svår i hagen

F

fris

Har en jättemysig foderhäst som jag tog emot för en vecka sen! Hon är jättelätt att få tag på i hagen, men sen när jag ska ta ut henne därifrån så stannar hon och vägrar gå! Lockar med godis, försöker göra det kul, pratar uppmuntrande, men slutar ändå oftast med att jag måste på något vis dra in henne. Och det är ju inte kul! Har ni själva varit med om det eller vet något som kanske skulle kunna lösa problemet..?

Eller fundera på varför? Hon kanske inte vill lämna de andra hästarna, eller så är hon uttråkad och har ingen lust, tyvär.. Hon är inte aggressiv utan står med öronen framåt och är hur snäll som helst. Hon vill bara inte gå!
Sen är hon ju ny i stallet med så det kanske bara blir bättre! Men tänkte ändå höra runt lite!

Skulle bli väldigt tacksam för svar..

Sv: svår i hagen

Skulle tro att hon kanske testar dig lite grann? :)

I det läget brukar jag placera mig vid sidan och driva fram hästen lite bakifrån istället för att stå framför och dra. Kan jag ställa mig vid sidan och flytta rumpan på hästen så den väl rör sig så brukar det "lösa" sig.

Jag vet inte om det är rätt sak att göra men för mig funkar det.

Är hagens öppning trång, eller står du med grindens handtag i handen?
Vet en häst som fått ström när den passerat grinden och därefter rusar den alltid förbi eltråds öppningar.
Så din häst kanske har upplevt något negativt när den tagits ut, eller helt enkelt bara att den stannat en gång sen har någon betett sig illa för att få ut den?

skogstrollet, ja det kan hon säkert göra! okej ska testa det :D

_I_ jag råkade skriva lite otydligt, är ifrån när jag fångat henne till grinden som hon stannar regelbundet och inte vill gå, även sen när jag kommit ut och är på stallplan!

Gör det lite obekvämt för henne om hon väljer att stå stilla och inte följa dig framåt. Så fort hon stannar så håller du ett jämnt tryck i grimman. Alltså, du *drar* i grimskaftet lite lagom så att det är ett konstant tryck. Inte rycka eller slita järnet, utan så där *jobbigt*. Så fort hon gör en minsta ansats till att gå framåt, så lättar du trycket och går som om inget hänt. Stannar hon igen så är du snabb med att ge tryck i grimman. Kan kräva lite tålamod från din sida, men tålamod är också modigt. Lycka till!

Unghästen i vårat stall gör detta för mig ibland och jag tror att hon testar mig. Jag äger henne inte så jag hanterar henne väldigt lite. Jag brukar gå zick-zack med henne och det hjälper. Men iblnad blir det bara ett eller två steg till höger innan hon stannar och jag måste då lägga om kursen tvärt till vänster. Vägen till stallet kan bli lång :D Dessutom går hon så sakta att man tror hon sover eller nått....

Dra är det sista man ska göra. Det resulterar bara i att de spjärnar emot och inte alls vill följa med. löst grimmskaft med små små korta knyck i då och då och puttar ( som en skänkel) i sidan kan också hjälpa.

Fölis vi har tar inte ett steg om man inte puttar på med handen på rumpan :crazy:

Insläppet kan ta lite tid ibland :angel:

tyras, okej, ska verkligen prova det! :D

voff, nej det har du helt rätt i! Borde verkligen inte dra och vill det inte egentligen. Ibland går det att gå zick zack, ett tag. Haha kan ta en halvtimme att få in henne, men hagen är iofs väldigt stor och när hon står längst bort så.. ;)

Hon är rätt hängig med, så började idag med b-vitaminer, nu när det är pälssättning och allt !

Senast ändrad av en moderator:

Nu handlar det inte om att stå och dra stenhårt hela tiden, utan att göra det obekvämt för hästen med ett tryck i nacken från grimman. Det tyckte jag att jag gjorde ganska klart. Belöningen kommer också omedelbart när hästen gör en ansats att gå fram eftersom trycket lättar direkt. Det här fungerar mycket bra, och tar sällan någon längre tid att lära in, så länge man är konsekvent och belönar framåtbjudningen på en gång. Det fungerar likadant i ridningen.

Jag svarade på Ts inlägg där hon tog upp att hon på något vis blev tvungen att dra. Knappen var lånad från henne och inte dig alltså var det heller inte postat till dig. Läste inte ens de andras inlägg utan skrev direkt utefter egna erfarenheter.

Mao var det var ett allmänt råd.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 916
Senast: Blyger
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka