Svårfångad häst

N

Nirvana

För två månader sedan köpte jag ett litet d-ponnysto på 2 år. Hon har varit snäll att hämta och lämna i hagen, borsta, binda upp osv. Inga problem med någonting! Men så släppte jag henne på bete tillsammans med mina andra hästar häromdan och nu är hon helknäpp. Hon går inte att gå fram till utan när jag är cirka tre meter ifrån henne så sticker hon.

Jag har testat att sätta mig på huk och få henne att gå fram till mig men hon struntar blankt i mig och går bara därifrån.

Jag har haft morötter och äpplen med mig men tyvärr, inte heller det intresserar prinsessan. Ej heller en spann med kraftfoder.

Nu vet jag inte vad jag ska göra? Jag måste ju kunna ta på henne en grimma så att jag kan hantera henne? Hur ska jag lyckas få på henne en grimma? Det spelar heller ingen roll om jag tar ut de andra hästarna ur hagen. Då springer hon bara runt som en toking och fortsätter att ignorera mig.

Snälla, hjälp.. aldrig varit med om en häst som beter sig på detta viset.

Sv: Svårfångad häst

Min förra häst var sådan oxå. Jag gjorde som så att jag lät honom ha grimman på i hagen.
Sen gick jag ut i hagen jätteofta och försökte att locka med diverse godsaker utan att för den skull fånga honom.

Till slut kom han fram och åt. Fortsatte att bara ge honom och sen tog jag tag i grimman och ledde honom en bit och sedan släppte jag honom.

När det gick bra hämtade jag honom och band upp honom och borstade. För att sedan släppa honom igen i hagen.

Till slut kunde jag ta av grimman och sen var det inga problem att fånga honom. Som du kanske förstår tog det tid men det var det värt!

Lycka till! :bow:

Tack för tipset, ska försöka.. ingen annan som har något mer tips? :D

Såsom jag förstod det har hon väl inte ens grimma på sig nu:crazy:

Till TS

Tålamod:D Ta promenader i hagen,kela med de andra hästarn, sätt dig i hagen läs en bok. Men totalignorera hästen du vill ha in. Söker hon kontakt,ge henne kankse en bit äpple, men sen strunta i henne.

Gör så ett par ggr,smyg på grimman, sen strunta i henne. Så hon inte direkt förknippar grimman med fångst.

Upprepa otaliga ggr.

Min häst kommer genast när jag kommer, men ofta gör jag fortfarande dessa övningar så det inte per automatik blir en vana att varje ggn jag kommer innebär det jobb. Ibland tar jag honom ur hagen,går bara en runda,låter han beta och så in igen. Står och borstar i hagen etc.

Ta det lugnt - det går över! Det har fungerat fint tidigare och den unga damen lugnar sig snart (om du inte blir stressad). Gå bara inte rakt på henne - andas med magen. Dra grimskaftet lätt över halsen innan du sätter på grimman. Se till att hon har uppmärksamheten på dig när du väl fått den.

Som sagt - det går över. Snart har betet blivit "rutin" och hon lugnar ner sig.

Vi hade en riktig tjurhäst på jobbet förut,, men hon stack inte bara, utan hon bet och sparkade också :grin:
Det som funkade bäst på henne var att gå snett emot henne, dvs nästan gå förbi henne. Så fort man såg att hon stelnade till så stannade vi, alltså INNAN hon drar iväg. Stå så tills hon slappnar av och sen gå ett steg och upprepa.
Visa också tydligt att du faktiskt hade tänkt att komma till henne, göm INTE grimma och grimskaft.

Skulle man vara lite ouppmärksam på hästens signaler och råka gå för fort fram så att hästen springer iväg, följ långsamt efter! Så fort hästen stannar så stannar du också.

Lycka till!

Den metoden följer jag också, vet inte om jag hade beskrivit likadant men i grova drag.

Det kräver massor med tid och tålamod men i längden upplever jag det effektivt.

Jag försöker inte på något vis lura hästen att den inte ska in, jag är rak redan från början "hej pållen, jag tänker ta in dig idag!" varpå hästen förmodligen svarar "HAH! Det kan du glömma!" och går iväg. Jag låter den gå iväg och fortsätter säga "Hej pållen, jag tänker ta in dig idag!"
När den väl börjar lessna och stannar så är det ingen idé att direkt gå och försöka fånga huvudet på hästen. Istället brukar jag börja med att klia på baken eller bara stå med hästen en stund i ganska neutral position. Står den kvar och verkar ok avancerar jag långsamt lite närmare huvudet. Vid en viss gräns lär hästen dra iväg igen vilket jag låter den och bara lugnt fortsätter förfölja hästen.
När hästen till slut har insett att det kanske är lättsammare att gå med den där människan ändå (vilket garanterat kan ta olika lång tid beroende på individ och sinnesstämning! :p ) då lägger jag grimskaftet runt halsen på hästen.
Tror jag att hästen kommer följa med bara med grimskaftet runt halsen så leder jag den så fram till grinden, där tar jag på grimman. Annars får man hålla så gott det går i grimskaftet samtidigt som man snällt och fint tar på grimman.
Jag sätter dock aldrig fast grimskaftet innan jag kommit till grinden, för att OM hästen drar av någon anledning när den väl är fast så tappar jag den hellre och börjar om än har ett grimskaft släpandes bakom hästen.

Den metoden brukar jag rätt genomgående använda när man ska göra något med lös häst. T ex ska smörja ett sår eller spruta flugspray på hästen i hagen.

Tack för era tips! Det har redan blivit bättre. Jag har inte haft grimma med mig än fram till henne utan nöjt mig med att stå och gosa med henne en stund, klia henne lite på halsen och ge henne lite morötter. Grimma tar vi om ett par dagar.. ingen panik.. nu är jag lugnare.. tror det börjar gå framåt nu! :)

Jag har kört ungefär samma metod som ovanstående, tålamod och uthållighet krävs. Nu efter 1,5 år kommer han oftast i galopp när jag ropar! :laugh:

Tålamod är det viktigaste! ;) Vår häst tar 1-4 timmar att fånga varje dag de första veckorna av betet och har gjort det i 9år! :angel:
juli-sept får man hämta honom, okt-dec kommer han galopperande jan-juni går han till grinden :D

Hahaha, livrädd för att behöva lämna det underbara sommarbetet? Det kanske är det min donna är rädd för också då? Tokhästar! :rofl:

Idag har jag ägnat över 1,5 timmar åt hästkräket (ja, just nu är hon ett kräk) :devil: utan resultat. Visst, hon går fram till mig men så fort jag ens tänker på att ta på henne grimman så sticker hon. Jag blir så trött.. förstår inte vad som hänt med henne. :crazy: Funderar på att stänga in henne i ett hörn och tvinga på henne en grimma men är rädd att hon springer omkull mig eller min medhjälpare.. man vet ju aldrig.

VAD GÖR MAN? HELT SERIÖST? Hästarna måste bort ifrån betet. De har ätit upp där nu. :cool:

Fick ett par mer eller mindre otama unghästar till stallet för några år sedan. Släppte dem på bete och umgicks med dem varje dag, men se in och på med grimman gick inte.

När en häst skadade sig var vi TVUNGNA att få in dem. Då det bara var de två unga som gick i en hage av olika anledningar så funderade jag på hur jag skulle göra. Till slut blev detta lösningen:
- jag gjorde en gång av rep mellan hage och stall.
- jag släppte in mitt ledarsto i hagen (med grimma på för säkerhets skull).
- väntade tjugo minuter
- tog in ledarstoet och lämnade grinden öppen.
- bakom mig gick två förvirrade unga hästar och vi kunde sedan lotsa in dem i varsin box. Voila - hästarna var inne.

Nu blev de hästarna tama så fort vi hade fått in dem igen. I lugn och ro kunde vi tillkalla veterinär och få på grimmor etc. Lite lustigt, men så var det. Vi särade på unghästparet eftersom de skulle åt olika håll (hade mellanlandat här) och nu är den hästen jag har kvar den som snabbast kommer i hagen.
Så mitt tips blir: Om det går så låt henne gå lös in i en box (det funkade ju där förut sa du!). Låt ligan gå före och visa vägen. Hästar vill inte vara ensamma så hon följer med. Ta på grimman i boxen i lugn och ro. Sedan kan du leda henne till nya betet och öva vidare (som sagt låt grimman vara på men ta gärna en lädergrimma så hästen vare sig får skav eller slits sönder om hon fastnar.

Min ponny är i princip likadan.
Han står med ett sto i en ganska stor hage och när jag ska hämta honom vänder han bara rumpan till. Ett antal gånger har han också sparkat mot mig (!). För övrigt är han hur snäll som helst och lätt att hantera, har funkat att ta in honom förut men för någon vecka sedan fick han fnatt eller nåt...
Härom dagen tog det över 1,5 timme innan han kom in i boxen. Och då fångade jag honom aldrig ens, jag föste in honom i stallet. Igår skulle min mamma hämta honom och han stack from som ett lamm huvudet i grimman! Hon hade inget godis eller nånting, till mig kom han inte ens när jag hade en hink med havre.

Så jag vet hur det känns! Topsy är trots allt 20 år och väluppfostrad, jag vet inte vad som tagit åt honom. Jag har försökt allt! Men jag antar att han har bestämt sig för att inte ha någon respekt för mig, jag är ganska liten och har ingen basröst direkt. Men annars lyssnar han och lyder, så jag vet faktiskt inte alls vad det kan bero på. :confused:

/ Medlidsam :(

Sommarbetet ligger tyvärr inte intill stallet så det är omöjligt för mig. Men nu har jag som sagt lyckats få på henne grimman så det är lugnt. ;)

Att springa emot hästen fungerar inte, var noga med att hästen ska komma till dig, även om du inte ska ha på grimma så ska hästen gå till dig, inte tvärtom.
Jag var medryttare på en unghäst som var riktigt svår att hämta, så jag började sätta mig i hagen, göra läxor och prata med henne tills hon kom till mig, det tog tid, men efter ett tag var det inga problem alls.

Jag går fortfarande inte fram till hästar jag ska hämta från hagen, kan gå så att det bara är någon meter mellan oss, men den sista metern ska hästen gå till mig.

Tålamod, tålamod och tålamod!

Idag har jag ägnat över 1,5 timmar åt hästkräket (ja, just nu är hon ett kräk) :devil: utan resultat. Visst, hon går fram till mig men så fort jag ens tänker på att ta på henne grimman så sticker hon. Jag blir så trött.. förstår inte vad som hänt med henne. :crazy: Funderar på att stänga in henne i ett hörn och tvinga på henne en grimma men är rädd att hon springer omkull mig eller min medhjälpare.. man vet ju aldrig.

VAD GÖR MAN? HELT SERIÖST? Hästarna måste bort ifrån betet. De har ätit upp där nu. :cool:

Nödlösningen är ju att flytta de andra hästarna och låta henne bli kvar själv (lämna någon som "smygvaktar" men inte bryr sig om henne om hon inte håller på att forsera stängsel el. dyl.) Springa och skrika får hon gärna göra hur mycket som helst, bara hon har respekt för stängslet och inte riskerar att skada sig!!! Ju mer hon springer och skriker desto bättre egentligen, då kommer det troligtvis funka ;)

Närma dig sedan (när hon lugnat sig) med sidan, din axel mot hästen, titta inte på henne! Gosa, kela smyg grimskaftet som du gömt över din axel el hals (håll inte i det) runt hennes hals... voila!!! Fångad!!!

När du håller ett stadigt tag runt grimskaftets båda ändar som ligger i en öggla runt halsen, kan du för säkerhets skull ta hjälp av medhjälpare som håller grimskaftet (och för allt i världen INTE släpper!!!) Så du själv får fria händer att ta på grimman, om hon skulle kasta el. krångla och slippa riskera att ni tappar henne... För då har hon vunnit!!! Och ni förlorat och får börja om allt från noll igen...

Grimman på, håll i grimman stadigt och knäpp fast grimskaftet! Troligtvis resulterar detta i svettig, men något stukad häst, som gärna följer med... Återkommer problemen... Kör samma tortyr igen, annars brukar det funka med att låtsas ta någon annan och de minns då att de inte vill bli sist kvar och kommer ändå...

För det första så tycker jag inte att du ska hantera hästen för mycket. Jag gjorde felet att hantera min lite för mycket, så han har tappat lite utav sin respekt för människor.. och kan bli lite bufflig och "på".. medan jag märker på dem andra unghästarna att dem har mycket större respekt när dem inte blivit så mycket hanterade.

Men om du nu vill hantera hästen osv. så tycker jag att du ska börja med att fokusera på att få på hästen grimman och strunta lite i all annan träning ett tag.

Gå in i hagen, ha gärna med lite godis i fickan.. och pyssla med dem andra hästarna! ge dem andra hästarna en liten godis bit eller något, det brukar få den svår fångade hästen lite intresserad. Du ska fokusera på att hästen ska tycka att det är intressant, roligt, trevligt, mysigt osv att vara runt dig.. om du redan nu måste "jaga" hästen så kommer det nog inte bli mycket bättre.
Så börja med att bara göra dig lite intressant, genom att borsta, mysa, "mata" de andra hästarna i hagen.
När din 2åring börjar bli intresserad utav dig så kan du kanske ge henne en godis bit (dock INTE varje gång, då man inte vill att hästen ska bli "tiggig") , borsta lite på henne, ta gärna bort lite av överflödig vinterpäls, klia henne ex i mankammen.. men var noga med att inte hålla på för länge. Kanske bara ca 20sek i början.. så att det är DU som går ifrån henne och inte hon som går ifrån dig när hon tröttnat. Sen ökar du på tiden då du pysslar med henne, aldrig längre än 1-2 minuter.
När hästen står kvar vid dig tills du går så kan du börja att ta på grimma, i början kanske du får ta en "vild grimma", när du fått på grimman så ge henne lite godis och beröm, sen tar du av den och går där ifrån. Så hon känner att "det var inte så farligt att få på grimman ändå". Sen gör du så några gånger, och sen "vipps" så har du en häst som är lätt fångad och som tycker att det är ok med grimma.

När du ska börja träna henne så kan du börja med att lära henne att komma på inkallning, det kan man träna i ex. paddock el. litet ridhus. Jag har gjort det med min häst och nu mera kommer han alltid när man ropar! -även om hästarna precis fått mat. Jag började med att ställa upp honom (lös, endast grimma på sig) någon stanns i ridhuset. Sen ska han stå stilla! gick han fram så backade jag honom.. Sen backade jag några steg och sen satte jag mig på huk samtidigt som jag visslade lite och ropade på honom. I början fattade han inte riktigt, men kom fram efter en stund och då fick han beröm och godis. Sätter man sig på huk så blir man liten och "inbjudande", inte alls lika "farligt" och hästarna går ofta fram då. Sen sitter man där, ropar osv och väntar ut hästen. När den väl kommer fram så är det beröm och gärna lite godis som gäller. Sen gör man så några gånger och efter ett tag känner hästen igen visslingarna och kommer på inkallning.

Vad händer om du låter henne gå lös efter de andra hästarna till nästa bete? Vi flyttade här om dagen föl, avelsston + ett stort gäng 2-3 åringar till sin sommar hage. Vi ledde endast 3st avelsston (de tre som är högst i rang) och resten gick lösa (dem är ca 15-20st i flocken)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 196
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst