Svårmotiverad hund

Mint

Trådstartare
Hej, hoppas på att kunna få lite tips här!

Jag har en tik på 6 år, jättesnäll, lugn och lite blyg och försiktig.

Jag tränar en del, lite lydnad, spårar lite på kul och höll på med agility ett tag.

Mitt problem är att hunden är otroligt beroende av godis vid träning.
Har jag en godisbit i handen gör hon vad som helst, snabbt och säkert. men utan den kan jag ibland behöva säga åt på skarpen för att hon ens ska sätta sig.

Leksak fungerar en liten stund, sedan är den inte rolig.
Beröm med rösten fungerar väl vid lugna övningar, typ platsliggning, men absolut inte när jag vill ha lite fart.

När jag tränar spår och agility blir hon glad och får lite mer fart, det är främst i lydnaden jag får problem. Visst, det kanske helt enkelt är så att hon tycker att lydnaden är trist, men när inte ens vardagslydnaden fungerar utan godis fungerar det inte...

Så, alla tips och förslag är varmt välkomna!

Sv: Svårmotiverad hund

Vad har du för leksaker? Kampar du med hunden, eller kastar du leksaker? Har du leksakerna framme jämt? Eller har du "speciella" träningsleksaker, som du bara använder när ni tränar?
Lite frågor för att kunna ge tips:idea:

Jag har både boll, som jag kastar, och en trasa som jag kampar med.
Har inge leksaker framme annars, bara några märgben.
Hon skulle nog inte leka med grejerna om de låg framme heller, är inte så intresserad. Det enda hon gillar är att släpa runt på pinnar i skogen. :)

Kasta fungerar bäst, kampa gör hon lite halvmotiverat och släpper sedan.

I den här tråden, "hur ska jag få min hund" finns en hel del bra tips:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=886624

Det du kan göra är att jobba mer med föremålsintresset. Belöna när hon kampar, även om det bara är för en kort stund. Det är alltid du som ska avsluta leken, en viktig regel som verkligen har fungerat på min hund!
Jag har en speciell kampleksak som jag BARA använder när vi ska träna. Den leksaken har jag lekt med själv i början, utan att han fått vara med. Sen har jag så smått börjat låta honom kampa med den, men bara jättekorta stunder och det har alltid varit jag som har bestämt när vi ska sluta. Detta har gjort att hans intresse för leksaken (och faktiskt föremål överhuvudtaget) har vuxit från noll till åtminstonde hyfsat bra.

Min hund har också alltid varit väldigt svårmotiverad, och han flackar med godiset också (vissa dagar duger varken godis eller leksak) och då har jag bara skitit i att träna dom dagarna han verkar "loj". Då har vi ägnat oss åt spår, hinderbanor eller ren motion istället. Kanske att fly problemet, men jag är av den åsikten att när man ska träna lydnad ska båda tycka att det är kul.

Lycka till:bump:

Precis som Priscilla säger går det att bygga upp föremålsintresse.

När du kommer hem och hunden varit själv/haft tråkigt -KAMPA! guud vad kul det är och när hon är som "villigast" ta den och lägg undan den, upprepa detta flera gånger om dagen när du vet att hon är lite uttråkad och ta alltid leksaken när det är som skojjigast...hon måste få ett sug efter den!

Kanske är du själv för tråkig under lydnaden? Det kanske behövs mer än bara leksak, du kanske måste bli helt galen i början för att hon ska märka hur kul det är?

Du kanske helt enkelt inte hitatt just den där super duper roliga leksaken? Boll, boll i snöre, pinne, pipleksak, strumpa,vante, petflaska, gammalt koppel, kamptrasa, konstig gummi leksak...har du prövat allt?

Det kan även tänkas (men behöver absolut inte vara så) att vardags uppfostran har glidit iväg, man ger hunden lite för mycket fritid och slappare gränser för den är ju "trots allt 6 år nu och jag vet att den kommer när jag ropar" det är värt att kolla över!

Har din hund för kul i övrigt? Den kanske ligger på gården eller strosar runt i stallet? Den kanske är med dig överallt? Då är det dax att ge hunden lite mer "tråkig tid" för att den ska uppskatta umgänget med dig mera!

Hoppas de gav nått! :idea:

Du har fått bra tips redan, jag vill bara kompletter med att jag hade tagit bort allt godis för en tid. Dels för att hon ska vänja sig av vid att vänta sig det men också för att det blir en utmaning till dig att hitta andra sätt att belöna henne på. ;)
Idag verkar det som att hunden lyder godisbiten, inte dig - så bort med konkurrensen. Och bygg upp en kontakt från början, utan snask. Har ni kontakt så kommer ditt beröm att få ett värde för henne och då behöver du inte "spela apa" för att hon ska förstå att hon varit duktig.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 251
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 032
Senast: Nova123
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 139
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka