"Kraftfoder" till fånghäst?

Sv: "Kraftfoder" till fånghäst?

Care4Life har ju ingredienslista utskrivet. Echinacea bland annat. Men annars finns ju "hackad gammal slåttervall" dvs Agrobs Pre Alpin (www.agrobs.de). Jag skickade efter fullständig artlista en gång, det är samma arter som i en gammal svensk hävdad äng. Dock så är en del av fodrena väldigt järnrika, men de flesta sorterna innehåller åtminstone varken spannmål, soya eller sockerbiprodukter (tror att nån pellets har lite spannmål dock).

Jag har gett 100g Grönmysli (två nävar) som krubbskrammel för att blanda med vatten och mineraler. Arab och tinker suger upp det :-).

Linfrö innehåller cyanogena glukosider (hoppas jag stavade rätt nu...), och de kan bilda cyanid i reaktion med vatten.

Och jag som alltid lärt mig att det är just pga det som man ska behandla linfö med vatten :crazy: För att bli av med den risken alltså.

Tur att jag inte ger min häst linfö i någon form så jag inte gjort fel, men kunde inte låta bli att reagera på det :o

Och jag som alltid lärt mig att det är just pga det som man ska behandla linfö med vatten :crazy: För att bli av med den risken alltså.

Tur att jag inte ger min häst linfö i någon form så jag inte gjort fel, men kunde inte låta bli att reagera på det :o

Stämmer ju till viss del, det är hett vatten man använder :-)

Från Livsmedelsverket (http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/):
Potentiella risker med intag av linfrö

Som framgått ovan, kan innehållet av cyanogena glykosider i linfrö innebära en potentiell hälsorisk. Det är av betydelse för bedömningen av eventuella hälsorisker om linfröna intas hela eller krossade/malda. Intag av krossade eller malda linfrön medför nämligen högre exponering för cyanid i jämförelse med intag av hela linfrön (3).

Traditionell användning av helt linfrö, 1-2 msk som laxativ, kan anses riskfritt. Inga toxiska effekter är kända vid denna dos.

Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning, men innebär knappast någon risk för akut förgiftning. Vid sjukdom eller undernäring (fasta) kan dock kroppens förmåga att avgifta cyanid vara nedsatt. En person som tuggade på 150 ml linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen (1).

Cyanidinnehållet i krossat linfrö förefaller i hög grad att reduceras vid bakning. Enligt (5) kunde inte cyanid påvisas i bröd respektive muffins med krossat linfrö efter gräddningen.

Så det där med vattnet vet jag inte alls om det stämmer, men däremot ska man vara försiktig med krossade linfrön, och om man använder dom ska man definitivt värma upp dom först :).

Min "fångponny" får speedy beet. Men då jag hade väldigt dåliga värden på höet förra vintern kompletterade jag med Fibergi Musli. Har funkat perfekt. Lågt socker i det och det mesta hon behövde kompletterades. (uträknad foderstat)
Är väldigt små mängder som ska ges, i hennes fall bara 2 dl per dag.

Senast ändrad:

Nu är det inte den "vanliga" Fibergin jag ger min ponny, utan koncentratet. Den är havrefri, och innehåller Diamond V (fermenterad jäst som är bra för magen)

Jag fodrade min förra häst med Fibergi Låg i alla år. Han hade tidigare mycket problem med kolik, men inte några problem alls sen jag började med det fodret. Skönt att slippa dutta med olika ingredienser när man bara har två hästar i stallet + att det innehåller linfröpellets som han behövde för att hålla igång magen.

Senast ändrad:

man kan inte bara vräka ur sig att "Fibergi är bra", dels för att det finns flera olika varianter och dels för att kolhydratinnehållet inte är särskilt lågt om man ser till dess beståndsdelar.

Det koncentrat du använder ser i mina ögon ut att innehålla massor av kolhydrater, då dess båda huvudingredienser gör det. Det hade inte varit mitt förstahandsval till en fånghäst.
Det är bra att det funkar för dig, men kan mycket väl vara det som gör att någon annan häst "tippar över" och får fång.

Jag skrev inte att "Fibergi är bra" Jag skrev att det fungerar bra för mig. Finns säkert andra färdigfoder som är bra eller bättre. Däremot skulle jag aldrig fodra med pelletrererade produkter om de inte är blötlagda (ex Krafft Grov) Har sett foderstrupsförstoppning på nära håll för många gånger.

