Svårt att få i häten salt?

superstar

Trådstartare
Nu behöver jag era bästa knep! Min häst svettas MYCKET men är så svår att få i salt. Blandar jag det i betfor/lusern/annan gegga äter hon det inte och hon slickar bara på saltstenen i perioder. Jag ger henne de mineraler jag hittar som innehåller mest salt, men det är ju ändå så små mängder. Tidigare kunde jag ge salt direkt i krubban och hon slickade glatt upp dem men nu är det stopp...

Vissa säger att de känner av detta själva och det är därför hon slickar i perioder på stenen men det har jag svårt att tro, är det inte "allmänt känt" att hästar som svettas mycket behöver extra tillskott?

Om du ger dagligen vänjer j hästen sig vid att maten smakar salt. Börja med bara lite grand och öka dag för dag tills du nått den mängd hästen behöver. Ger du bara då och då är det svårare att få dem att äta det - allt som är förändrat är potentiellt livsfarligt när man är häst ;)

Ska börja ge min häst salt i fodret från idag, börjar med en skvätt i blötlagd havre (till och med finadyne som smakar peck slank ner med havre och en klutt äppelmos) och äter han inte då får jag prova med litegrann i betfor eller tillsammansmed äppelmos.

Är ganska säker på att hästar som förlorat mkt salt och vätska kan ha svårt för att komma igång att dricka igen, därför är det viktigt att de får i sig minst en underhållsdos varje dag.

Om du ger dagligen vänjer j hästen sig vid att maten smakar salt. Börja med bara lite grand och öka dag för dag tills du nått den mängd hästen behöver. Ger du bara då och då är det svårare att få dem att äta det - allt som är förändrat är potentiellt livsfarligt när man är häst ;)
Det var precis så jag gjorde, men får nog backa tillbaka till mindre mängd igen då... Egentligen får hon inget annat än grovfoder, men lite betfor är det ju klart värt att ge för att få i saltet...

Jag fick börja med minilite och öka. Ger det i blöt lucern.

Men jag vet vissa som ger saltvatten, och där hästarna gärna dricker det efter träning (även hobbysådan). Värt prova? Du ska alltså inte salta allt vatten, utan erbjuda saltvatten vid sidan av det vanliga.

För en häst som rids av "amatörer" för normal konditions träning, hoppning och dressyr brukar det finnas tillräckligt med salt i de kraftfoder man köper idag för det dagliga underhållet, finns i princip ingen anledning att komplettera med annat än en saltsten ute och inne om man inte rider på SM- och internationell nivå.

Tittar ni på innehållsförteckningen brukar det stå antigen Natriumchlorid eller NaCl xxx gram/enhet

För en häst som rids av "amatörer" för normal konditions träning, hoppning och dressyr brukar det finnas tillräckligt med salt i de kraftfoder man köper idag för det dagliga underhållet, finns i princip ingen anledning att komplettera med annat än en saltsten ute och inne om man inte rider på SM- och internationell nivå.

Tittar ni på innehållsförteckningen brukar det stå antigen Natriumchlorid eller NaCl xxx gram/enhet

För det första får hästen inte kraftfoder, som jag skrev, och för det andra måste det ju handla om hur mycket hästen svettas, inte vilken nivå man tävlar på?

Som jag skrev i början så svettas denna häst riktigt mycket, ett lugnt pass är hon åtminstone rejält blöt på halsen och under sadeln och ett par gånger i veckan är hon löddrig över hela kroppen. Så nog tror jag att hon behöver salt...

Då brukar inte behovet finnas för hästen. Är du osäker så be veterinären att ta ett blodprov, då för mycket salt är mer skadligt än för lite.

Mja min häst har alltid haft saltsten både ute och i box men trots att hon inte tränades eller svettades fick hon ändå natriumbrist, hon gillar helt enkelt inte salt och använder inte saltstenen alls tydligen.

Och nu har jag samma dilemma. Denna häst är helt övertygad om att gräs och hö är tillräckligt och då de nu fått gå i gräshage tvärvägrar hon att äta något som helst annat. Hon brukar få lite betfor och havre just för att salt och mineraler ska slinka ner men nu rör hon inte maten. Mineraler är för övrigt enligt henne riktigt äckliga :yuck: Och hon behöver definitivt inte en massa kraftfoder bara just salt och övriga mineraler så hur får man i dom det de behöver då?

Blanda salt i vattnet kanske (inga mängder till att börja med, men öka efter hand som hästen vänjer sig vid vattnet) , eller ge "svettersättning" . Ju mer salt hon får i sig desto mer kommer hon att dricka (svettersättningen gör också att hästen dricker mer).

Så länge hästen har fri tillgång till färskt vatten kan man inte överdosera salt.

Då brukar inte behovet finnas för hästen. Är du osäker så be veterinären att ta ett blodprov, då för mycket salt är mer skadligt än för lite.

Hästar svettas inte som människor och så länge en häst har fri tillgång till vatten kan man inte överdosera salt, eftersom de kissar ut överskottet.
Till skillnad från människor (som bara avger salt i början av svettningen, för att spara på kroppens saltlager), avger hästar salt under hela svettningen och kan således göra av med hela lagret.
Har själv haft ett antal hästar som behövt extra salt i fodret, men inte haft några problem att äta det.

då för mycket salt är mer skadligt än för lite.

Överdosering är rätt svårt hos människor då kräkningar och törst oftast stoppar det innan det blir akut och för lite salt är absolut inget att ignorera då det kan sluta riktigt illa!
Minns tydligt ett av de första åren vi arrangerade Ironman här i Kalmar då ett ganska stort antal aktiva hamnade på sjukhus under löpningen (sista delen i tävlingen), och det var inte p.g.a. vätskebrist som många trodde utan p.g.a. hyponatremi = saltbrist, kroppen lägger bara av och du kan få bl.a. allvarliga hjärnskador p.g.a. hjärnödem.

Artikel i ämnet

Kom nu ihåg att detta gäller människor. Hästar kan, som jag nämnt, inte överdoseras, men brist på salt är inte bra för dem heller.

Senast ändrad:
Det kan jag känna ganska ofta faktiskt att jag behöver salt, jag dricker rätt mycket men om jag inte också äter något salt (tex på tävling har jag nästan alltid salta cashewnötter med mig) så blir jag alldeles skakis och helt matt i kroppen.

Men hur får man i en häst salt som inte vill ha salt?

Men hur får man i en häst salt som inte vill ha salt?

Jag skulle som sagt börja ge vatten i hink och tillsätta salt där i (börja med lite och sedan öka dosen efter hand), dricka måste och kommer hästen alltid att göra.
Har för mig att landslaget i fälttävlan gjorde så vid OS i Sydney, för att få i sina hästar mkt salt innan starten (det var ju så varmt).

Jag skulle som sagt börja ge vatten i hink och tillsätta salt där i (börja med lite och sedan öka dosen efter hand), dricka måste och kommer hästen alltid att göra.
Har för mig att landslaget i fälttävlan gjorde så vid OS i Sydney, för att få i sina hästar mkt salt innan starten (det var ju så varmt).

Min har både vattenkopp och hink, föredrar hinken men har inga problem att dricka ur koppen, så nu ska jag pröva ha salt i vattnet i hinken så får vi se...

låter ju kanon, men om hon nu avskyr saltet så mycket, finns ju risken att hon bara dricker ur koppen och då spelar det ju ingen roll, i så fall får du väl koppla ur vattenkoppen ett litet tag....

Min häst har vattenhink problemet är att hon dricker helst ute i hagen och hur vet man då att de verkligen får i sig tillräckligt? Hon har ätit salt i maten men de senaste dagarna vill hon inte ens ha sin mat då gräset har börjar växa och det är tydligen så mycket godare. Snart får jag väl allvarligt fundera på natriumtabletter då det är natrium som behövs inte NaCl egentligen är väl själva kloriden onödig det är natrium som är det viktigaste? Eller smakar rena natriumtabletter salt också? Och om hästen inte dricker tillräckligt så är väl risken för kolik ganska stor?

Liknande trådar

Foder & Strö Har ny häst sedan i höstas, valack, sju år. Han vill varken ha mineralsten, saltsten eller himalayasaltsten. Jag har köpt fodersalt att...
2
Svar
31
· Visningar
1 936
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst har inte ätit kraftfoder sedan hon fick fång, men nu har jag märkt att hon har svårt att få i sig tillräckligt med mineraler...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 928
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 263
Foder & Strö Hur vet man att hästen behöver extra salt i fodret, att den helt enkelt inte får i sig tillräckligt av saltstenen? Mitt sto svettas...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 368
Senast: miiiiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30