Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Att hoven lutar bakåt borde inte trakterna vara de som är långa då? Tycker det brukar vara tvärtom och att tådelen ofta kan vara onödigt lång i vissa fall. Men vågrät mot marken? Det är väl själva vinkeln på benet som är det viktiga? Tänker även på de som av nån anledning har skadat sulan så finns det nått lim från USA som är himla bra för att det ska bli jämt på bägge sidorna, förvisso dyr men funkar och hästen slipper felbelasta.

Men du kanske är mer inne på hur bra hovmekanismen fungerar mellan verkningarna? Tänkte på ditt tramp-kloexempel?

Många hovslagare har ju ena hästar. Han jag har nu och haft de senaste åren är förvisso förkovrad inom trav, men hållt på över 30 år som hovslagare och enormt duktig på mycket tycker jag.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

När hoven lutar bakåt blir tyngdpunkten långt bak i hoven. Hoven växer mest där trycket är minst, och minst där trycket är störst. Tån växer då mer än trakten eftersom trakten får ta det mesta av kroppens tyngd.

Ska ta detta om undersidans vinkel på ett annat sätt. Strålen är den synliga referensen för hovens naturliga vinkel mot marken. På samma sätt som vi står naturligt på våra fötter/trampdynor barfota - i fysiologiskt naturlig vinkel.

När vi går till skoaffären kan vi ändra vinkeln på våra fötters undersida med klackar av olika höjd.
Vi ändrar vinkeln på vår trampdyna och låter den luta framåt genom en klack
under hälen, men vi skulle ALDRIG komma på tanken att sätta en klack under tån och göra så vår fot lutar bakåt. För då kan vi inte röra oss naturligt och skulle även få ont både här och där.

När vi verkar hovens undersida kan vi ändra hästens trampdyna, strålens vinkel på samma sätt, så att den lutar framåt eller bakåt eller har kvar sin naturliga vinkel.

Och det genomgående vanliga idag är tyvärr att hästen verkas till en bakåtlutande trampdyna. Hästens är extremt känslig, den får störd mekanik och skador. Det handlar om några mm, inget man lägger märke till att det ser konstigt ut.
Se gärna på youtube "totilas hovslagare" (då när han var så bra) en korrekt vinkel på hovens undersida. Läs gärna även mina inlägg den 16/7 och lite efter. För att se och jämföra bärrandens vinkel med strålens vinkel, håll hoven som när den kratsas. Sätt tummarna på ballarna och vinkla försiktigt fram hoven tills det går att se längs med strålen, och jämför vinkeln med skon/bärrandens vinkel. MVH
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Tyvärr kan jag inte kolla på youtube alls. Dålig uppkoppling eller bara att datorn jävlas vet inte... Å mobilen har blivit likadan :grin:. Får se om jag får kolla hos nån annan. Flera grejer jag vill kolla upp.

Ska jämföra på mina och även ta upp detta med hovslagaren nästa gång han kommer, fast han var här rätt nyligen.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

TS, du har inte svarat på min fråga:
Hur är ponnyn om du rider vid longering/tömkörning?

Dessutom undrar jag hur den är när du rider barbacka?
Sen kanske jag har missat men hur är den att galoppera med ute?
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Hovarna kan göra att hästen tokspringer och blir stressad - ABSOLUT!


Kort förklarat så kommer hovarna i ofas och efter hästens kroppsrörelser om de lutar bakåt det allra minsta (med tanke på det jag nämnde tidigare) ! Hovarna landar med tån först och blir därför onaturligt långsamma. Hästen kämpar för att komma ikapp sig själv med hovarna. Hästen tappar sin balans och har svårt/omöjligt för kort trav och med kort galopp. För att hålla balansen klarar den bäst av att älga fram. Det är inte så lätt att förstå att så lite kan göra så mycket. Hästen försöker och gör så gott den kan. MVH

Givetvis kan det vara hovarna, men användaren påtalar att det var problem från dag ett och det hör inte till vanligheterna med hovproblem som uppstår från en dag till en annan (eller kanske på en vecka eller så) det handlade inte om någon gradvis förändring utan en plötslig och den dessutom skett vid ägarbyte och omedelbart så ligger det närmre till hands att tro att orsaken är en annan.

Till TS Jag skulle i en liknade situation be min tränare rida hästen några gånger och se om det fungerar då. Gör det det kan tränaren säkert hjälpa.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Ponnyn är lugn vid longering, även med åtspänd sadel. Barnbacka är hon likadan, ute går det fort med hon är lite mer på marken ute i skogen.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Jag frågade hur hon var vid longering med ryttare. Alltså om du rider ponnyn och någon annan longerar den.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Med ryttare är det ungefär samma sak med lina och utan, inte lika mycket rusande, mest förvirring och blackout.. Tömkörning eller inspänning håller hon sig däremot lugn vid!
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Hovarnas vågräta förhållande till marken växer bort på en skoperiod. Det känns tydligt en försämring av ridbarheten mellan vecka 5 och 6.
Det är den verkliga anledningen till korta skoperioder.

Men om hovarna redan lutar bakåt när hästen är nyskodd har den en begränsad förmåga från dag ett, och försämringarna kommer att öka allteftersom hoven växer och veckorna går, och då kan större rörelseproblem komma snabbt, på några dagar eller en vecka.

Hästens ridbarhet är en färskvara med en hållbarhet på ca 6 veckor! MVH
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Hovarnas vågräta förhållande till marken växer bort på en skoperiod. Det känns tydligt en försämring av ridbarheten mellan vecka 5 och 6.
Det är den verkliga anledningen till korta skoperioder.

Men om hovarna redan lutar bakåt när hästen är nyskodd har den en begränsad förmåga från dag ett, och försämringarna kommer att öka allteftersom hoven växer och veckorna går, och då kan större rörelseproblem komma snabbt, på några dagar eller en vecka.

Hästens ridbarhet är en färskvara med en hållbarhet på ca 6 veckor! MVH
Så du vet att hästen är felskodd och bytte ägare just vecka 5 och den dessutom normalt var oridbar i slutet av skoperioden? Tror du inte att det är vanligare med skador eller problem i ridningen med en ny häst än att hästar slutar att kunna galoppera normalt i slutet av skoperioden?

För mig känns det direkt långsökt.

Givetvis är hästens ridbarhet en färskvara, det är ganska vanligt att den testar nya ägaren och att det går snett, det händer även att de skadas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 941
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp