Svårt att bli fodervärd åt hund?

lakrits

Trådstartare
Då det tyvärr inte funkade med vår stora kille så fick lämna tillbaka han till uppfödaren (min vän) för en tid sedan.
Hemma har vi nu vår underbara lhasa apso/papillon tant på 9 år.
Vi vill ha två hundar, framförallt för att det inte ska bli helt tomt när den gamla försvinner så småningom.

Jag funderar nu på om man kanske skulle bli fodervärd åt en hund först för att sedan köpa den längre fram..är detta något som sker inom hundvärlden?
Inom hästar gör det ju det.
Sedan vore det också ett sätt och se om vår tik vi har nu funkar med den nya i så fall. Hon trivdes inte med den stora vi hade men det var en hane samt att han var stor..tror det har med det att göra.

Är det svårt att bli fodervärd? Är det kanske inte lika vanligt inom hundar?

Sv: Svårt att bli fodervärd åt hund?

Blir man fodervärd, så är det sällan man får köpa lös hunden.

Ideén med att ha fodervärd som uppfödare, är ju att man har möjligheter att avla på hunden..

Blir man fodervärd, så är det sällan man får köpa lös hunden.

Ideén med att ha fodervärd som uppfödare, är ju att man har möjligheter att avla på hunden..

Men oftast är det väl så att hunden blir fodervärdens egen efter att uppfödaren fått ta ett X antal kullar på/från hunden inom en viss utsatt tid.

??

Så är det alltid, inte bara oftast :p

I fråga om tik, så blir hunden fodervärdens efter 2 valpkullar eller när hunden fyller 5 år. På hanar regleras det annorlunda, men det vanligaste enligt min erfarenhet är 6 kullar innan hanen fyllt 6 år

Ja men det var just nåt i den stilen jag hade för mig att det var:p

Lite trådkap. (sorry TS)
Men hur blir det eg. när man är fodervärd åt en tik (eller hane).
När tiken är parad och dräktig, ska hon föda valparna hos uppfödaren eller kvar hemma hos fodervärden? Likaså hanen, är det uppfödaren som 'tar' med hanen till tiken för parning och vice versa, eller, hur är det?
Och så klämmer jag in en sista följdfråga, är det uppfödaren som Väljer valpköparna?

Det vanligaste är att tiken kommer till uppfödaren 2 veckor innan valpning, valpar där och är där under tiden med valparna. Likaså är det vanligast att hanen åker till uppfödaren för att para de tikar som ska paras.

Dock kan tiken valpa hos fodervärden om det är extremt långt dem emellan och om transporteringen är ett problem. Detta är även ok från SKK's sida. Det är ett faktum, inte ett antagande från min sida, då jag diskuterat detta med juridiska på skk!

MEN, det är alltid uppfödaren till valparna som har kontakt med valpköpare, skriver alla papper etc.
I fråga om det, får inte fodervärden göra något för då räknas det som bulvanuppfödning, vilket bryter mot skk's regler och dessutom oftast leder till uteslutning ur skk..

Aha okey. Då förstår jag, Tack! :)
Har nu äntligen efter "alla dessa år" fått detta klart för mig *Yeey*:D

I fråga om det, får inte fodervärden göra något för då räknas det som bulvanuppfödning, vilket bryter mot skk's regler och dessutom oftast leder till uteslutning ur skk..
Vad menas med det?:o

Att någon föder upp valpar och säljer åt en annan uppfödare, som tar merparten av pengarna för valparna. Big nono :devil:

Sedan om man har bra kontakt med sin uppfödare och enligt denne är tillräckligt kunnig och duktig få ha tiken under dräktighet och valpning, likväl som att tikägare kan få komma till fodervärden med sina tikar för parning..
Alla papper handhas av uppfödaren och likaså går alla pengar till uppfödaren i båda fallen.

Been there, done that :D

I gengäld får jag använda hanen på mina egna tikar utan kostnader :angel:

Ok....jag förstår vad du menar.

Attans också....
Iofs så skulle det ju vara ok också...för det är en tik vi vill ha...men å andra sidan vill vi kunna köpa henne om vi ser att det fungerar osv.

Jag som uppfödare skulle knappast vara villig att sälja tiken som är på foder. Anledningen till att ha hundar ute på foder är ju som sagt att man som uppfödare vill avla på just den tiken..

Fråga, du som är insatt:

Många uppfödare vill ju att foderhundarna ställs ut, kan uppfödaren kräva att fodervärden tar hunden på utställning eller ligger det i uppfödarens ansvar att se till att detta blir gjort?

Har en bekant som råkat i tvist om detta. Dock tycker jag väl själv att det är sådant man reder upp innan man hämtar hem en hund.

Kräva kan man aldrig göra, men det är ju underförstått att man som fodervärd ska meritera hunden om inget annat skrivs in i kontraktet.

Mycket klantigt av uppfödaren att inte ha klarat ut detta innan h*n satt ut hunden på foder till din bekant och lite synd att din bekant inte frågade om detta.

Nu får de ju båda försöka kompromissa och göra det bästa av situationen.

Tycker också att det är hemskt klantigt av båda parterna, för mig har det alltid vart underförstått att fodervärden visar intresse i hundens meritering.

Kan du inte ta kontakt med ett hundstall? Där har man ju ofta möjlighet till att ta hunden på prov eller lämna tillbaka den om det verkligen inte fungerar hemma.

Jag har kikat runt lite på sådana också.
Problemet är väl att vi vill ha en liten hund..ras spelar inte så stor roll egentligen och de har mest stora hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 491
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30