Svårlastad ! med stort s

Sv: Svårlastad ! med stort s

AnneSofie skrev:
Förressten, ang transporten i hagen..är inte det lite farligt? Eller kör ni med hela bilen in i hagen och låter den stå påkopplad? Eller finns det nåt slags stöd man kan montera på? Jag tänker på risken att den välter utan bilen..

/AnneSofie som har noll koll på bilar+transporter :angel:

I välsorterade järnaffärer kan man köpa stödben som man kan sätta fast i ramn/underredet på transporten.

Har inte läst igeom hela tråden så jag vet inte om mitt tips är till någon större hjälp.

Iallfall så sysslade jag med lastträning en stor del utav somaren som varit. Min häst var otroligt knepig när det gällde lastning. Oftast fick vi in honom, men det tog tid, i genomsnitt 3 timmar varje gång, och då lastade vi ändå från stallet och med linor.

Det vi gjorde varje dag i somras när vi väl fått honom på plats var att vi körde ut honom i sommarhagen till allt de goda gräset och hans kompisar. Första gånger blev han mäkta förvånad :eek: då han slängde sig ur (sysslade med sånt oxå) och upptäckte bästa polaren brevid sig.

Detta gjorde ju att han förknippade transporten med något possitivt och lasttiden blev därför mindre.

Jag lider med dig. har många gånger själv stått med gråten i halsen och önskat att jag haft ett gevär så jag kunde skjuta honom. (OBS IRONI)

Hej korpen!
Mitt råd är att absolut INTE sätta några som helst "hingstbett" eller andra saker på din häst! Varför ska du det? Det är absolut onaturligt för en häst att gå in i en mörka och ostadig transport. har du mellanvägg?? ta bort den isåfall och pröva utan. Har du enaxlad transport eller boogie? Är trailen helt enkelt för liten för din häst? Öva från början istället! ta ett steg i taget, kanske tom inte ens lasta honom/henne och bara då på presseningar, gå igenom en trailen ( att du har urlastning fram) gör något kul av övningarna. Och ha inte bråttom. Stress, adrenalin och djur går inte ihop.
Om du har svåra problem så ta kontakt med en Bo Strange. Han håller till i motala och är utbildad av Kelly Marks i england, som även jag är men jag är ej färdigutbildad.
Men en sak att tänka på är att alltid ta säkerheten först, ha ALLTID hjälm och handskar. Och sätt inga rep, kvastar el dyl bakom hästen, en häst i panik är ingen man kan hantera. få honom/henne ist trygg med dig. så kan du alltid lite på din häst!

Bor du i dtockholmsområdet så kan jah hjälpa dig om du önskar det. Inget betalt förutom bensin pengar!
Lycka till!!
Martina Skoglund

Förslag: Plocka ur allt ur transporten. Ersätt bakbommen med en gummerad kedja med karbinhakar. Backa transporten intill stalldörren. Se till att en person går bakom hästen och ser till att det inte backar, ev. dutta med spö. Så fort hästen börjar gå på, tar personen bakom kedjan och går till andra sidan transporten. Förhoppningsvis hinner man sätta fast den, annars kan man hålla emot rätt bra. Hanskar är ett måste. Ge hästen mycket godis och beröm inne i transporten. När den står stilla, koppla av kedjan och backa ut när du bestämmer. Se bara till att det är en tillräckligt kraftig kedja, ifall hästen försöker backa ut. Det har funkat på min häst iallafall, och henne fick vi inte på utomhus fast vi var 5st....

Tacitus skrev:
Ni som håller på och slår era hästar med plankor (spelar ingen roll hur många gånger man slår) och på andra sätt misshandlar och går på med era hästar...

Jag är övertygad om att jag genom att slå er ordentligt mycket med en batong skulle lyckas få er att "självmant" krypa ner i bakluckan på en personbil, MEN MAN GÖR INTE SÅ.

Lär er att hantera hästar istället, så kan ni lasta utan att misshandla era stackars djur.

Jag ve tinte om du har haft istadiga hästar som bara inte vill och som hellre dör än gör något emot sin egen vilja. Mitt exempel var nog godmodigare än Korpens fullblod (men också ett mycket tufft fb och med ett järnpsyke, stenhård, fysiskt och psykiskt)

Han ville inte åka "vanlig" transport. Hade åkt stor lastbil i sitt liv och det var bekvämare och trevligare. :devil:
Vi försökte med allt. Så fort han skulle sätta en ghov på rampen var det stopp. Kastade, bara vägrade, stod helt still utan att röra en fen i timmar om så krävdes. Slängde sig bakåt på första bästa människa.
Mat i transporten o alla såna tips var ett skämt. Han visste att han fick all den mat han behövde ändå.
Jag tror att "knackningar" i rumpan kanske hade hjälpt. Men nu kände vi inte till sånt.
I det här fallet slutade det med att jag mot alla mina principer på den tiden (det var länge sen) tog en rejäl pisk. jag var så j-a trött på honom att jag var färdig att skicka honom till korvfabriken. (Kanske fattade han det.)
Jag drog till med spöt i ren ilska, EN gång, ledde fram honom till rampen, och när han slog på sitt stopp drog jag till igen, utan minsta tvekan. Han kastade åt sidan, men sen gick han på.
Våld ja, men jag tror än idag det var rätt våld. Sen gick han alltid med mej in. Inte andra människor. Där var det tvärnit. MEn det var min häst och jag kunde lite längre fram lasta och lasta av ensam. Jag släppte in honom och stängde, sparng runt och band upp honom.
Nu var min häst lat också och hatade onödiga strider. (Men de han verkligen tog, då var det liv och död) Jag tror Korpens häst har gjort lastningen till en av de frågor som man kan riskera livet för. Min hade andra. Skrittmaskinen tex. Där gav jag upp. Jag kunde ju inte stå bakom och jaga på hela tiden :devil: Han drog sönder en maskin och det är inte lätt gjort. Sen hade vi inte råd med fler:mad:

Så några råd har jag inte mer än allt som sagts här. Utom att plegga den men det kanske du gjort också?

Men kom inte med skitsnack om djurplåger i om man talar om för en häst vem som bestämmer någon gång. Den typen av häst jag talar om här måste man samarbeta med något annat går inte. Det handlar inte om misshandel. MEn när det handlar om principfrågor för en sån häst krävs verkligen experter. Lycka till!

sitter i precis samma sits, kunnde varit jag som startat tråden.... Är så less på min häst, hon går in men kastar sig ut. Nu har jag bestämt att hon får inte gå ut, och ibland accepterar hon det, men lika ofta inte, gissa om jag varit sugen på sopkvasten många gånger, dock har jag behärskat mig och tagit det lungt, men hur många gånger ska man orka och hur länge ska det ta innan hon fattar ??? Hon är inte rädd bara bestämt sig för att inte bli kvar där....Så ni som har lättlastade hästar... var glada för det.

Jag har en liten fråga!
Så hästen går bra at lasta tills ni har varit ute och kört med han i transporten och efter det får ni börja om från ruta ett, elelr hasr jag missuppfattat det?

Hmm, skrattade lite när jag läste det om pappan som smällde till hästen över rumpan med en planka... hade samma problem med min förra häst, han var inte rädd, men ville bara inte gå på.. En vacker dag fick jag nog av allt pjoskande, han slet tom. sönder sitt träns.. Så jag gick och hämtade en grep höjde den mot honom å han sprang uppför rampen. Det funkade den gången iaf.. men ilska är oftast ingen bra utväg när man jobbar med hästar...

ja inte sjutton funkar det att bli arg, men ibland så orkar man bara inte mer, jag har lirkat och lockat och berömt och herregud vad jag har varit snäll, men det funkar ju inte, har hållt på i 3 månader och fortfarande så har jag inte fått på bommen, till veckan ska den på och hon får så enkelt finna sig idet.....

Jodå, jag har haft "svåra" hästar.

Den första häst som jag kom i kontakt med var en shettis som vi fick eftersom han var folkilsken...
Sen har jag mest bara haft hand om svåra hästar.

Även jag har provat med att plegga hästar, men det slutade jag med efter att jag hade hand om en folkilsken Ardenner som snedtände på plegget och bet tag i min syster och tog henne i munnen och kastade iväg henne ett par tre meter...visserligen var det en jättehäst och min syster är ganska liten till växten, men fram till dess trodde jag inte att en häst faktiskt kunde göra så.
Ibland kan man känna sig väldigt liten när man hanterar hästar och detta var definitivt ett sånt tillfälle.

Det är min fulla övertygelse om att det bara finns två tillfällen när våld verkligen är befogat när man hanterar hästar.
1. När hästen håller på att springa/gå rakt över dig.
2. Om hästen är på väg att bita eller sparka på dig.

Visst, även jag har (och kan fortfarande) tappat tålamodet och varit onödigt brysk mot hästen...men det rättfärdigar inte användandet av våld.
För att citera hertigen av Newcastle 1658 "There should always be one man and one beast, not two beasts".
Varje form av våldsanvändning gentemot hästen är ett víttnesmål om din egen otillräcklighet.

