Svampsäsongen 2018

Har inte sett många gula kantareller i år men igår var jag och plockade ett par liter fina ängs-champinjoner.
Det ser ut att bli regn i kväll så då kanske jag gör något med dem idag, annars som lunch imorgon.
Trattisarna finns det väl hopp om även om det skulle behövas mycket mer regn.
Svart trumpetsvamp - lite för tidigt på säsongen än för dem, kanske behöver vänta en vecka. Men kanske de kan komma också.

Soppar har jag just inte sett några på "mina vanliga ställen" men de kan nog komma med lite tur.
Taggsvamp och fårticka har jag inte tittat efter men det brann där jag oftast hittar dem, så där är kanske hoppet ute av brand-skäl.

Tar mig friheten att svara på det här inlägget här också - för jag är så avundsjuk att det finns inte! Älskar att plocka Karl Johan och andra soppar (dom fyller upp korgen så bra) men har inte ens sett början på någon i år :( :down:

Har ni haft mycket regn det senaste? Eller hur kan ni ha så bra svampsäsong?
Jag såg en liten röksvamp i samma trakt igår. Det är nog allt hittills.

Inte en endaste liten ängschampinjon på mina strandängar. Precis som för @Petruska är en liten vissen röksvamp allt jag sett i svampväg i år. Hoppas det skärper te sig, för jag behöver tillfredsställa samlaren i mig! Inte mycket bär har jag fått plocka i år heller, så säg till kantarellerna att kamma sig, @Killaloe !

Inte en endaste liten ängschampinjon på mina strandängar. Precis som för @Petruska är en liten vissen röksvamp allt jag sett i svampväg i år. Hoppas det skärper te sig, för jag behöver tillfredsställa samlaren i mig! Inte mycket bär har jag fått plocka i år heller, så säg till kantarellerna att kamma sig, @Killaloe !
Min var liten, men inte vissen! Jag plockade den dock inte, då jag satt till häst och den var så väldigt liten.

Min var liten, men inte vissen! Jag plockade den dock inte, då jag satt till häst och den var så väldigt liten.
Min var inte fjolårsvissen, mem väl lite skrumpen och inte alls attraktiv ur plocksynpunkt. Svampletning från hästryggen låter trevligt, tycker jag som aldrig haft häst sär det finns svampmarker.

Karljohansäsongen i år är verkligen helt VANSINNIG. Idag gick jag en liten sväng längs vägen med hunden, utan påse då jag inte skulle plocka svamp. Sen får jag ett infall och viker av 20 meter in i skogen, och kommer ut fem minuter senare med så mycket svamp jag kan bära. Nästan ingen mask har de heller, och krymper knappt vid förvällningen. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Karljohansäsongen i år är verkligen helt VANSINNIG.

Nu är det nästan så att jag hoppar i bilen och drar iväg till mitt forna Karljohan-ställe, men vi har ju haft galet torrt i denna del av landet så galet länge - bor du möjligen i någon region där det regnade mer än 2 mm mellan maj och första veckan i augusti?

Eller skulle det kunna finnas en mikroskopisk chans till något KJ-fynd också i Skåne, nu när åtminstone gräset blivit grönt igen? Förra året hade de redan passerat zenit när jag hittade dem, så det är ju också snopet att vänta för länge om chansen finns.

Karljohansäsongen i år är verkligen helt VANSINNIG. Idag gick jag en liten sväng längs vägen med hunden, utan påse då jag inte skulle plocka svamp. Sen får jag ett infall och viker av 20 meter in i skogen, och kommer ut fem minuter senare med så mycket svamp jag kan bära. Nästan ingen mask har de heller, och krymper knappt vid förvällningen. Jag har aldrig varit med om något liknande.
Det här är inte rimligt?!? Varför har vi det inte så? :arghh::arghh:

Tror inte du gått miste om något, så det är nog vettigt att vänta! :) (tror du bor rätt nära mina svampställen och det finns/fanns noll tecken på trattkantarelller när jag var ute i lördags)
👍känns skönt att veta.
Trattisarna brukar jag ser från hästryggen när dom börjar komma medan kantarellerna växer där jag inte skulle drömma om att rida:nailbiting:.

Lyckades hitta 5-6 L gulingar på vovvepromenaden i söndags, trodde inte att det var sant! Efter denna torr-sommar :eek:
Två jättefina björksoppar fick följa med hem också, men sen var det stopp. Lessna björksoppar och tegelsoppar fanns det - men inte en enda KarlJohan :down:

Hoppet ställs till Trattisar och Trumpetsvamp senare i höst :idea:

Jag hann nästan bli sur pga avundsjuka när jag läste här att det tydligen är Karl Johan-år, men så gick jag och lilla hästen ut och hittade både nya stigar och svamp :love:

Bifogade filer

• IMG_20180822_202340100.webp
    IMG_20180822_202340100.webp
    115,2 KB · Visningar: 17
Nu är det nästan så att jag hoppar i bilen och drar iväg till mitt forna Karljohan-ställe, men vi har ju haft galet torrt i denna del av landet så galet länge - bor du möjligen i någon region där det regnade mer än 2 mm mellan maj och första veckan i augusti?

Eller skulle det kunna finnas en mikroskopisk chans till något KJ-fynd också i Skåne, nu när åtminstone gräset blivit grönt igen? Förra året hade de redan passerat zenit när jag hittade dem, så det är ju också snopet att vänta för länge om chansen finns.
Det har verkligen inte regnat mycket, beten och gräsmattor har inte växt till alls men de har åtminstone behållit gröna partier, så det kanske var mer än i Skåne ändå?
Jag röstar för att du testar, i värsta fall hittar du inget och då slipper du åtminstone grubbla.:p

Min var inte fjolårsvissen, mem väl lite skrumpen och inte alls attraktiv ur plocksynpunkt. Svampletning från hästryggen låter trevligt, tycker jag som aldrig haft häst sär det finns svampmarker.
När jag var barn och tonåring letade jag kantareller från hästryggen. När jag hittade många tog jag av mig hjälmen och fyllde den och red sedan försiktigt hem. Min ponny var en underbar kompis!

Jag ramlade över Karl-Johan på hundpromenaden idag! För första gången sedan jag flyttade över hit, så värmen har nog gjort sitt.
Drösvis med blodriskor också, men jag hade ingenting att bära hem dem i så vi planerar en tur längsmed samma slinga när jag är ledig på fredag. :)

39900089_2218091511743465_1612933500103557120_n.jpg

Har inte sett en svamp ännu. Men jag har is i magen och har inte varit ute och kollat ordentligt ännu. Jag plockar höstkantareller, soppar, Taggsvamp och trattisar och för dessa är det i tidigaste laget, ffa med tanken på torkan.
Men jag kan ta en paus i år. Frysen är välfylld från för två år sen då vi fick 26 kilo på två dagar på endast två turer nära hemmet :o
Förra året fick vi 12 kilo och gav bort allt.

Jag blir manisk i svampskogen :cool:

Liknande trådar

Tjatter Jag kan väl inte vara den enda här som råkat ut för slumpmässigt ironiska situationer och lustiga och/eller långsökta sammanträffanden... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 560
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 250
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 413
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag... 2
Svar
34
· Visningar
4 349
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka