Jag förstår att du är besviken över att de inte är så engagerade i sitt barnbarn. Som jag ser det, med två små barn på ett, respektive tre år, finns det flera vinster med att ha föräldrar och svärföräldrar som engagerar sig i våra barn. Det ger våra barn nära och viktiga relationer med fler människor än oss föräldrar, det ger oss föräldrar en känsla av att våra föräldrar värderar oss och våra familjer högt, det ger oss avlastning när det är tufft att orka med att vara den förälder vi vill vara, det ger mycket glädje till våra föräldrar och det skapar bryggor mellan generationerna där våra barn får höra berättelser och erfarenheter från människor som vuxit upp i en helt annan tid och än dem och som har mycket att berätta.
För min del bygger familjerelationer, oavsett om det är syskon-syskon, föräldrar-småbarn, föräldrar, vuxna barn eller mor- och farföräldrars relation till barnbarnen på en ömsesidig önskan om att dela varandras liv i viss mån, att stötta varandra när det är tufft (grattis till de småbarnsföräldrar som inte tycker att det är slitsamt!) och en vilja att dela kärlek. Helt krasst påverkar relationen mina föräldrar har med sina barnbarn vilken relation jag har med mina föräldrar.
Vad jag däremot inte kan svara på är hur jag hade hanterat det. Förmodligen hade jag, som ni redan gjort, tagit upp det med personerna i frågan och frågat hur de skulle vilja att det såg ut. Kanske är det så att de ser fram emot att engagera sig mer när barnet blir lite större och är lite bättre på att undvika att slå sig/kan kommunicera mer/kan vara med på en annan typ av aktiviteter? Kanske tycker de att det skulle vara lättare att umgås med barnet på tu man hand? Kanske känner de att de inte har tid/kan ta sig tid just nu?
Det är ju en jättesvår situation för många med Covid-19, så detta kanske är en bra tid för reflektion hos både dem och er? Jag hade absolut inte pushat för mer umgänge så länge pandemin pågår, men sedan kanske ni kan hoppas på att de satt större pris på att umgås med nära och kära plus att ert barn blivit större?