Vad gäller lastning så har jag lastat "svårlastade" hästar som andra inte har fått i närheten av transporten, och jag har inte slagit på dom.

linor fungerar inte hur man än använder de och inte sele heller

ja skicka gärna dina anteckningar om de här pnh men är inte säker på att de funkar men skicka de iallafall de skadar inte att pröva

Benjamin98 skrev:
Hej korpen!
Mitt råd är att absolut INTE sätta några som helst "hingstbett" eller andra saker på din häst! Varför ska du det? Det är absolut onaturligt för en häst att gå in i en mörka och ostadig transport. har du mellanvägg?? ta bort den isåfall och pröva utan. Har du enaxlad transport eller boogie? Är trailen helt enkelt för liten för din häst? Öva från början istället! ta ett steg i taget, kanske tom inte ens lasta honom/henne och bara då på presseningar, gå igenom en trailen ( att du har urlastning fram) gör något kul av övningarna. Och ha inte bråttom. Stress, adrenalin och djur går inte ihop.
Om du har svåra problem så ta kontakt med en Bo Strange. Han håller till i motala och är utbildad av Kelly Marks i england, som även jag är men jag är ej färdigutbildad.
Men en sak att tänka på är att alltid ta säkerheten först, ha ALLTID hjälm och handskar. Och sätt inga rep, kvastar el dyl bakom hästen, en häst i panik är ingen man kan hantera. få honom/henne ist trygg med dig. så kan du alltid lite på din häst!

Bor du i dtockholmsområdet så kan jah hjälpa dig om du önskar det. Inget betalt förutom bensin pengar!
Lycka till!!
Martina Skoglund

ah kanske, han är ju inte rädd och känner sig nog ganska trygg hos mig då jag har galopperat på honom när han har haft ögonbindel och då litar han på mig. Utan mellanvägg svettas han litervis och blir helt genomblöt, han står inte ordentligt i traqnsporten heller, hasn vilqar alltid på ett bakben.
använder aldrig några hårda tag på honom då han bara sätter hårt mot hårt. Mat i transporten hjälper inte heller eller att ge honom lunch eller mnåt i transporten, ibland går han på och ibland går han bara ut ovch in. så ibland är de lätt ibland svårt

ja ibland fåpr vi helt enkelt börja om från början så fort vi hwr varit ute och åkt

nej pisk hur hårt man än drar till så funkar de inte på honom

Mag: Du kanske ska ringa en horsemanshiptränare eller nån annans som är bra på att lasta som har sett väldigt många hästar som har varit svåerlastade

Hur får hästen åka när den åker, brett/trångt, hur står hästen i transporten lungt, sparkar..
Jag tycker det låter som om problemet kommer från själva åkandet, att där finns något som hästen upplever som jobbigt/negativt där av att den blir svår att lasta efter själva åkturen.

Har ni prövat at bara låta hästen stå i transporten ett tag, utan att köra i väg (när hästen går snällt in i transporten), och sätt hur den reagerar efter det?

Har själv haft/har en mkt svårlastade häst, men nu ca ett år senare så har det börjat släppa och hon knallar snält in, dock har vi inte prövat att åka i väg med henne på ett tag, men det ska vi strax göra.

Dett gäller bara att inte ge upp, utan att leta efter orsaker och nya knep och till sist så släpper det! Ge inte upp!

i morgon får jag hjälp igen.... för tredje gången. Jag har tagit hjälp av duktigt folk, men blir ändå osäker när jag ska träna vidare själv. Imorgon kommer det en duktig tjej till mig kl 11 och då ska bommen på, så jag får veta hur hon reagerar. Sen när hon har fixat bommen, vilket jag nog tror att hon gör imorgon, så ska vi vila från det här ett tag, tror jag låter det vara över vintern och så fortsätter jag till våren istället, men som sagt bommen ska på imorgon, tänk på mig då !!!!:)

Kanske har någon annan redan sagt detta, men jag orkar hursomhelst inte scrolla igenom hela tråden och se efter.
Min häst var jättesvårlastad, ungefär som din verkar vara.
Vad vi gjorde var att vi tog det lugnt, och ställde helt enkelt transporten precis utanför hagen, så att han fick vara i närheten av den, utan att känna sig tvingad att försöka gå in i den.
Nästa dag lade vi hö precis vid ingången och lät honom bara ta några steg uppför den, och sedan äta sitt hö.
Tredje dagen lade vi höt längre in, och han fick gå uppför hela rampen för att komma åt höt.
Den fjärde dagen lade vi höt längst in, och han gick efter ett tag in i transporten helt självmant för att komma åt maten.
Under de dagarna använde vi ett vanligt träns och behövde inga hjälpmedel. Varför det hjälpte oss var för att han blv så vild när han kände press på sig, och när vi inte tvingade honom utan lät det "komma" så slutade han att försöka komma undan. Han fick bekanta sig med transporten och när han itne längre var tvingad gick det tillslut. Jag vet itne om det hjälper dig eftersom att jag inte känner din häst men ofta blir hästar så när de inte vet vad det ska göra, deras instinkt talar emot att gå in i transporten men du säger åt honom/henne att göra det.

Kommer att PM dom så fort jag lyckas skriva ihop det på ett enkelt och läsbart sätt.. ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30