Sv: "Kraftfoder" till fånghäst?
Tack för info :-)
Tack för info :-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Linfrö innehåller cyanogena glukosider (hoppas jag stavade rätt nu...), och de kan bilda cyanid i reaktion med vatten.
Och jag som alltid lärt mig att det är just pga det som man ska behandla linfö med vatten För att bli av med den risken alltså.
Tur att jag inte ger min häst linfö i någon form så jag inte gjort fel, men kunde inte låta bli att reagera på det
Potentiella risker med intag av linfrö
Som framgått ovan, kan innehållet av cyanogena glykosider i linfrö innebära en potentiell hälsorisk. Det är av betydelse för bedömningen av eventuella hälsorisker om linfröna intas hela eller krossade/malda. Intag av krossade eller malda linfrön medför nämligen högre exponering för cyanid i jämförelse med intag av hela linfrön (3).
Traditionell användning av helt linfrö, 1-2 msk som laxativ, kan anses riskfritt. Inga toxiska effekter är kända vid denna dos.
Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning, men innebär knappast någon risk för akut förgiftning. Vid sjukdom eller undernäring (fasta) kan dock kroppens förmåga att avgifta cyanid vara nedsatt. En person som tuggade på 150 ml linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen (1).
Cyanidinnehållet i krossat linfrö förefaller i hög grad att reduceras vid bakning. Enligt (5) kunde inte cyanid påvisas i bröd respektive muffins med krossat linfrö efter gräddningen.
Stämmer nog inte så bra, med tanke på att dess huvudingredienser är havre och korn, med en hel del stärkelse i. Och dessutom tillsatt melass.Fibergi är bra för fånghästar har jag för mig
Måste du ha färdigfoder?
Jag ger min häst lusern och vetekli som jag blandar tillskotten med.
Inom örtmedicinen har hagtorn länge använts mot fång, den är just kärlvidgande.