koksalt. Natriumklorid är således den viktigaste elektrolyten. Brist på natrium kan leda till minskad blodvolym. Vid långvarig brist påverkas kroppens förmåga att hålla kvar vatten och kroppsvikten sjunker.

Obehandlat kan uttorkning leda till muskelkramp, bristfällig syre-, energi- och vätske- transport genom kroppen, njurproblem, oförmåga att svettas, dålig återhämtning efter ansträngning och flera andra problem.

SLU redovisar också en undersökning på långdistanshästar:

Sämst klarade sig de hästar som bara druckit vatten."

Citat ur studien jag länkat till här ovan.

Den studien med saltlösning, saltpasta osv var på vätskeintaget. Hästarna ökade inte vätskeintaget alls med saltpasta (men med saltlösning).

Men handlar det om att ge en hobbyhäst som dricker som den ska sitt underhållsbehov av salt är saltpasta/salt i spruta i munnen ingen fara. Däremot ät man mest troligt grymt impopulär hos hästen efter några dagar...

Nej, det är klart att det blir mycket större negativ effekt på en travare efter ett lopp än på en hobbyhäst. Däremot måste det ju gälla även för hobbyhästen att "den starka koncentrationen påverkar de hormonsystem som reglerar vätskebalansen", det kan ju inte vara särskilt nyttigt.

Beroende på hur mycket du ger. Koncentrationen är samma om de slickar saltsten än om du gör pasta med vatten av samma mängd.

Försöken är ju med betydligt större mängder än vad basala underhållsbehovet är - i och med att det är större mängder de förlorat.

Liknande trådar

Foder & Strö Har ny häst sedan i höstas, valack, sju år. Han vill varken ha mineralsten, saltsten eller himalayasaltsten. Jag har köpt fodersalt att...
2
Svar
31
· Visningar
1 936
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst har inte ätit kraftfoder sedan hon fick fång, men nu har jag märkt att hon har svårt att få i sig tillräckligt med mineraler...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 928
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 263
Foder & Strö Hur vet man att hästen behöver extra salt i fodret, att den helt enkelt inte får i sig tillräckligt av saltstenen? Mitt sto svettas...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 368
Senast: miiiiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30