Jag är fascinerad över att så många har så mycket hjälp av barnens mor- och farföräldrar.
Om jag ser tillbaka till min egen barndom, så tror jag att jag träffade min mormor totalt kanske ca 10 gånger. Allt som allt. Hon bodde förvisso långt bort, men jag kan bara minnas att hon besökte oss en eller högst två gånger. (morfar dog innan jag föddes)
Farmor och farfar bodde mycket närmare, men endast en gång var farmor barnvakt åt mig. Jag har inget minne av att de någonsin hälsade på oss, utöver möjligen någon födelsedag eller så. VI var desto mer hos dem och visst, då hände det väl att jag var med farmor i köket när pappa var ute och grejade med farfar. Men barnvakt - njäe...
Min mamma hjälpte oss en del, när hon hade tid och möjlighet. Hennes arbetstider varierade en del beroende på årstider. (min pappa dog långt innan barnen föddes)
Makens föräldrar bor långt bort, så dem har vi aldrig haft hjälp av.
Men, jag har många gånger förundrats över att det finns en massa människor som uppenbarligen inte skaffar sig barn för att de vill umgås med sina barn. Jag har frågat mig om vissa människor verkligen tycker om barnen överhuvudtaget??