Jag plockade två ganska stora röksvampar igår. Åt en igår och en idag.
Ååååh, jag ÄLSKAR verkligen alla typer av röksvamp (Japp, med versaler!
Den enda svampen i hela världen som går att steka krispig liksom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag plockade två ganska stora röksvampar igår. Åt en igår och en idag.
Ät inte. Om du lägger tungan emot så smakar det galla/spya. En av få soppar man inte äter, gallsopp.
@FrauleinLeo Utan att vara någon svampexpert har jag hört att det inte finns några giftiga soppar, men däremot en del oätliga/äckligaSå just soppar ska vara en bra nybörjarsvamp.
Jag har bara plockat trattisar och kantareller tidigare, men tänkte våga mig på soppar i år.
Soppar är ätliga om de är goda, så det kan inte hända så mycket. Varför skulle du äta äcklig svamp? (Jag tror att gallsopp är helt ogiftig, men det kan ju kvitta eftersom den smakar just galla.)Jag tror att jag har brunsopp i högen! Mörk hatt, klibbig, blå vid beröring. Finns det några giftiga förväxlingssvampar?
Visa bifogad fil 18809
Generellt sett ska du vara mer försiktig med skivlingar än du behöver vara med soppar. Men även här finns en tumregel: vit svamp med vita skivor = ÄT INTE! Följer du den risken kan du missa ätliga svampar, men du kan å andra sidan inte ådra dig livshotande njurskador.
Överst till höger ser ut som smörsopp? Är i såna fall en trevlig matsvamp.
Soppar är ätliga om de är goda, så det kan inte hända så mycket. Varför skulle du äta äcklig svamp? (Jag tror att gallsopp är helt ogiftig, men det kan ju kvitta eftersom den smakar just galla.)
Generellt sett ska du vara mer försiktig med skivlingar än du behöver vara med soppar. Men även här finns en tumregel: vit svamp med vita skivor = ÄT INTE! Följer du den risken kan du missa ätliga svampar, men du kan å andra sidan inte ådra dig livshotande njurskador.
Överst till höger ser ut som smörsopp? Är i såna fall en trevlig matsvamp.