Svårlastad ! med stort s

Sv: Svårlastad ! med stort s

Hej
Tänk på att inte stå framför hästen när du lastar. Försök hålla dig så nära väggen som det bara går. Visa hästen hur mkt plats det finns för honom/henne. Vänd dig absolut inte mot hästen. Tänk på att när ni går i stallgången osv har du inte framsidan vänd mot hästen. Man kan alltid använda sig av longerlinor, men det viktigaste är att ha tid och defenitivt inte stressa hästen. Regelbunden träning är enormt viktigt. Såg att du har fått flera bra tips, va inte rädd för att pröva dig fram. Hitta det som triggar din häst till att våga lita på dig och följa med in i transporten.

INtressant!Kan man kanske klämma på svansroten med handen också? Min är inte rädd för själva transporten , men han tycker det är själva åkandet som är hemsk. Därför funkar det inte med att fodra i transporten och sånt där, han Vill verkligen inte gå in. Brukar alltid ge med sig efter ett tag, men inga knep funkar, blir att vänta tills han själv tröttnar...

Men ska testa det där alltså. Hoppas ju han vänjer sig vid att åka så småningom och inte tycker det är så obehagligt (tystare och större transport hjälper nog också), men tills det händer så vore det bra med ett trick som FUNKAR.

Min blev också jättesnäll att lasta då vi bara tränade på att gå in ock stå i transporten, men så fort vi började åka blev han lika illa igen. :crazy:

Jag vet ju att det ÄR åkandet som han inte gillar, inte så svårt att dra den slutningen, och är dessutom sjöblöt av svett varenda gång. Jag har stått i transporten med honom och ja, jag fattar varför han är rädd. det skramlar och smäller och bråkar helt fruktansvärt, och min häst som är så rädd för ljud... :(

Är det att åka som hästen är rädd för så finns det inget annat att göra än att hoppas att den vänjer sig, eller som jag tänker göra, försöka få tag på en transport som är så tyst som möjligt. Får ut att provåka helt enkelt.. :crazy:

En undran till korpen : Vad spelar det för roll vilken smärttröskel hästen har:confused: Har du försökt slå in han eller?
Flera gånger har du sagt att han har hög smärt tröskel. Det tycker jag är oviktigt då jag aldrig skulle försöka slå en häst till att göra det jag vill.
Du säger även du tränar Nh och att han litar på dig. Då skulle han väl gå in ?
Tränar du Nh så skulle du väl kunna skicka in han i transporten som man skickar hästen på andra sätt dit man vill? Nä ta hjälp av någon som kan häst hantering .

Han åker smalt då han svettas så otroligt mycket när han åker brett. och trivs bättre när han står smalt och får stöd. Står lite dåligt då han står och vilar på ena bakbenet och har inte båda bakhovarna stadigt i marken. Lutar sig lite dåligt i svängarna också, lutar sig åt ett och samma håll, vilken håll än svängen går åt.
Men han är lugn.
ja brukar luncha honom i trabnsporten och han får stå där ett tag och bara ha de trevligt.
Kan knalla rwakt på ibland och har vi inte åkt på ett tag men bara tränat du knallar han snällt på

min häst går på problemet är bara att han inte stananr kvar, han rasslar ut fortare än kvikt och de hjälper inte med mat, då går han bara in tar en tugga och rasslar ut igen

okej vad bra, får se om de är nåt som vi inte provat än

du kan ju alltid prova att åka med öronproppar, de var min slutsatas efter att ha åkt med min häst. på honom funkade de inte då han inte är rädd för ljud eller stör sig på de, så de var inte där problemet satt men de kanske funkar på din häst

de jag menar med hög smärt tröskel är att han kan slå sig själv utan att bry sig och fortsätta att göra de han gör även fast att han gör illa sig själv.
Jo han lite nog på mig då jag kan galoppera honom när han har ögonbindel på och så.
Förresten är han inte rädd för transporten, problemet är inte att få honom att gå in utan att få honom att stå kvar så man kan sätta på bommen. Han går hela vägen in och rasslar sen ut igen.
Och åker man ingenstans på ett tag så står han kvar därinne men så fort man åkt nånstans får man börja om från början.

Har haft ute två duktiga personer redan som kan de här med hästar och lastning och har sett många olika hästar, men för dem har de inte gått.

men du måste ju sätta en öronhuva över förstås, annars skakar ju alla hästar ut dem

Hej igen =)
Låter som om din häst kanske har balans-problem?? Jag har ju inte sett vad han/hon har för sig därinne. Men det finns faktiskt vissa hästar som inte alls kan åka transport, men buss går jätte bra. Det är en klaustrofobisk åkomma som är väldigt vanlig. Men jag håller på dig, öva, öva o öva =)
Som du säger så gör du inga "dumma" saker.. Då KAN det ju inte gå mer än åt rätt håll =)
Du måste berätta hur det går hela tiden =)
Mvh
Martina

Har ni ridhus? man kan köra in trailern i ridhuset så att du öppningen är ingången på ridhuset!
Fungerar bättre än vad man tror!

Emma

INtressant!Kan man kanske klämma på svansroten med handen också?
Ja, prova! Jag vet inte om det går att klämma fram samma reflex, men teoretiskt borde det gå. Anledningen till att vi använde ett längre, ganska stabilt ridspå, beror på sparkrisken. OM hästen skickar iväg en hov befinner man sig på säkerhetsavstånd.

Fördelen är att när man väl lyckats stimulera denna reflex går det fortare och fortfare att stimulera den.
Berätta gärna hur det går. Är nyfiken....och en större och ljusare trp är ju inte en nackdel!

Det roliga med min var att hon klev rakt in i den VV vi lånade och ett par gånger i hyrvagnen av det märke jag köpte....men sen jag köpte egen vagn (större, ljusare, tystare, bättre ventilation och hon står bättre) har hon börjat krångla....

Nu har vi inte provat lasta sen vi fått "ordning på grejorna" efter min avramling. Men ska börja åka till ridhus regelbundet nu när min träning och vintern kommer igång.

//Alice - som spårade ur lite

Det får väl vara ett stelt/hårt spö då, så det inte viker sig? Eller en pinne kanske skulle funka allra bäst? :idea: Vet du var på svansroten punktet sitter? Mitten, uppe, nere?

Centaur skrev:
Det får väl vara ett stelt/hårt spö då, så det inte viker sig? Eller en pinne kanske skulle funka allra bäst? :idea: Vet du var på svansroten punktet sitter? Mitten, uppe, nere?
Ja, det ska det ju vara. Detta var nog mer en hårdare pinne med en styv läderflärp längst ut, som på ett kort hoppspö. Den kanske var designad för ändamålet? :D

Om jag har förstått det rätt så är det där svansroten fäster i hästen...så att säga. :o . Alltså precis längst upp. Men har svårt att säga säkert, eftersom jag stod framför hästen och höll på att få henne över mig när hon plötsligt kom farande in i trp.

//Alice

jovisst är han klastrofobi de har alla hästar och han har de lite mer, la sig alltid ner i startboxarna förut, men de kom han över.
Problemet är bara att han inte varit svår lastad innan. Förut var de hur lätt som helst, och de har ju inte hänt någonting speciellt, ibland springer han på och står och ibland går han bara upp och ner

har provat de också, både i ett mindre och större ridhus, lyckades en gång få till de så att de blev ett mindre utrymme men nej de funkade tyvärr inte. Sabortage är inte lite speciell hehe. en riktig lioten djävul:devil:

har tänkt och prova de där men har inte kommit mig för attträna på etttag. Men undrade också var nånstans på svansroten men jag antar att man kanske får prova sig fram.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar