Svårställd höger

M

Maowlin

Hej!

Jag har inte ridit regelbundet på ett par år och har nu äntligen hittat medryttehäst igen. Hästen är en stor häst, ca 168cm, och jag är kort, 150cm. Han är 14 år och som jag uppfattar det, har varit försummad i största delen av sitt liv innan han kom till nuvarande ägare. Det medför att hans utbildningsgrad inte är speciellt hög. Eftersom jag inte har tillgång till ridhus än, så rider vi mest i skog och mark där det även finns ett par volter där man kan "jobba" hästen lite. Det framkom ganska snabbt att han är ruskigt svår att ställa höger, måste värmas upp i 30 min innan han börja mjukna överhuvudtaget.

Jag har ridit mycket unghäst tidigare och anser att jag har vana av "okunskap". Men även nu efter tre månader tycker jag fortfarade är väldigt svårt att ställa till höger. Vänster går bra och han är väldigt mjuk i kroppen och jobbar ordentligt med bakpartiet.

Han har blivit kollad av veterinär och kotknackare, enligt dem finns inget ryggproblem eller annat som ska störa.

Det jag letar efter är ifall någon har tips på bra övningar eller någon annan vinkel på problemet? Jag står på kö för att komma till instruktör, men det lär ta ett tag innan det blir verklighet..

Tack på förhand!

Sv: Svårställd höger

massera då och då, och stretcha efter ridpasset, kan göra underverk om stelheten beror på att han är kortare i musklerna på ena sidan, du kommer också märka allt eftersom om han blir smidigare eller ej..
sedan kan du värma upp med att t.ex ge er ut i svårare terräng, så han får fokusera på att lyfta på benen ordentligt, och på det sättet få effektivare uppvärmning för hela kroppen än att bara rida rakt fram.
fokusera inte så mycket på att stärka den svaga sidan, utan på att han ska bli någorlunda liksidig, så rid t.ex åttvolter och fokusera på att behålla en jämn och stadig form oavsett varv, då blir det inte heller lika jobbigt för hästen som om ni bara tränar de svaga delarna :)

Sv: Svårställd höger

Tack för bra tips! Du har nog rätt i att inte fokusera på den svaga sidan. Ska tänka mer på det!

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Långt! Jag lämnade iväg en häst för utbildning under hösten och vintern. Tanken var att han skulle utbildas och och matchas för...
Svar
18
· Visningar
2 373
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama