Sv: Svårlastad ! med stort s
Tacitus skrev:
Ni som håller på och slår era hästar med plankor (spelar ingen roll hur många gånger man slår) och på andra sätt misshandlar och går på med era hästar...
Jag är övertygad om att jag genom att slå er ordentligt mycket med en batong skulle lyckas få er att "självmant" krypa ner i bakluckan på en personbil, MEN MAN GÖR INTE SÅ.
Lär er att hantera hästar istället, så kan ni lasta utan att misshandla era stackars djur.
Jag ve tinte om du har haft istadiga hästar som bara inte vill och som hellre dör än gör något emot sin egen vilja. Mitt exempel var nog godmodigare än Korpens fullblod (men också ett mycket tufft fb och med ett järnpsyke, stenhård, fysiskt och psykiskt)
Han ville inte åka "vanlig" transport. Hade åkt stor lastbil i sitt liv och det var bekvämare och trevligare.
Vi försökte med allt. Så fort han skulle sätta en ghov på rampen var det stopp. Kastade, bara vägrade, stod helt still utan att röra en fen i timmar om så krävdes. Slängde sig bakåt på första bästa människa.
Mat i transporten o alla såna tips var ett skämt. Han visste att han fick all den mat han behövde ändå.
Jag tror att "knackningar" i rumpan kanske hade hjälpt. Men nu kände vi inte till sånt.
I det här fallet slutade det med att jag mot alla mina principer på den tiden (det var länge sen) tog en rejäl pisk. jag var så j-a trött på honom att jag var färdig att skicka honom till korvfabriken. (Kanske fattade han det.)
Jag drog till med spöt i ren ilska, EN gång, ledde fram honom till rampen, och när han slog på sitt stopp drog jag till igen, utan minsta tvekan. Han kastade åt sidan, men sen gick han på.
Våld ja, men jag tror än idag det var rätt våld. Sen gick han alltid med mej in. Inte andra människor. Där var det tvärnit. MEn det var min häst och jag kunde lite längre fram lasta och lasta av ensam. Jag släppte in honom och stängde, sparng runt och band upp honom.
Nu var min häst lat också och hatade onödiga strider. (Men de han verkligen tog, då var det liv och död) Jag tror Korpens häst har gjort lastningen till en av de frågor som man kan riskera livet för. Min hade andra. Skrittmaskinen tex. Där gav jag upp. Jag kunde ju inte stå bakom och jaga på hela tiden
Han drog sönder en maskin och det är inte lätt gjort. Sen hade vi inte råd med fler
Så några råd har jag inte mer än allt som sagts här. Utom att plegga den men det kanske du gjort också?
Men kom inte med skitsnack om djurplåger i om man talar om för en häst vem som bestämmer någon gång. Den typen av häst jag talar om här
måste man samarbeta med något annat går inte. Det handlar inte om misshandel. MEn när det handlar om principfrågor för en sån häst krävs verkligen experter. Lycka till!