Svårrakad häst

M

Mato

Hur gör ni när ni rakar era hästar, som kanske inte uppskattar det så mkt? :D

Har ni några bra knep? Hästen i fråga är mest dum och plöjer rakt fram, okontaktbar. Bremsen funkade ganska bra i början, men när hon sedan fortsatte på samma sätt funkade den inte längre..

Vad kan man göra för att förbättra situationen? Vill helst inte ta ut vet som ger lugnande om det inte är sista utvägen.. :)

Sv: Svårrakad häst

Du får träna hästen med olika övningar.. funkade på en ponny som fick panik när han skulle klippas.

Först kan du stå brevid hästen och låta som en klipp maskin... ;) låter löjligt men de funkar.
Sedan kan de vara bra om du har en gammal rakapparat ngn stans. som du kan sätta på men som inte klipper... sätt på den när hästen står i boxen å stäng av ibland... starta och stäng av ngr gånger. sedan kan du låta som en klipp maskin igen och dra rakapparaten på hästen. glöm inte att berömma när hästen står still. Sen kan du sätta på rakapparaten och stryka den på hästen.

Detta tar sin tid och går inte på en dag. utan varje grej får du göra i ca en vecka kanske beroende på hur hästen reagerar. den sista övningen där du sätter på rakapparaten och stryker mot hästen är bra och träna längre än en vecka... du behöver ju inte träna de varje dag. Bra och ha tålamod för de kan ta lång tid. Men jag lovar att de funkar... iallafall på den ponnyn vi tränade. :banana:

och väldigt mkt beröm är ett måste.. =)

Hur gör ni när ni rakar era hästar, som kanske inte uppskattar det så mkt? :D

Har ni några bra knep? Hästen i fråga är mest dum och plöjer rakt fram, okontaktbar. Bremsen funkade ganska bra i början, men när hon sedan fortsatte på samma sätt funkade den inte längre..

Vad kan man göra för att förbättra situationen? Vill helst inte ta ut vet som ger lugnande om det inte är sista utvägen.. :)

Okej! Jag har provat att låta som en, har provat att bara röra den på henne utan att den är på, strykit och så. Det är till själva grejjen att den ska vara på och röra henne som hon plöjer iväg. Men du har nog rätt, jag ska försöka vänja henne under en tid så att hon förstår att den inte är farlig. Hon är faktiskt värre när man är två och en håller i och den andra håller i rakapparten.
Jag provade själv ett tag då var hon mkt lugnare fast då hade jag önskat att jag hade tre händer. För det gick inte så bra att både hålla i och raka. ;)

Imorn ska jag iaf prova med två svampar i öronen. Får se hur det går! :D

Intressant tråd :D

Min e likadan.. men han e dock inte speciellt rädd för klippmaskinen, utan när han ser håret falla av... fåfäng som han är ;)
nä men det förstår väll vem som helst att det skulle vara obehagligt om nån rakade av ens hår.. ujja ujja :rofl:

Ringer veterinär som drogar med Domosedan och Turbogesic som man använder vid kastration av hingstar om hästarna är väldigt rädda och upprörda över klippmaskinen för min och deras skull...

Det är ju bra att så bredvid och låta som en klippmaskin, beroende på hur knasig hon blir. Annars så kan man ha på klippmaskin när man gör vanliga saker, kan börja när hon står i boxen och käkar hö, och bara ha den på oftast så reagerar de inte då, men om hon gör fortsätt ha den på tills hon inte bryr sig ett dugg. Sedan ha den på när du borstar henne, sadlar osv. Brukar funka rätt bra, så länge man tar sig den tiden det tar för att öva.
Stoppa sedan bomull i örona på henne, och låt det ta den tid det tar, för mig tog det 2 dagar (såg till att det var lugnt i stallet) och 6-7 h sammanlagt då jag blev tvungen att låta svalna hela tiden, då han börja tycka det bli obehagligt. Kan låta som mycket jobb, men kommer bli väldigt skönt i framtiden när man har en sak mindre att oroa sig för. Att borsta hästen med klippmaskinen när, är nästan samma sak..

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 740
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: lirco11
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 484
Senast: Sesca
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 021
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar