Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

stinaalden

Trådstartare
Hej! Jag har ett problem! Jag har nu ägt mitt D-ponnysto i 1,5 år, hon är underbar och hon älskar mig osv MEN hon blir väldigt lätt stressad bland nya människor, nya situationer osv, största problemet är galoppen och hoppningen, hon älskar att hoppa och är bra på det men galoppen sätter stopp, hon är lugn i alla andra moment såsom trav, skritt, skänkelvikningar osv men så fort jag ger henne ens en antydan på galoppfattning så flyger hon iväg, verkligen tokspringer, benen far åt alla håll, hon ligger ner i kurvorna och det går i 180! Jag har provat det mesta; bettlöst, graman, betslat upp- betslat "ner", skrittat henne för att bygga henne, ställt av henne för att se om hon blev lugnare, provat andra sadlar fast hennes egna ligger bra, varit riktigt hård mot henne, varit riktigt "mesig" mot henne, listan kan bli lång. Ponnyn är uppkollad och hon är frisk förutom en sena som varit dålig men som nu är bra. Det är hoppning vi satsar på men jag börjar tro att jag aldrig kommer få ordning på henne! Det konstiga är att hos förra ägaren så kunde hon galoppera, även vid provridningen, hoppningen var inte heller något problem med men sen dag ett jag har haft henne så kan hon inte galoppera, hoppa lugnt eller så. HJÄLP jag ger snart upp!!
Tack på förhand!
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Hej!
Jag hade en ponny som var likadan. Drog verkligen järnet och jag behövde bara tänka galopp så var hon igång.
För mig var lösningen att backa hundra steg och ta saker från början. Skrittjobb, halter, halvhalter... hela tiden aktivera henne. Jag brukade ställa fram hinder som jag bara red fram till, red runt, ibland skuttade över.
Träna fattningar men bara galoppera några steg.
Jag hade graman på henne för att ha en chans att stanna. Och till slut så fick jag ordning på henne.
Hoppas det var till lite hjälp.
Lycka till!
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Konsekvent grundridning med hjälp av duktig tränare är det enda receptet.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Detta problem kan komma från hovarna och på vilket sätt de är verkade. Därför skulle det vara intressant att se undersidan på din hästs hovar, en bak och en fram, fotade lite snett från sidan, där syns det i så fall tydligt. MVH
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Hur beter sig ponnyn när du jobbar från marken, t.ex. tömkör eller löshoppar?

I övrigt håller jag med Fiorano.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Detta problem kan komma från hovarna och på vilket sätt de är verkade. Därför skulle det vara intressant att se undersidan på din hästs hovar, en bak och en fram, fotade lite snett från sidan, där syns det i så fall tydligt. MVH

Du skämtar?
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Singer kör copy + paste som svar i alla trådar. Har din häst tunn man? Kolla strålarna! Tuggar hästen dåligt? Strålarna, såklart.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Å jag önskar att jag också hade en sån universell lösning på alla problem:D! Det är ju så jobbigt att faktiskt rida bra:p.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Mina tränare säger ungefär som "lislolaslo", galoppfattningar, skritt osv. Speciellt min dressyr/markarbetestränare är hård med detta, har gett lite resultat men inte mycket!
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Jadu, ditt tänk är precis som mitt dock har det gett lite resultat tyvärr men tack ändå och jag ska kämpa vidare!
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Ungefär som svaret ovan, stanna, galoppfattningar, graman, rygga, men den mesta konfrontation man ger henne gör henne stressad..
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Singer kan faktiskt ha rätt i det jag säger, för ponnyn har väldigt dåligt framhovvar pga vanvård hos förrförra ägaren och galoppen har blivit liiite bättre sen jag bytte hovslagare för någon månad sen och han sa att hennes knepiga galopp kunde bero lite av hennes dåligt formade hovar!
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Men om ponnyn galopperar normalt utan ryttare så är ju problemet troligen något i utrustningen eller ryttaren. Har din tränare eller någon annan provat att galoppera ponnyn? Hur är hon att galoppera vid uteritter?
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!


Till alla "glada", nej det är inget skämt, kanske ni bara läser för fort...eller så är jag dålig på att förklara.
För att hästen ska vara ridbar och kunna röra sig lätt och naturligt måste hovarna stå vågrätt på marken, som de gör om hästarna i vilt tillstånd kan slita hovarna själva. Precis som vi står "rakt" vågrätt på våra fötter barfota.

Det som är synligt vågrätt på hoven är strålen, eftersom den är hästens trampdyna. Alltså måste bärranden/skon vara i exakt samma vinkel som strålen för att hoven ska stå vågrätt på marken.

Det står i gamla hovslagarböcker men nuförtiden räknas det inte som viktigt. Det är däremot som ett dåligt skämt, för både hästar och ryttare. MVH
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Men hovarna kan ju knappast vara problemet när en häst tokspringer.

Träna på fattningarna och tempoväxlingar. Gör övningar vid galoppen, tex öppna. Hoppa heller inte för högt så hon rusar på utan hellre små hinder och ta det lugnt. Tex trava och en fattning några meter före hindret. Kör inga kombinationer förren hon kan ta ETT hinder lugnt.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Rid för en bra tränare samtidigt som du arbetar med din egen sits. Arbeta dels med din egen bålstabilitet och rörlighet i höfterna på marken och se dels om du kan få sitstränining m longering på t ex en ridskola. Om du sitter rätt har du lättare att hjälpa din häst att slappna av och hitta sin balans under ryttare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 941
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp