"Kraftfoder" till fånghäst?

Sv: "Kraftfoder" till fånghäst?

Köper du det från utlandet?

Jag hittar bara en massa teer när jag söker på svenska. Man kanske kan ge hästen innehållet i tepåsen?

Men jag förstår inte varför man vill ge en känslig häst följande;

Sojaskrå pellets, alfalfa pellets, sockerbeta, mikroniserade ärtor, sojaolja, mikroniserad sojaflingor, melass. dikalciumfosfat, vitaminer och mineraler, bioplex mineraler, kalksten, salt

Är bra mycket enklare att själv blanda den krubbmat hästen behöver. Då har man också full kontroll på vad hästen får att äta.

sockerbeta/melass kommer man tyvärr inte ifrån i färdigblandat foder. ärtor o soja är istället för typ havre o dyl. Re-leve är ett energirikt foder men socker och stärkelselågt. Jämför med andra foder som ska vara det så ser du att det är stor skillnad. Sen kan ju jag bara se på min häst som mår väldigt bra på det. Hade han inte fått något alls så hade han vart ett benrangel med buk-mage...
Sedan han började med det fodret, tillsammans med medicin har han nu normalvärden.

I början fick han endast riskli och vitaminer men det åt han inte så detta blev min räddning. Vill man inte ha ett energirikt foder så är Shape-up bra.
http://www.saracen.se/shape-up3.php

Jag menar inte att andra färdigfoder är bättre.

Jag blandar själv av rena fodermedel. Skulle aldrig få för mig att köpa färdigfoder. Dels för att det alltid finns oönskade ingredienser och dels för att det blir väldigt mycket billigare att blanda själv.

Det kommer man visst undan, det går alldeles utmärkt att göra pellets med olja som bindemedel istället för melass.

Hur kan du rekommendera ett foder med 8.7% stärkelse till hästar med fång och PPID? Sockerhalten har de inte ens uppgett, men den lär vara minimum 5%, troligtvis mer. :banghead:

Huvudingrediensen är dessutom soja, känns inte vidare lyckat att ge till hästar som redan har stora problem med sina hormoner... :crazy:

Nä, det kanske inte passar alla ston. Min kompis häst har fått re-leve för hon gick ner så i vikt när hon var skadad. Det är ett varmblod som redan är väldigt het så detta foder funkar jättebra på det. Verkar inte som hon har det jobbigt hormonellt heller.

Jag är absolut ingen expert, men jag ger ju hellre detta foder än typ bara lucern. Jag ser på min häst, som HAR PPID, att han mår väldigt gott av det. Hans päls har blivit sundare och han både är och ser gladare ut.
Sen, visst, har man en fånghäst som är väldigt känslig så borde väl den kanske bara äta grovfoder och då inte hösilage - då det innehåller mer socker än vanligt hö. Men det vet väl du redan om. :meh:

Vad blandar du för något då? Jag är väldigt intresserad av foder och jobbar till viss del med det så skulle vara intressant att höra. :)

Min häst får lusern, vetekli, potatisprotein, linfröolja och bryggerijäst. Därutöver mineraler. Det är vad som passar bäst till höet jag har nu. Blir en del säckar och hinkar att pysta med men det är helt ok för mig.

Sen det där med att fånghästar inte bör äta hösilage är inte sant. Det är inte mer socker i hösilage än i hö. Snarare så går det åt lite socker i ensileringsprocessen men det är försumbart.

Ok!
Det var min veterinär som sa, men visst. Det finns säkert delade åsikter om det.

Det var vad min vet. också sa, trots att min ponny är väldigt dammkänslig tyckte hon att jag skulle fortsätta med torrt hö..

Det var vad min vet. också sa, trots att min ponny är väldigt dammkänslig tyckte hon att jag skulle fortsätta med torrt hö..

Det finns många uppfattningar om ensilage eller inte.
Jag tror att det handlar om att många inte klarar av att bedöma kvaliten på ensilerat foder. Men det är min egen privat uppfattning grundad på egna erfarenheter från stall och foderleverantörer i min närhet.

Ett bra ensilage/hösilage är säkert helt OK för vilkem häst som. Sedan kan det vara så att ensilerat foder innehåller mer socker än ett torkat hö. Det kan u skördas under andra förhållanden.

Om man har en häst med hostproblem ska man inte ge torrt hö. Om den nu av ngn, kanske okänd anledning inte kan äta ensilerat gräs så ska man kanske ifrågasätta situationen. Ibland finns det ingen bra lösning utan bara en som är mindre dålig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har ett litet halvblod som hade fång för några år sedan. Har nu svårt att få upp hullet på henne - eller egentligen har hon...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama