Svårlastad ! med stort s

Sv: Svårlastad ! med stort s

nej men de är precis de vi har tränat och visst går de, han går på direkt och gör de i två veckor och ställer sig att äta därinne och sen måste man ju pröva att sätta på bommen tillslut och pröva att åka, men så fort vi gör de, får vi börja om från början igen, hur länge vi än tränat innan

tyväörr funkar detta med honom, då han bara tar godisbiten och går ut igen, samma sak om man har hö framtill, han går in tar en tugga och rasslar ut innan du hinner sätta på bommen, han är inte precis jättesvår att få på, men man hinner aldrig lägga på bommen innan han går ut igen eller så har han en fot utanför

Det låter lite som om din häst kanske är lite ranghög i förhållande till dig eftersom inte backning och alla andra alternativ fungerar. Finns ett urenkelt sätt att bli högre i rang än sin häst. Låt ALDRIG hästen ha huvudet högre än dig. Påminn hästen genom att trycka på den lilla bulan hästen har mellan öronen. Du kommer få trycka länge i början innan den ger sig, men när den tippar huvudet ner, om det så bara är en milimeter så släpper du. Den kommer troligen att ta upp huvudet lika högt igen, gör då bara om det, tills hästen håller huvudet lägre än du är lång. Börja med det.

Ta INTE detta som ett tips... men jag måste bara berätta om en pappa till en tjej vars häst inte ville åka transport. Hästen gick klockrent in i transporten men så fort den kommit in så kastade den sig ut. Dom höll på att tjorva ganska länge men tillslut fick pappan nog, han hämtade en planka och tjejen ledde in hästen och precis när hästen for bakåt så tog pappan fart och drämmde till hästen i baken med plankan. Hästen blev så spak att den inte rörde sig utan stod from som ett lamm där och fattade inte vad som hände. Sen dess funkade det jätte bra med inlastningen men lite mer segt med avlastningen. Vill bara påpeka att jag aldrig skulle göra nått så drastiskt utan använder mig av lite mer humana sätt. Men men.. :)

backa upp transporten mot stallporten så att hästen inte kan springa åt sidorna

Jag har själv en EXTREMT svårlastad häst. När vi överlistat henne med en knep överlistar hon oss nästa gång :smirk:

Det finns dock ett knep som nu har funkat flera gånger :idea:
Vi backar upp transporten till stalldörren. Normalt sett så kastar hon sig uppåt bakåt då, och struntar totalt i att hon slår huvudet i taket gång på gång. MEN nu binder vi för ögonen på henne minst fem meter innan transporten och leder sen fram henne. Då har hon inte hunnit spana in hur det ser ut runt transporten och vet alltså inte varåt hon kan kasta sig utan att skada sig. Sen har vi linor bakom, och ibland behöver vi lyfta hennes fötter.
En gång band vi för hennes ögon alldeles för nära transporten, och då gick det åt :devil: eftersom hon visste precis vilka marginaler hon hade att studsa omkring på!

När vi haft besvärliga hästar som inte vill gå på brukar en leda och två starka karlar går bakom och "lyfter" på hästen. Du håller alltså i armarna på varann för då kommer han ju ingenstans.

*knapplån*

Jag har också en istadig häst vid lastning. Hon totalvägrar och det har def inte med rädsla att göra. Det syns. Hon bara totalvägrar. Det här tipset fick jag av en NH-tränare och det FUNGERAR hur otroligt det än låter.
När min häst totalvägrade på väg hem från träningen fick jag order om att hon hela tiden skulle titta in i transporten. Hon fick absolut inte på några vilkor titta åt annat håll. Sen tog han ett styvt spö och började dutta/klappa hästen på svansroten med änden på spöet. Där sitter nämligen en reflex som om den stimuleras så tvingas hästen att sätta rumpan under sig och röra sig framåt. Han fick dutta en bra stund och fick öka duttandet till mycket lätta slag. För att förtydliga; Han orsakade alltså hästen INTE någon smärta! Efter, tja 20 min, fullkomligt FLÖG hon in i transporten. Tydligen är det så att om man stimulerar den reflexen ett par gånger behövs inte mycket för att den ska reagera! Värt att prova. Fungerade kalas för oss. Gissa om det var en snopen häst som hamnade i transporten. ;)

//Alice

hehe han vet iunte vad rang är tyväörr, förresten är jag alltid ledare när de gäller allt annat, jag har till och med galoperat honom när han har haft ögonbindel på sig så man tycker ju han borde lite på mig, jag hoppar i repgrimma och så och vi gör horsemanship övningar och han lyssnar alltid. Men han är en sån häst som hellre blir ihjälpiskad än gör något som är helt emot sin vilja.

hehe okej, jo de verkar ju smart. men jag tror nog inte de funkar på min häst, han har nämligen både fått en pisk i röven och fått lina därbak och han bara kastar sig, bryr sig inte om han skadar sig själv, och så lyckas han komma ut. du vet han är en sån typ som hellre blir ihjäl slagen än gör nåt mot sin vilja, men vem vet jag kanske prova de nån gång, de är ju inte så att han inte förtjäönar de :devil: , tack hehe :bow:

då stänger han bara av och känner sig ännu tryggare

hehe okej, nej jag band för hans ögon nere i stallet och så gick vi upp till stallet, men så fort han kände rampen under sig, stannade han och så stängde han av eller gick bakåt.

ah okej, nej sabotage sparkar bara efter alla eller ställer sig på bakbenen och han får sån stor krafft även fast han är så liten

jo de ska jag prova, nä skulle man orsaka smärta på honom, så blir han bara surare, men de ska jag nog pröva, aldrig hört om förut, vet ju att hästen alltid ska titta in i transporten men de andra de var verkligen något nytt

Korpen_ skrev:
jo de ska jag prova, nä skulle man orsaka smärta på honom, så blir han bara surare, men de ska jag nog pröva, aldrig hört om förut, vet ju att hästen alltid ska titta in i transporten men de andra de var verkligen något nytt
Ja, prova! Min fullkomligt FLÖG in i transporten efter idogt "daskande". Man får kramp i armen så det förslår, men var envis! :D

Berätta gärna hur det gick! *nyfiken*

//Alice

hhe jo de ska göra, nu ska man bara köra fram transporten och pröva de

Hehe, de är fina fullbloden... vilken stam har din? Han låter som min :smirk:

världens underbaraste, ambitiösaste häst, arbetsmässigt.
Men bråkar man med honom där han anser det "fel" så låser han sig och blir vansinnig. då kan det handla om en småsak, anser han sig felbehandlad eller man puschar honom hellre än att lirka och övertala, så går det åt helvete, och det hjälper inte med några metoder om man väl valt fel metod från början. :devil: just som du skriver: stänger av, blir vansinnigt arg, låser sig mentalt.

det är tur att dessa epsioder är sällsynta och att jag vet hur han funkar, skulle lätt bära åt helvete annars tror jag. :smirk:

han är efter Island Reef och MOulin som morfar.
Och sabotage heter han av alla namn
vad heter din? vilken stamm har den?

ja envis som en jäkel men tuff och totalt orädd. vet inte vad rang är. hehe. klaustrofobisk i startboxarna. Påhittig och lär sig fort.
men gör för de mesta vad man ber honom om, förutom lastning eller jo, ibland springer han på och andra gåner går han bara in och ut. Ej spörädd och hög smärttröskel. Som hans uppfödare sa, den här hästen blir hellre ihjälpiskad än gör nåt mot sin vilja.
Kan rida honom i repgrimma så han är snäll, har galopperat på honom när han har haft ögonbindel, så han litar på mig då. Hopapr allt och tittar inte på nåt. men är väldigt nyfik och gillar när de händer saker, måste alltid få hålla igång hjärnan.
Berätta om din häst.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar