Sv: Svårlastad häst.
Ett tips som fungera bra för mig..
Jag har två hästar som jag är medryttare på. ena en nordsvensk och ena ett varmblod.
Varmblodet är transportvan och jag kan skicka in han.
och det kan jag nu göra även med nordsvensken. Men kan tala om för er att det gick inte alls i början. när ägaren skulle hämta han efter köpet så tog det 4 timmar med sex man att få in han i transporten. vi i praktiska tagen lyfte in honom.
Nu hade jag mkt tur med att han är så tjänstvillig när de gäller godis i bilden.
började med att gå upp på rampen ett steg i ca två tre dagar, ökade då stegen efter ett par dagar, att bara gå upp för rampen är ju inte vad en häst förväntar sig och sen bara gå in i stallet å de e över.
Men att göra något sådant som en transporträdd häst inte förväntar sig, gör att han får tänka lite extra och inte tänka på hur rädd han är.
Mer som en tanke " aha var de inte mer än ett steg jag behövde ta, det var ju ingen macht"
Sen efter två tre dagar så ökar du ett steg, och de funkar alltid nästan eftersom hästar är så tjänstvilliga och vill vara oss till lags. Sen bara backa å gå in i stallet.
Denna övning gör att du tar bort alla "normala" förväntningar, och gör de till ngt oförväntat för hästen.Det upplevs då som något nytt och han får tänka om lite och får då sen en mer possitiv inställning på de obekväma. Att "det var inte så obekvämt som jag trott".
Dra inte i grimman, använd ett långt grimskaft gärna repgrimma och visa vägen och be hästen gå ett steg på rampen. Du ska befinna dig brevid honom inte framför. Om han försöker gå mot dig ha då ett spö eller ngt att visa honom(ALDRIG SLÅ)utan bara höja den så han ser att det är inte ett alternativ att gå ditåt eller på dig.
i början förväntar han sig att han ska in i transporten. Därför är det viktigt att stå bredvid honom och få han å gå bara ett steg, be honom stanna efter ett steg och släppefter på grimskaftet, han kommer vara bråkigt dem första dagarna innan han förstått vad han ska göra och vad det går ut på.
Men när han väl förstått och står på rampen så berömm han med nån go bit och såklart med ord.
Öka därefter steg för steg med några dagars mellanrum, ha inte för brottomt även om det går super bra och du vill öka redan efter en dag, gör inte det, för även om du blir ivrig och vill försöka när det gått super, kan du förstöra de jobb du lagt ner på hästen och måste därefter börja om på ruta ett igen, ha inte för brottomt.
när han väl står med alla fötter på rampen och nästan inne. gå med han ett steg i tagen in i transporten lugnt, han ska stanna efter varje steg och be om din uppmärksamhet berömm han då på en gång !!! och gå sedan ut lugnt och försiktigt, lägg gärna till ett ord som lugn eller försiktigt när han ska gå ut som han förstår.
När han väl står inne i transporten och tuggar på något gott, stäng bommen och gå ut igenom luckan fram, sätt ej fast honom. vänta några sekunder och be dem öppna och be honom vänta tills allt är klart där bakom. släppefter på grimskaftet samtidigt som någon bakom honom pratar med hon och ber honom backa. Du följer med honom på den andra sidan av mellanväggen, inte framför för då går de allt för snabbt bakåt.
om han går snabbt ut håll inte emot i grimskaftet, han får då samma känsla av att sitta fast eller känna sig trängd som när du börja med honom, och kan då slänga sig eller ställa sig och om olyckan är framme vid en så händelse så kan dem bryta nacken.. och det vill vi inte.
öva öva öva tills han är lugn och du som ledare måste vara lugn men bestämd och du måste vara tydlig till en sån här häst som är rädd..
Börja aldrig lasta en häst som är nervös rädd uppspelt stressad eller så, utan lugn och sansad.
Hästar är flockdjur och tyr sig till flocken och eller sin ledare när den känner sig rädd eller liknande.. men en lugn och harmonisk häst som är med på noterna när du ber den om en simpel sak är super kul att arbeta med.
Gör situationen som en rolig träning/övning.
Och det blir ett säkrare sätt för dig att lasta din häst.
Hoppas allt går bra och lycka till !!!
Mvh Marie