På tal om fång... Min häst stod på boxvila med medicinering, bla i Slöinge under totalt 4 månader förra sommaren (enbart 1 mm sula kvar och kraftig rotation) och jag läste allt jag kom över när det handlar om fång. Och blev väl efter det rätt insnöad på att kraftigt gräs (klöver) var utlösande faktorn i hennes fall. Det mest jag läste då var att proteinet inte är skadligt utan fruktan... Så då snöade man så klart in på vilket väder och vilka tider på dygnet som gräset var minst farligt...

Idag läste jag detta, http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/forskningskollen-fang-ett-symtom-snarare-an.htm

Intressant läsning tycker jag. Ska se till att köpa nästa nummer av tidningen. Idag tror jag att det var andra saker som utlöste vår ponnys fång. I sommar har hon gått på magert bete hela sommaren (och fått sitt vanliga foder upptill) och har inte haft några tendenser alls.

Detta var för en gångs skull en intressant artikel om laminitis/fång på svenska. Inte ofta man ser detta! En liten kommentar om fruktan. Man säger i artikeln följande:

“Däremot spekulerar de i om fruktanerna kan utlösa insulinresistens hos känsliga individer eftersom det har visats i försök på andra djurslag att fruktos kan ha en sådan påverkan.”

Fruktan hydroliseras inte till fruktos utan fermenteras till laktat i hästens grovtarm. Fruktan ger inget insulinsvar och påverkar inte insulinresistensen. Det finns inga som helst belägg för detta påstående.

Det som är intressant i artikeln är följande:

“Forskarna verkar ha hittat en gemensam nämnare mellan alla tre typerna, nämligen minskat blodflöde i hoven. Vid blodförgiftningsrelaterad fång får blodet svårare att passera hoven eftersom venerna i benet drar ihop sig. Tidigare studier har visat att i vävnad som kontinuerligt utsätts för höga koncentrationer av insulin, som vid hormonrelaterad fång, mister blodkärlen sin förmåga att utvidgas. Också vid överbelstningsfång finns ett minskat blodflöde genom hoven och det skulle alltså kunna förklara varför symtomen på dessa tre sjukdomstillstånd blir så lika.”

Detta är vad jag länge har misstänkt. Det finns så mycket som pekar på att kontraktion av blodkärlen är den inledande mekanismen till laminitis/fång. Detta förklarar också varför så många hästar får laminitis/fång på vintern trots att den är satt på en foderstat med låg socker- och stärkelsehalt.

Jag har också kommit till den slutsatsen, dels genom erfarenhet och dels sånt jag läst och sett (bla venogram av frisk hov vs fånghov), och har numera alltid tjocka paddar och fleecelindor på min häst med PPID vintertid, båda i hagen och i stallet.

Det skulle också till viss del förklara varför barfota hästar verkar klara sig bättre, de har mkt bättre cirkulation i hoven jmf med de flesta skodda hästar. Och att det är viktigt med motion och rörelse för att skapa bättre blodflöde i hoven.

Inom örtmedicinen har hagtorn länge använts mot fång, den är just kärlvidgande.

Tror inte det, för människor är det en ört som det har forskats mkt på och det är en säker ört som man kan använda i många år. Har aldrig läst om några negative biverkningar på hästar. Vissa vill ju inte ge örter pga att de innehåller socker, men det är helt obetydligt eftersom mängden man ger är så liten. Blanda med betfiber så har man helt eliminerat det problemet.

Strålande! Ska genast beställa.

Såg på en webshop "Dosering häst: 2 msk blandas i kraftfodret"

Är det den gängse doseringen?

Är det stor skillnad i kvalitet på olika fabrikat?

Inom örtmedicinen har hagtorn länge använts mot fång, den är just kärlvidgande.

En ört som har visat sig ha utmärkt vasodilaterande effekt (kärlutvidgande effekt) och där det finns positiva studier på IR-hästar är Jiaogulan (egentligen Jiao Gu Lan eller Gynostemma pentaphyllum ) som är en kinesisk ört.

Jag ger själv denna ört till min häst vid hastiga köldknäppar trots att han inte är IR.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har ett litet halvblod som hade fång för några år sedan. Har nu svårt att få upp hullet på henne - eller egentligen har hon...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama