stinaalden
Trådstartare
Hej! Jag har ett problem! Jag har nu ägt mitt D-ponnysto i 1,5 år, hon är underbar och hon älskar mig osv MEN hon blir väldigt lätt stressad bland nya människor, nya situationer osv, största problemet är galoppen och hoppningen, hon älskar att hoppa och är bra på det men galoppen sätter stopp, hon är lugn i alla andra moment såsom trav, skritt, skänkelvikningar osv men så fort jag ger henne ens en antydan på galoppfattning så flyger hon iväg, verkligen tokspringer, benen far åt alla håll, hon ligger ner i kurvorna och det går i 180! Jag har provat det mesta; bettlöst, graman, betslat upp- betslat "ner", skrittat henne för att bygga henne, ställt av henne för att se om hon blev lugnare, provat andra sadlar fast hennes egna ligger bra, varit riktigt hård mot henne, varit riktigt "mesig" mot henne, listan kan bli lång. Ponnyn är uppkollad och hon är frisk förutom en sena som varit dålig men som nu är bra. Det är hoppning vi satsar på men jag börjar tro att jag aldrig kommer få ordning på henne! Det konstiga är att hos förra ägaren så kunde hon galoppera, även vid provridningen, hoppningen var inte heller något problem med men sen dag ett jag har haft henne så kan hon inte galoppera, hoppa lugnt eller så. HJÄLP jag ger snart upp!!
Tack på förhand!
Tack på förhand!