Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Naturligtvis har hästens hovhälsa betydelse för rörelsemönstret. Men att hästen inte lyssnar på sin ryttare och "kan galoppera" är med all sannolikhet ett ryttarproblem eller möjligen ett sadelproblem. Avsaknad av vettig grundridning är troligen grunden till 90% av alla problemtrådar på Buke.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Tack för alla svar, några saker var nytt och skall provas, men det mesta ni sagt är självklarheter eller saker jag tragglar varje dag, och gjort i 1,5 år. Sadeln har blivit utprovad av 5(!!) olika sadelkollare, alla säger att den ligger lika bra, flera olika duktiga och mindre duktiga ryttare har provat henne, alla med samma resultat, hon är 100 ggr mer stressad än vad hon är med mig, och de flesta har sagt något i stil med ; hästen är galen sälj henne som sällskap. Jag har mina brister i min ridning SÅKLART, men jag är inte så dålig så att ponnyn mår dåligt utav det, så snälla tänk ett steg längre än att anta att hästen, utrustningen eller ryttaren är dåliga för tro mig vi har kollat allt som går att kolla... Och Singer, jag tror på dig stenhårt, hovarna är grunden som hästen står på och ja, det är väldigt synd att gammal kunskap som är så logisk och genialisk inte ska komma till nytta för att nutidens ryttare inte tror på det självklara! Tack
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Och nej, jag tänker inte lägga upp en video för på detta forum är det som att slänga sig i ett stim med hajar
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Tack för alla svar, några saker var nytt och skall provas, men det mesta ni sagt är självklarheter eller saker jag tragglar varje dag, och gjort i 1,5 år. Sadeln har blivit utprovad av 5(!!) olika sadelkollare, alla säger att den ligger lika bra, flera olika duktiga och mindre duktiga ryttare har provat henne, alla med samma resultat, hon är 100 ggr mer stressad än vad hon är med mig, och de flesta har sagt något i stil med ; hästen är galen sälj henne som sällskap. Jag har mina brister i min ridning SÅKLART, men jag är inte så dålig så att ponnyn mår dåligt utav det, så snälla tänk ett steg längre än att anta att hästen, utrustningen eller ryttaren är dåliga för tro mig vi har kollat allt som går att kolla... Och Singer, jag tror på dig stenhårt, hovarna är grunden som hästen står på och ja, det är väldigt synd att gammal kunskap som är så logisk och genialisk inte ska komma till nytta för att nutidens ryttare inte tror på det självklara! Tack

Hej! Svarar bara för jag såg att Singer skrev om att hovarna kan ha betydelse. :)
Talar från egen erfarenhet när jag säger att jag håller med.
Köpte min häst i januari. Hon får du en ny hovslagare pga långväga flytt.
För ett par månader sedan får jag problem att hålla galoppen. Hon bryter av i höger varv och är svår att få upp i galopp igen. Tidigare har vi fattat galopp från skritt i bägge varv samt galopperat kort och samlat. Nu sprang hon bara i galoppen. Galoppen går bara sämre och sämre, till slut tror jag det är mig det är fel på och går till naprapat för att räta ut mig. Hästen galopperar bra utan ryttare på ryggen i bägge varven.
I början på juni börjar jag se förändring i hovarna, de har flytit ut och vuxit i storlek sedan jag köpte henne. Ringer och bokar tid för skoning, men hovis dyker inte upp som h*n ska. Blir förbannad och byter hovslagare. Träffar en fantastisk hovis som ser samma sak som jag sett.
Två dagar efter min häst fått nya skor och en rejäl verkning kan jag plötsligt galoppera utan att hon bryter av. Nu börjar även fattningarna gå lättare och lättare. Gång 3 eller 4 efter nya hovis kan jag fatta galopp från skritt igen. :)

Så nej, Singer behöver inte vara ute och cykla med sitt påstående. :)

Hoppas du får ordning på galoppen! :)
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Men om ni kollat allt redan då borde det väl redan vara löst :confused:. Du verkar tro att det är hovarna då hade det ju varit lite intressant att se en bild på dessa. En häst med gräsliga hovar rider man ju inte på. Vore intressant att veta exakt var problemet då sitter. Långa hovar klart de påverkar gångarterna, annars hade man ju inte behövt sko så ofta. Benställningen kan det nog knappast vara då hade hon varit svår redan innan. Att ni inte skor henne som tidigare ägare bara då hon funka bra i ridningen? En bra hovslagare skor ju inte hästen till sämre gång... Kanske behöver hon skos oftare än ni gjort? Hästen galopperar inte ens i hagen eller? Löslongera och se om det är skillnad då.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

ALLA måste slita med grundridning. Det handlar inte om att man är en dålig ryttare. GP-ryttarna sitter också och rider övergångar, halter och tempoväxlingar till gud och förbannelse för att få sin hästar lydiga och på hjälperna. Det som brister från ryttaren är dock oftast konsekvens och timing vilket är något man måste träna upp.

OM du nu inte tror att det sitter i ridningen så kör hästen till klinik och få den kollad.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Hovarna kan göra att hästen tokspringer och blir stressad - ABSOLUT!


Kort förklarat så kommer hovarna i ofas och efter hästens kroppsrörelser om de lutar bakåt det allra minsta (med tanke på det jag nämnde tidigare) ! Hovarna landar med tån först och blir därför onaturligt långsamma. Hästen kämpar för att komma ikapp sig själv med hovarna. Hästen tappar sin balans och har svårt/omöjligt för kort trav och med kort galopp. För att hålla balansen klarar den bäst av att älga fram. Det är inte så lätt att förstå att så lite kan göra så mycket. Hästen försöker och gör så gott den kan. MVH
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Hovarna kan göra att hästen tokspringer och blir stressad - ABSOLUT!

Kort förklarat så kommer hovarna i ofas och EFTER hästens kroppsrörelser om de lutar bakåt det allra minsta (med tanke på det jag nämnde tidigare).

Hovarna landar med tån först och blir därför onaturligt långsamma. Hästen kämpar för att komma ikapp sig själv med hovarna! Hästen tappar sin naturliga balans och har svårt/omöjligt för kort trav och med kort galopp.

För att hålla balansen klarar den bäst av att älga fram. Det är inte så lätt att förstå att så lite kan göra så mycket. Hästen gör så gott den kan. MVH
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Men hon hade ju redan varit på kliniken? Märkligt dock att de inte sa nått om hovarna då om det är det som är grundproblemet. Men jag tror som du att det är troligt att det sitter vid själva ridningen. Annars borde det ju upptäckts innan av både vet och hovis.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Men varför rider du på en häst med sådana hovar ens en gång?? Varför inte åtgärda problemet först? Det är inte en rättighet att rida, hästens hälsa måste gå först!
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Missade att den varit på kliniken. Ja, då är det bara att nöta grundridning kvar:p.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Mest troligt är det ju så. Även om det råkar vara en jobbig lösning.
För min del blir det rätt självklart eftersom ponnyn kan galoppera ordentligt utan ryttare på ryggen. Då är ju enda skillnaden sadel och ryttare.

TS:
Hur är ponnyn om du rider vid longering/tömkörning?
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Du har ju fått många bra råd och det är klart att klok ridträning är jätteviktigt. Men något annat du kanske kan göra är t.ex. att longera innan ridningen för att få bort lite överskottseneergi, eller i största allmänhet jobba mycket med galopp från marken (om det nu är tömkörning eller löslongering, bara för att få galoppen lite mindre dramatisk).

Att hon rusar i galoppen kan hänga ihop med någon form av obehag även om hon är kollad. Så håll koll på ryggen. Det kan också vara så att hon springer för att hon har lite svårt med balansen. Om det är så hjälper ju all träning som stärker henne, både markarbete och ridning.

Eftersom ponnyn verkar lite på tå och lättstressad är all lydnadsträning/ledarskapsträning bra. Får du henne att ta det lite lugnare kommer hon stressa mindre oavsett vad det är som är så jobbigt med galoppen. Jag har inte läst hela tråden men har själv en gammal tävlingsponny som jag jobbat massor med för att få lugn och trygg. Det viktigaste jag gjorde med henne var att ta bort havren och träna massor från marken.

Lycka till!
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Men varför rider du på en häst med sådana hovar ens en gång?? Varför inte åtgärda problemet först? Det är inte en rättighet att rida, hästens hälsa måste gå först!

Hovar som har detta problem mer eller mindre, är mycket vanligt i vårt land. Tyvärr handlar det om ett fel som inte syns om man inte vet var man ska titta. Inga "gräsliga" hovar men långa tår, vilket alla ser är dåligt för hästen.

Det här handlar om hovens vinkel mot marken på längden, att hoven bara står rakt på marken om bärranden /skon har samma vinkel som strålen eftersom trampdynan är fysiologiskt vågrät för hästen.
Det speciella är att det behövs så lite för att hästen ska få problem med balans och bärighet, bara det minsta lilla man ser strålen luta neråt i hoven jämfört med skon/bärranden. Egentligen därför behöver hästar skos så ofta!

När hästen galopperar själv är den längre i kroppen och klarar sig lite bättre trots hovarna. Problemer märks när man försöker korta hästen och även att den skrittar liknande en kamel. Stressen kommer när man inte förstår att man ber en häst att göra något den inte klarar av. Hästar vill vara oss till lags men tyvärr kan de inte tala utom med känslor och kroppsuttryck. Så att kämpa jättemycket har kanske blivit svenskt på grund av hovslageriet? MVH
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Jag är ingen hovslagare men vid detta problem om hästen har bra hovar för övrigt ser jag ingen anledning till att inte rida. Nu har mina väldigt bra hovkvalite men klart när man rider hästar med känsligare hovar att man anpassar sig efter det det är väl ganska självklart va? Min hovis vart sjuk i början av förra året nån gång och hovarna blev onödigt långa men inga problem ändå att rida i balans även om tölten vart sämre just då men galoppen rätt trevlig fortfarande. Men att en häst skulle börja springa utan att bära under sig bara älga på och det handlar om hovens vinklar nog 17 borde man kunna rida hästen i balans ändå annars borde ju var och varannan älga på och man borde känna markant skillnad på nyskodd och några veckor senare.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Sen tycker jag det är lite märkligt att du så tvärsäkert säger att det är enbart hovvinklarna som är problemet utan att vare sig sett hästen under arbete eller hästens hovar för den delen. Och om problemen inte syns på hoven hur ska man då kunna avgöra? Visa gärna bilder på detta så kanske även jag fattar vad du menar, lär mig!

Stress vid arbete behöver ryttaren vara lugn å guida hästen rätt. Pö om pö.
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Tack för alla svar igen, tycker denna hovdiskussion är väldigt intressant och hjälpsam, och såklart tack för alla andra tips, självklart ligger mycket i hur jag rider henne osv och vi kämpar vidare, hon ska in till klinik om ca 2 veckor igen och bli rutinkollad+röntgad, så är det nåt så syns det då! Hon ska även få tid bokad hos sadelmakeriet i strömsholm, och jag ska fortsätta med min senaste hovslagare då han får hennes hovar att bli bra och han pratar mycket om detta med vinklar. Jag kämpar vidare och tack för alla tips åter igen!
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Uppskattar verkligen ditt intresse! Ledsen att jag inte kollade vad jag skrev förra gången, det blev ett skrivfel, det handlar INTE om gräsliga hovar MED långa tår som alla ser är fel! (självklart är det inte heller bra)

Jag försöker förklara på ett annat sätt. Om man tänker sig en hund så står den på sin trampdyna-or. Om man tänker sig att man låter klorna bli jättelånga och låtsas att de sitter ihop runt tassen, så skulle de ta i marken tillsammans och lyfta upp framdelen av hundens tass från marken. Trampdynan skulle bli bakåtvinklad mot marken.

Så kan man beskriva det som händer med hästens hov om man inte förstår att hoven måste verkas så att trampdynan är vågrät med marken.

Om man blir medveten om detta och får hästen korrekt verkad kommer man inte att rida hästen när den börjar få problem, för det är ingen ide, man vill inte utsätta den för att känna sig misslyckad med det den vanligen klarar galant, man kanske tar en skogspromenad dagarna innan nästa verkning.

Du skriver att man borde känna skillnad när det är dags att sko - ja det gör man verkligen - MEN jag är ledsen att behöva säga det - varför det inte känns beror på att svenska hovslagare i allmänhet ALDRIG gör hoven rak under överhuvudtaget! Hästarna är alltså rörelsestörda redan när de är nyskodda, mer eller mindre beroende på hur mycket hoven lutar bakåt.

Även sjukdomar som ex kotledsinflammation , strålbenshälta och hovbroskförbening är alla resultat av långvarigt bakåtlutande hovar. Kanske är det kunden, hästägaren som kommer att tvinga fram en förändring av svensk hovvård. Ett problem är att hovslagarna har så svårt att förstå hur viktigt detta är. De är inte ryttare och kan aldrig känna hur fel det blir. MVH
 
Sv: Svårgalopperad ponny!!! HJÄLP!!

Om man blir medveten om detta och får hästen korrekt verkad kommer man inte att rida hästen när den börjar få problem, för det är ingen ide, man vill inte utsätta den för att känna sig misslyckad med det den vanligen klarar galant, man kanske tar en skogspromenad dagarna innan nästa verkning.

Även sjukdomar som ex kotledsinflammation , strålbenshälta och hovbroskförbening är alla resultat av långvarigt bakåtlutande hovar. Kanske är det kunden, hästägaren som kommer att tvinga fram en förändring av svensk hovvård. Ett problem är att hovslagarna har så svårt att förstå hur viktigt detta är. De är inte ryttare och kan aldrig känna hur fel det blir. MVH

För det första så är något vansinnigt jättefel om hästen inte är ridbar mellan verkningar. Då har man som hästägare missyckats totalt med att lägga upp rätt intervall mellan verkning/skoning.

För det andra är kotledsinfalammationer mm mm till 90% resultat av dålig ridning i dålig balans och på dåligt underlag. Att hålla på att skylla på allt annat är bara dåliga ursäkter för att inte behöva ändra på något i sin ridning och göra en ordentlig självrannsakan.

Svenska välutbildade hovslagare kan man tryggt använda och veta att de är duktiga på vad de gör. Folk som däremot varit på nån weekendkurs i barfotaverkning-det är dom man verkligen ska akta sig för!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 941
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp