Svampsäsongen 2018

@FrauleinLeo Utan att vara någon svampexpert har jag hört att det inte finns några giftiga soppar, men däremot en del oätliga/äckliga :) Så just soppar ska vara en bra nybörjarsvamp.
Jag har bara plockat trattisar och kantareller tidigare, men tänkte våga mig på soppar i år.

Man ska aldrig säga aldrig, men taggsvampar känns också svårt att misslyckas med = hyggligt säkert om man inte vill riskera förgiftning. Och trumpetsvamp! Och blomkålssvamp. :d

Tack och lov ingen svamp i år. Är det gräsligaste jag upplevt i den vägen. Men jag är redo, har piller hemma om det värsta skulle inträffa och det blir en svampsäsong.

Hittade en liten ynklig kantarell men massor av fina Karl Johan idag! Kul att hota någon svamp (eller ja, som ätbar eftersom det finns mängder av narrkantarell). Försöker lära mig identifiera blodsopp i år, går nog framåt tror jag :D
ADE22E76-D7E4-4AA1-BC7D-06D33F58D829.webp

Nu har Karl-Johan ploppat upp även här :banana:
Hade ingen påse med ut på vovvepromenaden - vad göra? Jo, vik ut T-shirten som en säck framför magen och plocka i den :idea: Tur att jag gillar stora kläder :angel:

Är sugen på att plocka svamp, framförallt kantareller. Några tips för en total newbie?
Finns det en bra och fin svampbok som man kan införskaffa (tycker om böcker).

Nya svampboken, Holmberg/Marklund, rekommenderades av min kursledarguru. Jag gillar den!

Okänd skivling i trädgården, inte för förtäring men visst är de lite läckra att bara titta på ändå? Och så bevisar de att säsongen inte är körd, utan regnet har lyckats sätta sprätt på en hel del.

IMG_2059.webp

En annan har fått hemleverans av kantareller, mamma plockar så hon knappt hinner rensa, och är snäll nog att dela med sig ;) jag har inte själv varit ute och letat här i Skåne, jag är tveksam till om regnmängderna här nere räcker för någon svamp. Håller till godo med jamtska svampar!

Vi har också överdådigt med stensopp (Karljohan m fl) och ännu mera vansinnigt med smörsopp. Södra Dalarna.
Sist hittade jag alla sorters stensopp och i oväntat gott skick. En timmes vandring i ett elljusspår gav två överfulla korgar!
Nu har det regnat ännu mera så jag räknar med några veckor till med sopp innan trattkantarellerna dyker upp.

Gula kantareller och rödgul trumpet har jag inte sett röken av tyvärr. Kremlorna är också få, men kanske på ingång ...

Nu har vi fått gott om Björk och Aspsopp här. Såg även några trattisar i dag när jag rastade hundarna. Jag tror det börjar bli dags att sticka bort till vårt superdupersvampställe :)
Fast jag har inte en dag fri på 2 veckor :cautious:

Liknande trådar

Tjatter Jag kan väl inte vara den enda här som råkat ut för slumpmässigt ironiska situationer och lustiga och/eller långsökta sammanträffanden... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 560
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 250
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 412
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag... 2
Svar
34
· Visningar
4 349
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka