Svårlastad häst

F

foxtrot

Okej jag vet, det finns säker 1000 sånna här trådar men jag orkar inte leta upp just mitt problem bland alla dom trådar som redan finns .

Jag behöver tips och råd hur jag kan lastträna min häst på bästa sätt UTAN att tvinga in honom i transporten . Han är inte rädd för själva transporten, han vill bara inte gå in i den eftersom att han då släpper sin omgivning och tycker att det är obehagligt . Han får panik av linor och dylikt . Jag har bara lastat honom två ggr sedan han kom till mej och båda gångerna har slutat med att vi har fått ställa transporten intill en vägg .
Nån som har liknande problem och elr vet ett bra sätt att jobbe bort det?
 
Sv: Svårlastad häst

Vår unghäst var med om en otäck upplevelse under sin första transport. Vi har tränat o tränat o tränat... Det vi gjorde var att få transporten att ingå i de dagliga rutinerna genom att ge henne allt kraftfoder i transporten. Då fick vi hjälp av att hon var hungrig och verkligen ville ha fodret..
 
Sv: Svårlastad häst

_paniiik_ skrev:
Vår unghäst var med om en otäck upplevelse under sin första transport. Vi har tränat o tränat o tränat... Det vi gjorde var att få transporten att ingå i de dagliga rutinerna genom att ge henne allt kraftfoder i transporten. Då fick vi hjälp av att hon var hungrig och verkligen ville ha fodret..
:bow: :banana:
 
Sv: Svårlastad häst

_paniiik_ skrev:
Vår unghäst var med om en otäck upplevelse under sin första transport. Vi har tränat o tränat o tränat... Det vi gjorde var att få transporten att ingå i de dagliga rutinerna genom att ge henne allt kraftfoder i transporten. Då fick vi hjälp av att hon var hungrig och verkligen ville ha fodret..


Men hur rent praktiskt gjorde ni? Om nu inte hästen alls vill gå in. Har precis haft en dust nu, inte fått in hästen och dottern är hur ledsen som helst då hon skulle åkt och tävlat. Samma här så får hon panik av lindor och kstar sig bakåt. I övrigt en snäll och lätthanterlig häst som inte är svår att leda. Så det känns inte som att det är ledarskapet som brister.
 
Sv: Svårlastad häst

izza skrev:
Men hur rent praktiskt gjorde ni? Om nu inte hästen alls vill gå in. Har precis haft en dust nu, inte fått in hästen och dottern är hur ledsen som helst då hon skulle åkt och tävlat. Samma här så får hon panik av lindor och kstar sig bakåt. I övrigt en snäll och lätthanterlig häst som inte är svår att leda. Så det känns inte som att det är ledarskapet som brister.
Jag kan säga att jag inte har speciellt stor erfarenhet av svårlastade hästar då jag själv har en travare som ser transporten som en lika nuturlig sak som att äta o sova:bump:
När vi skulle få unghästen att gå in i transporten igen så fick allt börja på baklämmen (eller vad det nu heter på skriftspråk). Hon åt alltså både morgongivan och kvällsgivan av kraftfoder på baklämmen till transporten. Så småningom tog man ett par steg längre upp och hon visste ju att hon skulle få äta om hon kom till hinken.
Också undertiden hon fick sitt foder kunde man ta ett litet steg uppåt och då följde hon med utan att hon verkade tänka på det.
Tillslut stog hon där i transporten. I början backade hon ur varje gång hon fått en munfull mat. Vi ville ju inte att hon skulle tro att det var okej att hon backade när hon ville så såfort vi märkte att huvudet var på väg upp ur hinken så började vi smacka på och backa ut. Det slutade vi med efter ett tag och höll henne kvar och då var hon lugn.. Sedan första gången vi satte på bommen så tyckte hon att det var riktigt obehagligt men hon är ganska lugn av sig så det gick bra.
Jag kanske ska tillägga att det nästan alltid stog någon bakom henne med en kvast i handen och gav ett lätt tryck där bommen ligger på om hon backar. Så fort hon backade så tryckte vi emot och så fort hon tog bort trycket så släppte vi helt.
 
Sv: Svårlastad häst

Köp/hyr/låna Ellen O Warrens videofilmer om NH och Problemhästar så kommer ni att veta exakt hur man ska göra!

Lycka till!

//Gawotka
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 212
Senast: GoLightly
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp