Svårlastad ! med stort s

Sv: Svårlastad ! med stort s

När min ponny inte ville gå in i transporten, kom det fram en man som körde pekfingret i sidan på henne (inte hårt och helt lugnt). Hon blev så förvånad att hon bara klev på. Det brukar funka sa han. Ja det var ju bara att tacka för hjälpen.
Hon är inte rädd för att åka, men vill alltid testa lite varje gång.

hehe okej då var de verkligen en lätt häst att avskaffa problemet på, min flyttar si bara åt sidan eller reqagerar inte alls

jag har nu inte läst hela tråden, men min häst kan vara svårlastad. Ibland är han en ängel och nästan springer rakt in i transporten, inga problem alls. Men ibland är han motsatsen, han blånekar och promt vägrar komma in och det spelar ingen roll vad man gör, han vill bara inte in.

Lite har det ju med tidspress att göra. Vi tyckte tex i söndags att vi hade gott om tid när vi börja lasta 45 min innan vi borde åka, men icke. Hästen blånekar och efter ett tag ger vi upp och ställer tillbaka honom i boxen. Gör i ordning mat och mockar och försöker sedan igen då vi hade mer än 3 timmar på oss att komma till tävlingen (hoppade över första klassen) och hästen går rakt in direkt.:crazy: :smirk:

Men vi har tagit det lugnt och utfodrar kraftfodret i transporten när han kommit in. Eftersom vi vet och han vet att om han bestämmer sig för något har vi inte så mycket att säga till om (har är ganska hård mentalt och linor eller liknande förvärrar bara saken). Så det har varit massa lockning för att få honom att gå in. Vi brukar lägga morotsslantar eller äppelbitar på rampen och en bit in i transporten, då går han för det mesta av farten in i transporten i jakten på godiset.

Det har funkat för oss, men jag vet inte om det funkar för dig (eller om du kanske redan fått det tipset och testat).

Samma han kan bara kliva på hur enkelt som helst ibland, eller han kliver alltid på hur enkelt som helst, men rasslar fort ut igen innan man hinner sätta på bom eller något annat. Men ibland så går de fort, kan lasta honom själv när han är på de humöret. Skickar in honom och sätter på bommen. Men ibland går han bara in och ut in och ut. De hjälper inte att de finns mat där framme, han går dit, tar snabbt en tugga och går ut igen.

Mitt sto har varit extremt svårlastad, inte rädd men skulle bara inte på!!
Och vi fick tipset att ta en ganska grov lina, vira den ett par varv runt främre bommen och sen sättas fast i halsrem och sen i grimman, sen "vinchar" du in hästen. Du får mer kraft i linan och på min häst så funkade det kanon... vi släppte aldrig efter, utan hon fick stå i obekväm ställning med huvud och hals tills hon tog ett steg fram och då slackade linan. Vi använder "tricket" varje gång, inte för att det behövs, men för att hon på nått sätt känner trygghet när linan kopplas på, vi behöver inte använda den:) Och hon vill inte att man själv är inne i transporten.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar