Svårighetsgrader på olika banor, vad tycker ni?

Novali01

Trådstartare
Nu vill jag veta vad ni tycker om svårighetsgraden på de olika banorna som finns i vårt avlånga land!:p Själv har jag en unghäst som ska gå ett par debutant för att sen gå upp i lätt klass och kvala till Breeders så jag vill ha tips om "lätta" Lätt-klass banor, vem har nåt förslag?
Själv kan jag rekommendera Halmstads debutantbana till någon som startar grön häst, likaså är Vinslövs debutantbana jättefin att rida men kan verka lite skräckinjagande vid första anblicken!:eek:

Sv: Svårighetsgrader på olika banor, vad tycker ni?

De 100 cm banor som jag tycker har varit lättast är Trossnäs och Gärds (nu i höstas) Men det kan ju ändras från år till år.

Svårast tycker jag Trollhättans är, i alla fall störst. Dock inte deras 90 cm bana , den är nog en av de snällaste.

Udden har en väldigt snäll debutant bana.

De 100 cm banor som jag tycker har varit lättast är Trossnäs och Gärds (nu i höstas) Men det kan ju ändras från år till år.
Fast så mycket kritik Gärds fick för sin bana i höstas så tillhör du den snälla gruppen som kallade den lätt. Det var många som var kritiska.
Där fanns en linje (med 3 hinder, med 1-2 galoppsprång emellan,) smalhinder, spets, kombination med studs, hinder med grav framför med spån i mm.
Jag tycker inte att den var för svår för den höll sej inom reglerna.
Dock kunde man ana att det var svårare än tidigare. :)

Nu vill jag veta vad ni tycker om svårighetsgraden på de olika banorna som finns i vårt avlånga land!:p Själv har jag en unghäst som ska gå ett par debutant för att sen gå upp i lätt klass och kvala till Breeders så jag vill ha tips om "lätta" Lätt-klass banor, vem har nåt förslag?
Själv kan jag rekommendera Halmstads debutantbana till någon som startar grön häst, likaså är Vinslövs debutantbana jättefin att rida men kan verka lite skräckinjagande vid första anblicken!:eek:

Åk dit och träna innan så är det iallafall bara några hinder som är nya. Vinslövs lättbana får kritik från breederskvalarna att linjen precis innan vattnet är för svår palissad, hus och stubbar).
Bild på den

Så träna på den :)

Sen var där senast en linje till med svart rulle, stock och spets som dock hade chickenväg för unghästar.

Enklast lättbana har nog Skurup.. tycker vi. :)

Just det skurup , det hade jag glömt ,har iofs bara ridit ponny på den men om jag inte minns fel så gick hästarna exakt samma i 100 klassen som i Msv B ponny.

Jag tyckte gärds kändes lätt ,dels var hindren inte så stora, och framförallt inte så många.. iofs fick jag ju inte rida så många hinder,så jag kanske inte skall uttala mig;)

Av de banor jag ridit lättklass på är Trossnäs och Stockholm (Ryttis) de mest snälla och inbjudande. Udden har också en trevlig lättklass väldigt sjysst är den.
Även Örebro har haft sjyssta banor när jag har varit där, helt normal lättklassnivå. Kinda hade åxå en fin lättklassbana när jag var där, dock ligger vattnet där lite nere i en dunge så har man en tittig häst kan man kanske få problem där.

Den svåraste lättklass jag ridit är Mantorp (våren 2005), den var i princip som en * med lägre hinder. Dock har mantorp gjort sina banor lite snällare sen den tävlingen tycker jag.

Av de banor jag ridit lättklass på är Trossnäs

Trossnäs CNC* är den lättaste vi sett... inga svårigheter alls. Hindrena ligger utspridda och inga "komplex". Det svåraste är att det bara finns en väg, dvs det går inne i skogen på stigar och ingenstans att välja väg. :)

En svår CNC* är Holte i Danmark, massor med gravar, komplex och linjer.

Mellan de 2 ovanstående känns det som minst 2 nivåer. :crazy:

Svåraste biten för en blivande Breeders häst är väl att hitta banor med justa hinderkomplex och fina vattenhinder? Trossnäs låter defintivt som ett bra alternativ till debut och även om Vinslöv hade den där 3-kombinationen så tyckte jag att coffin såg bra mycket svårare ut än den? Vattnet var ju kanonfint där och som jag minns Trossnäs är ju vattnet fint där med.

Fler som har åsikter???Puttar lite..:bump: :bump:

Av de banor jag ridit lättklass på är Trossnäs och Stockholm (Ryttis) de mest snälla och inbjudande. Udden har också en trevlig lättklass väldigt sjysst är den.
Även Örebro har haft sjyssta banor när jag har varit där, helt normal lättklassnivå. Kinda hade åxå en fin lättklassbana när jag var där, dock ligger vattnet där lite nere i en dunge så har man en tittig häst kan man kanske få problem där.

Den svåraste lättklass jag ridit är Mantorp (våren 2005), den var i princip som en * med lägre hinder. Dock har mantorp gjort sina banor lite snällare sen den tävlingen tycker jag.

Fast vilken sida har du ridit på? När tävlingen går utmed vägen tycker jag det är urdålig sträckning med brytsvängar stup i kvarten. Och inte alltför bra underlag bitvis. Men när det gått på "den riktiga" banan på övre delen så har den ju varit bra både i debutant och lätt klass. Problemet är ju att veta när de tänker köra tävlingen på den sidan...:confused: Sen har de ju även lagt hoppningen på Karlsdal ibland och då brukar hoppbanan vara fullständig katastrof med MÅNGA utvägrade ekipage. Alltså både bansträckning, underlag och hinder kan vara katastrof på den gräsbanan.:mad:

Åk dit och träna innan så är det iallafall bara några hinder som är nya. Vinslövs lättbana får kritik från breederskvalarna att linjen precis innan vattnet är för svår palissad, hus och stubbar).
Bild på den

Så träna på den :)

Sen var där senast en linje till med svart rulle, stock och spets som dock hade chickenväg för unghästar.

Enklast lättbana har nog Skurup.. tycker vi. :)

Ok...Skurup...längre bort än så kan inget ligga för en Västgöte! Endast 5 timmar enkel resa!:o Men ni kanske har nåt bra tips på övernattning??;) *skrattar*

Fast vilken sida har du ridit på? När tävlingen går utmed vägen tycker jag det är urdålig sträckning med brytsvängar stup i kvarten. Och inte alltför bra underlag bitvis. Men när det gått på "den riktiga" banan på övre delen så har den ju varit bra både i debutant och lätt klass. Problemet är ju att veta när de tänker köra tävlingen på den sidan...:confused: Sen har de ju även lagt hoppningen på Karlsdal ibland och då brukar hoppbanan vara fullständig katastrof med MÅNGA utvägrade ekipage. Alltså både bansträckning, underlag och hinder kan vara katastrof på den gräsbanan.:mad:

hmm...det är den nedre delen jag ridit på. tycker inte att det är några problem med svängar, så det har jag knappt tänkt på. hästen var dessutom väl etablerad i lätt klass när jag red där. iofs var det ganska geggigt, men det bryr sig hästen inte det minsta om så det såg jag inte heller som ngt problem.
ang karlsdal håller jag med dig om hoppebanan, den var verkligen inte bra när jag var där - lervälling och taskigt byggd bana med hålnårskurva mitt i geggan....men det som störde mig mest den gången var att jag rev två hinder lite pga geggan och missade segern :mad: ;)

Trossnäs CNC* är den lättaste vi sett... inga svårigheter alls. Hindrena ligger utspridda och inga "komplex". Det svåraste är att det bara finns en väg, dvs det går inne i skogen på stigar och ingenstans att välja väg. :)

En svår CNC* är Holte i Danmark, massor med gravar, komplex och linjer.

Mellan de 2 ovanstående känns det som minst 2 nivåer. :crazy:

trossnäs kan jag hålla med om. men det är iaf stora rejäla hinder och en ganska trevlig bansträckning - debuterade * där och till det är ju banan bra :idea:

Jag har inte ridit den Lätta på nedre delen, bara på den övre. Däremot har jag ridit ett antal debutant som varit fullkomlig katastrof med konstiga svängar. Vad jag menar med underlaget är ju att på övre delen är det ju både bra underlag och fina hinder så jag kan inte för mitt liv förstå varför de måste använda den, i mitt tycke iaf, sämre nedre delen.
Och som sagt Karlsdals hoppbana är ju kass, de har ju en bra grusbana vid terrängen så varför inte använda den? Om då får problem med dressyr starterna så kan man ju lägga hemmaryttarna dagen innan som de gör i t ex Mariestad och Ljuslingsbacken.
Eller också kan man STRUNTA i att ha ponny samma dag som hästar...nu kanske jag får smäll på fingrarna men jag tycker att det är bättre att ha hästar och ponnyer på skilda dagar så blir det inte sån trängsel. Kanske inte bättre för arrangörerna men jag ser det ur deltagarens synvinkel...;)

Är det Örebro du pratar om? Var där förra året och debuterade våran, katastrofal tävling måste jag säga. Men inte pga hästen utan arrangörerna. Lär inte åka dit igen.

Är det Örebro du pratar om? Var där förra året och debuterade våran, katastrofal tävling måste jag säga. Men inte pga hästen utan arrangörerna. Lär inte åka dit igen.

Ja, det är ju en annan 5:a! Men det enda man får säga om det är väl att det ÄR inte helt lätt att arrangera en FT. Fast missförstå mig inte..jag vet PRECIS vad du menar...vi var också där...

Senast ändrad:

jag bor bara 15 minuter därifrån, du kan få tälta i min trädgård:)

Men åhh....vad gulligt! :love: Det var ju inte alls så jag menade...:angel: :angel: Är det ok om hästen går lös utanför??? *skratt*

Skämt åsido, jag är faktiskt väldigt avis på ert Skåneland för ni har så himla många fina banor. Och Skurup ligger perfekt i tiden för mig så vem vet, rätt som det är så står den en skimmel i din trädgård med vidhängande mams..:bump: :bump:

ber du riktigt snällt kan de få bo i en hage eller box:)

men jag kan inte lova att du får tillbaka den:d

ber du riktigt snällt kan de få bo i en hage eller box:)

men jag kan inte lova att du får tillbaka den:d

"Bort med tassarna":eek: Min bäste skimmel får du inte! Men du kan få njuta av hans vackra uppenbarelse i ditt stall och mig kan du stuva in i tältet och ta fram när du vill ha middag för jag lagar hyfsat god mat! *LOL*:banana:

Liknande trådar

Fälttävlan Hej alla fälttävlansfans, nu behöver jag hjälp! :grin: Efter tio års frånvaro från fälttävlan så ska jag våga mig på det igen! :love...
2
Svar
38
· Visningar
7 824
Senast: fio
·
H
Hästmänniskan Har hamnat i en lite knepig situation som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ur på bästa sätt. Så om ni har några bra tips så hade...
2
Svar
21
· Visningar
3 956
Senast: Donnaline
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 916
Senast: Bellami4
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 936
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar