Svårlastad häst.

Sv: Svårlastad häst.

Inte älta, sluta när det känns bra och avslappnat. Även om det bara är efter 5 min, då kan du "kräva" lite extra nästa gång istället.

Jo ja brukar tänka så jag med.

Och Vinja jag har egen transport. Han går bara in så långt han känner för ändå. Är goda maten för långt in så skiter han i den.
Jag tror jag ska skaffa mej en bättre repgrimma iaf.

Jag bor också i Gävle och har haft väldigt problem med att lasta min häst, vi har stått i många många timmar och till slut blivit tvungna att ge upp ( fast man absolut inte ska det ). Jag har pratat med många jag känner som är hästkunniga och jag blev tipsad om att ringa till Yvonne Idehäll. Så jag gjorde det, och efter ca tjugo minuter en halvtimme så var han inne i transporten och efter det gick han in med mig också. Vet inte om det skulle hjälpa just din häst, men det fungerade för mig, så kanske är värt ett försök! ;)

Vill du ha hennes nummer så kan jag skicka det till dig

Gör ett försök här får se om buke-folket kan komma med några smarta förslag.

Min häst är svår lastad väldigt svårtlastad...han går inte in alls.
Han har åkt transport förut men helt utan anledning blev han rädd för något säger förra ägaren. Men något måste han väl blivit rädd för ju eftersom han inte går in nu.

När jag lastar tränar honom själv så han han nästan varit inne helt och hållet. Enda problemet då är att jag vägar inte binda fast honom och gå bak och stänga för han står säker inte kvar i lugn och ro.

När vi har varit några stycken som ska lasta honom som till exempel när han skulle till betet.

Först försökte vi att vi bara skulle å in och se hur långt vi kom. Gick inte så bra. Han var lugn men ville inte gå in.

Sen försökte vi med linor bakom rumpan. Det blev han bara stressad av och drog i från oss. Och det tog ett bra tag innan han ville närma sej transporten.

Försökte tömköra in honom också...gick inte alls det heller.

hmmm...va försökt vi mer...linor överallt nästan och han fick även försöka själv på slutet vi bara höll i honom men nä han VÄGRAR att gå in.
vi höll på hela dagen med att försöka få in honom. Men det blev till slut promenad upp.

Vad gör vi för fel? Finns det något annat sätt att försöka lasta honom på?

Jag har ju givetvis inte gett upp utan ska givetvis fortsätta last träna honom. Men skulle vara roligt med lite andra tankar om hur man ska bära sej åt.

Hej :)

Såg att du har fått massa svar, orkar inte läsa igenom alla så med risk att någon skrivit samma sak..

Jag brukar lägga in spånet som har legat i boxen, då tycker min häst att det luktar lite "hemma" och hon knatar in ganska så snällt. Sen måste min tjej få ta det i sin takt. Börjar man dra eller putta så blir hon jätte stressad och växer fast i marken alt. försöker springa iväg.

Jag brukar ha repgrimma med 3 m skaftet när jag lastar sen står jag med henne tills luckan är uppe, då åker läder grimman på och repgrimman av.

Brukar även göra lite NH övningar innan, så hon lyssnar på mig och sätter fokusen hos mig och då går hon efter mig :)

Jag kan själv bli väldigt nervös och tänka på allt hon kan göra. Men 2 djupa andetag och tänka in lungt i transporten :)

Det var mina tips som jag brukar göra :)

Hoppas det går vägen för dig.

Lycka till :):)

Ja kanske får testa lägga in lite från hans box sen när han börjar stå inne igen.

Ett tips som fungera bra för mig..

Jag har två hästar som jag är medryttare på. ena en nordsvensk och ena ett varmblod.
Varmblodet är transportvan och jag kan skicka in han.
och det kan jag nu göra även med nordsvensken. Men kan tala om för er att det gick inte alls i början. när ägaren skulle hämta han efter köpet så tog det 4 timmar med sex man att få in han i transporten. vi i praktiska tagen lyfte in honom.

Nu hade jag mkt tur med att han är så tjänstvillig när de gäller godis i bilden.
började med att gå upp på rampen ett steg i ca två tre dagar, ökade då stegen efter ett par dagar, att bara gå upp för rampen är ju inte vad en häst förväntar sig och sen bara gå in i stallet å de e över.
Men att göra något sådant som en transporträdd häst inte förväntar sig, gör att han får tänka lite extra och inte tänka på hur rädd han är.

Mer som en tanke " aha var de inte mer än ett steg jag behövde ta, det var ju ingen macht"
Sen efter två tre dagar så ökar du ett steg, och de funkar alltid nästan eftersom hästar är så tjänstvilliga och vill vara oss till lags. Sen bara backa å gå in i stallet.
Denna övning gör att du tar bort alla "normala" förväntningar, och gör de till ngt oförväntat för hästen.Det upplevs då som något nytt och han får tänka om lite och får då sen en mer possitiv inställning på de obekväma. Att "det var inte så obekvämt som jag trott".

Dra inte i grimman, använd ett långt grimskaft gärna repgrimma och visa vägen och be hästen gå ett steg på rampen. Du ska befinna dig brevid honom inte framför. Om han försöker gå mot dig ha då ett spö eller ngt att visa honom(ALDRIG SLÅ)utan bara höja den så han ser att det är inte ett alternativ att gå ditåt eller på dig.

i början förväntar han sig att han ska in i transporten. Därför är det viktigt att stå bredvid honom och få han å gå bara ett steg, be honom stanna efter ett steg och släppefter på grimskaftet, han kommer vara bråkigt dem första dagarna innan han förstått vad han ska göra och vad det går ut på.
Men när han väl förstått och står på rampen så berömm han med nån go bit och såklart med ord.
Öka därefter steg för steg med några dagars mellanrum, ha inte för brottomt även om det går super bra och du vill öka redan efter en dag, gör inte det, för även om du blir ivrig och vill försöka när det gått super, kan du förstöra de jobb du lagt ner på hästen och måste därefter börja om på ruta ett igen, ha inte för brottomt.

när han väl står med alla fötter på rampen och nästan inne. gå med han ett steg i tagen in i transporten lugnt, han ska stanna efter varje steg och be om din uppmärksamhet berömm han då på en gång !!! och gå sedan ut lugnt och försiktigt, lägg gärna till ett ord som lugn eller försiktigt när han ska gå ut som han förstår.

När han väl står inne i transporten och tuggar på något gott, stäng bommen och gå ut igenom luckan fram, sätt ej fast honom. vänta några sekunder och be dem öppna och be honom vänta tills allt är klart där bakom. släppefter på grimskaftet samtidigt som någon bakom honom pratar med hon och ber honom backa. Du följer med honom på den andra sidan av mellanväggen, inte framför för då går de allt för snabbt bakåt.

om han går snabbt ut håll inte emot i grimskaftet, han får då samma känsla av att sitta fast eller känna sig trängd som när du börja med honom, och kan då slänga sig eller ställa sig och om olyckan är framme vid en så händelse så kan dem bryta nacken.. och det vill vi inte.
öva öva öva tills han är lugn och du som ledare måste vara lugn men bestämd och du måste vara tydlig till en sån här häst som är rädd..
Börja aldrig lasta en häst som är nervös rädd uppspelt stressad eller så, utan lugn och sansad.

Hästar är flockdjur och tyr sig till flocken och eller sin ledare när den känner sig rädd eller liknande.. men en lugn och harmonisk häst som är med på noterna när du ber den om en simpel sak är super kul att arbeta med.

Gör situationen som en rolig träning/övning.
Och det blir ett säkrare sätt för dig att lasta din häst.

Hoppas allt går bra och lycka till !!!

Mvh Marie

Du verkar ha fått många bra svar!
Ett tips som jag har fått till en envis och tjurig häst (dock så behöver inte hästen vara det även om man tror det, den kan ju vara rädd) är att lasta i halsrem i läder, och ha en longerlina som du fäster i frambommen eller du ska lägga den över sen ska du ha linan som blir över och stå utanför transporten, ge en lätt tryck och lätta och beröm när han går fram något steg, men måste inte ha longerings lina man kan ju ha vanligt grimskaft men det är bättre med lina.
Vet inte om det fungerar, har själv inte testat det då min är oerhört rädd så att "tvinga" in honom funkar inte, men det kanske funkar för dig?

Jag forsoker flytta mina hastar till ny farm. Alla utom 28 arig fjordsto som har lastat tusentals ggr i sitt liv ar ok. Henne tog det 45 minuter att fa in, det var bara ren envishet. Men jag hade lina bakom henne sa att hon inte kunde backa ut nar hon val var halvvags inne. Plus forstas mat. Och ett steg i taget.. Sen helt plotsligt bestamde hon sig for att ga in, sa det var bara att stanga dorren (Min trailer har dorrar for varje "spilta" i stallet for kedja). Och stanga rampen och sa for vi. Dock gangen efter gick hon rakt in utan problem..

Till TS kan jag bara saga, talamod. massor av det. Och ova sa mkt som du kan, kor garna en liten tur nar du har hasten inne ocksa. Bara runt kvarteret om sa ar.. Och ova pa att hasten skall ga in sjalv. Da kan du stanga rampen och SEN ga och binda upp. Lycka till med dina forsok..

Skulle aldrig någonsin fungera på mitt envisa sto. Hon skulle bara kasta sig och resa sig och fullständigt strunta i lätta ryck.

Dra in är sällan en bra idé.

Om någon variant på dra in ska göras så är det med korsande linor bakom ändan. Sen får man ha tillräckligt i fram för att den inte ska kunna vända eller ha huvudet någon annanstans än framåt. Men inte dra i huvudet. Och minsta lilla tänk framåt måste belönas på sekunden vilket kan vara svårt om det är fler inblandade.

*kl*

Vi har verkligen mycket tips att testa när vi kommer hem från sommarbetet och tar tag i lastträningen igen. Just nu har vi lasttränings semester ;)

Men mera tips om ni har tages gärna emot :)

Jag hade en häst som fick fullkomlig panik och sparkade sönder sig själv och transporten. Han visade inget tecken på panik (passiv hanterare av stress då antar jag) utan plötsligt bara small det. Trodde aldrig jag skulle kunna åka med honom. Transporten var i och för sig en äldre modell lite mörk och enaxlad men han hade åkt i den tre gånger innan det small. Men jag fick köpa ny lite tidigare än vad jag tänkt mig.

Som tur var gick han tillsammans med ett snällt litet sto i hagen som jag fick "låna" med medföljande ägare. Så in med stoet, ett hönät till henne (vi skulle inte köra alltså och bägge stora framdörrarna stod öppna) och då knatade han in efter fem minuter. Lite skärrad var han så vi stängde aldrig. Ett par dagar senare samma sak, nu kunde vi stänga. Så höll vi på så där ett tag tills vi kunde stänga alla dörrar och till och med starta bilen och köra framåt. Efter att ha åkt några gånger tillsammans med stoet åkte han sedan själv kors och tvärs och jag behövde aldrig någon lasthjälp

Ja vi har tänkt på det där vi med så vi ska testa med en av de andra hästarna i stallet sen som är klockren att gå in :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 151
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar