Svampsäsongen 2018

Inte en enda svamp här i Uppsala.
Jo, sådana konstiga svampar finns det gott om
Men inte mina favisar - kantareller, trattisar och trumpetsvamp

Jag har sett nästan färdigväxta kantareller. Bor på Höglandet, Småland.

Brukar plocka citrongul slemskivling, Karl-Johan och kantareller. Och taggsvamp.

Hur har ni det i år med svamparna?

Hos oss (eller ja, hos mig i norra delen av halland) är det misär - från att ha plockat absurda mängder de senaste åren (förra året var nog rekord) så har jag plockat två (!!) stackars gula kantareller i år sedan midsommar. Torkan har verkligen inte varit bra för svamparna, men jag hoppas ändå på att framförallt trattkantarellerna kan orka komma igen nu på sensommaren/hösten när det äntligen har regnat lite.

Men va? Bor du oxå i norra Halland? Det har du aldrig sagt 😁. Jag ska kolla i helgen tänkte jag, har ett ställe där det brukar krylla av svamp!

Här har iaf kommit en hel del regn de sista 2 veckorna. Min savanliknande gräsmatta är snart helt grön. Just nu vräker regnet ner och mer regn lovas.
Det kanske finns hopp trots allt? :)

Den hösten jag träffade maken plockade vi kantareller i november :o

FADERN kroknade rätt tidigt i rensandet, han hade visst plockat egna också. Så nu står jag ensam mitt i natten och äter smörstekt karljohan, medan jag förväller karljohan i mammas 10-liters syltkastrull och har två plåtar karljohan på tork i ugnen.

Bifogade filer

• DSC_0050.webp
    DSC_0050.webp
    137,8 KB · Visningar: 21
Rapport från en någorlunda snabb koll på tidigare Karljohanställe invid Hallandsåsen: noll KJ, noll soppar av något slag. Noll matsvamp. :(

Däremot gott om falska kantareller, vilket kändes något mer provocerande än ingen svamp alls. Eftersom det a) bevisar att svamp alls kan växa i Nordvästskåne också efter denna ökensommar och b) synen av härligt gyllengula saker på lite avstånd triggar det där behovet av att plocka och asa hem. Och ser man bara på avstånd, så måste det ju ändå kollas på närmare håll för säkerhets skull.

Tillhör etablerad ”svampplockningafamilj” och torkan här i Östergötland som varit i sommar har vi inte ens letat det har varit totalt meningslöst .

Nu däremot när regnet kommit lite regelbundet så ploppar det upp . Svampar är lättsamma på det sättet så om några veckor finns det här plockfärdiga, vad vi sett som redan börjar spira. Och med en ”vanlig” höst framöver kommer det finnas både gul kantarell och trattisar 👍

Jag plockade kantarell i två omgångar kring midsommar, men har inte sett några fler efter det. Nu under sensommaren har vi plockat karl johan, finluden stensopp och smörsopp.

Något som det finns enorma mängder av i min skog är grynsopp och aspsopp (eller någon annan av de snarlika strävsopparna). Men jag äter inget av det så det får stå kvar. Igår hittade jag ett stort fält med kantkremla som jag blev sugen på att plocka men avstod då jag inte var helt säker på saken.

Har det börjat ploppa upp mer svamp hos er som inte fått något ännu?
Här börjar kj-säsongen gå mot sitt slut, många soppar börjar se gamla och överväxta ut. Trots det slutade dagens runda med rekordet 4,1 kg. :eek: Efter att ha kastat bort en del som visade sig maskperforerat blev det ändå två plåtar och en knökfull femliterskastrull. Min far som är hängiven skogsmulle och svampplockare sedan 60 år tillbaka har aldrig upplevt ett liknande karljohanår, så nu ska det bunkras så det räcker en livstid.

det krävs regn för att svamparna ska börja växa
Vi har fortfarande inte fått mer än nån enstaka millimeter då och då, det blir det ingen svamp av. :arghh::meh:

När jag var barn och tonåring letade jag kantareller från hästryggen. När jag hittade många tog jag av mig hjälmen och fyllde den och red sedan försiktigt hem. Min ponny var en underbar kompis!
Ta av hjälmen har jag inte kört på men med gammelhästen tog jag med en påse som jag hängde på sadelns horn :)

Liknande trådar

Tjatter Jag kan väl inte vara den enda här som råkat ut för slumpmässigt ironiska situationer och lustiga och/eller långsökta sammanträffanden... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 560
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 250
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 413
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag... 2
Svar
34
· Visningar
4 349
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka